تداوم حمله‌های روسیه به اوکراین؛ آمریکا قول حمایت‌های بیشتر از اوکراین داد

مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که آمریکا می‌تواند و می‌خواهد کمک‌های نظامی بیشتری به اوکراین بفرستد

حضور زلنسکی در میان سربازان ارتش این کشور چهارم فوریه - HANDOUT/ UKRAINIAN PRESIDENTIAL PRESS SERVICE/ AFP

 

روسیه در بامداد چهارشنبه کی‌یف و دیگر شهرهای اوکراین را موشک‌باران کرد. گزارش‌ها حاکی از کشته شدن سه نفر در ساختمان‌های مسکونی بود. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه این نیز حمله‌ گسترده دیگری به اوکراین است گفت: «شش منطقه زیر آتش دشمن قرار گرفتند و همه گروه‌های خدماتی ما اکنون در تلاش‌اند که اثر این ترور را به حداقل برسانند.»

به گزارش گاردین، زلنسکی همچنین تاکید کرد که اطلاعاتی در مورد کشته شدن یک نفر در جنوب میکولایف و دست‌کم دو نفر در کی‌یف وجود دارد.

صدای انفجارهای مهیب در کی‌یف حدود ساعت ۷ صبح شنیده شد و دوباره ۴۵ دقیقه بعد، هنگامی که پدافند هوایی اوکراین با پرتابه‌های ورودی برخورد کرد، این صداها به گوش رسید. طبقات بالایی یک ساختمان مسکونی هجده طبقه در منطقه هولوسیویسکی این شهر نیز آتش گرفت.

ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف، در کانال تلگرامی‌اش اعلام کرد که در نتیجه این حمله‌های سیزده نفر زخمی شدند که دوازده نفر از آن‌ها، از جمله یک زن باردار، در بیمارستان بستری شدند. این حمله‌های به خطوط برق فشار قوی در پایتخت نیز آسیب رساند و برق برخی از مناطق قطع شد. همچنین، حمل‌ونقل عمومی دچار اختلال شد.

آژیر هشدار هوایی قبل از حمله‌های به صدا درآمده بود و مسئولان به ساکنان پایتخت گفته بودند که در پناهگاه‌ها بمانند. اما با وجود گذشت نزدیک به دو سال از جنگ روسیه با اوکراین، بسیاری از مردم هشدارهای این‌چنینی را نادیده می‌گیرند.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که برای دیدار دو روزه از کی‌یف شب را در آن شهر سپری کرده بود، نوشت: «صبح خود را در پناهگاه شروع می‌کنم، زیرا آژیر هشدار هوایی در سراسر کی‌یف به صدا درآمده است.»

نیروی هوایی اوکراین در کانال تلگرامی‌اش اعلام کرد که روسیه ۲۰ پهپاد و ۴۴ موشک مختلف در این حمله پرتاب کرده است. این سازمان اعلام کرد ۱۵ پهپاد و ۲۹ موشک را رهگیری کرده است. شهردار میکولایف نیز مدعی شد که حمله روسیه باعث کشته شدن دست‌کم یک نفر شده و دست‌کم به ۲۰ ساختمان خسارت وارد شده است. الکساندر سینکیویچ در گفت‌وگو با یک کانال تلویزیونی محلی گفت که در اوایل صبح با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) و موشک‌ به آن شهر حمله شده است. او افزود:‌ «در پی این حمله، دو منطقه آسیب دیده است. ما سی خانه مسکونی آسیب‌دیده را ثبت کرده‌ایم.»

سینکیویچ در ادامه اعلام کرد که چند نفر نیز مجروح شده‌اند و یک نفر نیز که به بیمارستان منتقل شده بود اندکی پس از رسیدن به بیمارستان جان باخت.

هم‌زمان، خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، روز چهارشنبه گفت که رسیدن آمریکا به توافق سیاسی داخلی برای ارسال کمک‌های بیشتر به اوکراین موضوعی حیاتی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در کنفرانس خبری مشترک با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، گفت: «حیاتی است که کنگره آمریکا با ادامه حمایت از اوکراین در آینده نزدیک موافقت کند.»

در حالی که رئیس ناتو تاکید کرد چنین حمایتی حیاتی است، جیک سالیوان نیز روز چهارشنبه تاکید کرد که آمریکا می‌تواند و می‌خواهد کمک‌های نظامی بیشتری به اوکراین بفرستد.

سالیوان در کنفرانس مطبوعاتی در کنار ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، گفت: «هیچ جایگزینی برای آمریکا وجود ندارد که منابعی را فراهم کند که به اوکراین امکان دهد توپخانه، سامانه‌های دفاع هوایی، و دیگر قابلیت‌های مورد نیازش را داشته باشد.»

او با بیان اینکه زمان در این مسئله بسیار مهم است، گفت: «ما روی این موضوع تمرکز خواهیم کرد و معتقدیم که هنوز توانایی انجام این کار را داریم و حتما این کار را خواهیم کرد.»

دبیرکل ناتو نیز تاکید کرد که به حمایت همه متحدان اوکراین برای حفظ تعهدشان امیدوار است. در حالی که این مذاکرات برای حمایت از اوکراین در جریان است، جمهوری‌خواهان آمریکا در کنگره آن کشور همچنان از تصویب طرحی برای تمدید کمک مالی آمریکا به اوکراین جلوگیری می‌کنند. مخالفت جمهوری‌خواهان با دخالت بیشتر آمریکا در این جنگ به توجیه آن‌ها برای مقابله با ورود مهاجران گره خورده است. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ- رقیب احتمالی‌اش در انتخابات آینده آمریکا- را به‌دلیل تشویق مسدودسازی راه ورود مهاجران سرزنش کرده است.

چند روز دیگر دومین سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین خواهد بود. مقاومت کی‌یف در برابر حمله‌های روسیه با حمایت سراسری کشورهای عضو ناتو، به‌ویژه آمریکا، همراه بوده است.

بیشتر از جهان