زلنسکی فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین را برکنار می‌کند

رئیس‌جمهوری اوکراین با والری زالوژنی در زمینه فراخواندن ۵۰۰ هزار نیروی جدید برای مبارزه در میدان نبرد اختلاف نظر دارد

دولت اوکراین ژنرال والری زالوژنی، فرمانده ارشد نظامی این کشور را که بر جنگ علیه نیروهای روسیه نظارت دارد، برکنار می‌کند.

واشنگتن پست به نقل از دو منبع آگاه نوشت که دولت اوکراین کاخ سفید را در جریان این موضوع قرار داده است. اقدام برای برکناری ژنرال والری زالوژنی که از مدتی پیش اختلافش با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، بر سر پاره‌ای از مسائل بروز کرده است، پس از آن روی می‌دهد که ضدحمله خبرساز این کشور علیه نیروهای روسیه پس از ماه‌ها نتوانسته است به هدف مورد انتظار دست یابد.

در همین حال رویترز به نقل از یک منبع نزدیک به دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین، اختلاف این دو مقام را ناشی از راهبردهای متفاوت برای جبران شکست‌ها در میدان نبرد گزارش کرد. در حالی که جنگ اوکراین به سومین سال خود وارد می‌شود، زلنسکی و زالوژنی بر سر موضوع بسیج نیروی نظامی تازه‌نفس با یکدیگر اختلاف دارند. گفته می‌شود رئیس‌جمهوری اوکراین با فرمانده کل نیروهای مسلح در زمینه فراخواندن ۵۰۰ هزار نیروی جدید برای مبارزه در میدان نبرد هم‌رای نیست.

واشنگتن پست به نقل از منابع نزدیک به کی‌یف نوشت که زالوژنی در جلسه «چالش‌برانگیز» دوشنبه گفت: «اوکراین باید برای تلفات بیشتر نیروی نظامی در میدان نبرد آماده شود.»

والری زالوژنی نوامبر گذشته در مقاله‌ای در اکونومیست اعلام کرد که درگیری در میدان نبرد با روسیه به «بن‌بست» رسیده است و جنگ به سمت مرحله جدیدی از «نبرد ایستا و فرسایشی» پیش می‌رود، مرحله‌ای که به گفته او می‌تواند به مسکو اجازه دهد تا قدرت نظامی خود را تقویت کند. انتشار این مقاله در اوکراین و خارج از مرزها سروصدای زیادی به پا کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، گمان می‌رود برکناری زالوژنی از سمت فرماندهی کل نیروهای مسلح اوکراین در حال حاضر به تعلیق درآمده است و مشخص نیست چه زمان اجرا خواهد شد. این منابع تایید کرده‌اند که زلنسکی هنوز حکم رسمی برای اعلام برکناری زالوژنی صادر نکرده است.

مقام‌های کاخ سفید در قبال برکناری برنامه‌ریزی‌شده ژنرال والری زالوژنی موضع نگرفته‌اند و آن‌ را موضوعی می‌دانند که اوکراین باید به‌طور مستقل درموردش تصمیم بگیرد.

با این حال، اطلاع‌رسانی زودهنگام به واشنگتن از یک‌سو نشان‌دهنده نقش تاثیرگذار ایالات متحده به‌عنوان قدرتمندترین حامی نظامی و سیاسی اوکراین است و از سوی دیگر فرصتی را برای کاخ سفید فراهم می‌سازد تا زلنسکی را به بازاندیشی در این تصمیم اساسی ترغیب کند.

به گمان دسته‌ای از تحلیلگران، برکناری زالوژنی -یکی از «محبوب‌ترین» چهره‌های جامعه اوکراین- می‌تواند بر روحیه سربازان در میدان جنگ تاثیر بگذارد و اعتماد حامیان غربی را نیز سست کند.

در همین حال، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که زالوژنی درخواست زلنسکی برای کناره‌گیری از جایگاه خود را رد کرده است.

بحث برکناری فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین در حالی مطرح می‌شود که این کشور با کمبود شدید مهمات و تجهیزات نظامی روبرو است. رهبران کشورهای اروپایی پس از هفته‌ها مخالفت مجارستان، پنجشنبه گذشته کمک ۵۰ میلیارد یورویی به اقتصاد اوکراین را تصویب کردند.

به گمان دسته دیگری از تحلیلگران، برکناری زالوژنی، علی‌رغم محبوبیت و توانایی او به‌عنوان یک فرمانده الهام‌بخش، می‌تواند نگاه غرب به‌ویژه ایالات متحده آمریکا را در زمینه رویکرد کی‌یف در میدان جنگ تغییر دهد و امیدها را برای باز شدن بن‌بست تداوم کمک مالی آمریکا به اوکراین تقویت کند، به‌ویژه که این روزها جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، همچنان بر کنگره فشار می‌آورد تا از توافق دوحزبی سنا برای هماهنگی اقدامات اجرایی مرزی با لایحه ادامه کمک به اوکراین حمایت کند، موضوعی که با امتناع جمهوری‌خواهان روبه‌رو شده است.

دونالد ترامپ، رقیب پیشتاز جمهوری‌خواه بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری، بار دیگر مخالفت خود را با این توافق دوحزبی اعلام کرده است.

بیشتر از جهان