سی‌ان‌ان: ترامپ بخت بالایی برای بازگشت به کاخ سفید دارد

در تاریخ معاصر آمریکا هرگز نامزدی که جایگاهی مانند موقعیت امروز ترامپ در نظرسنجی‌ها داشته باشد، در انتخابات مقدماتی باز، شکست نخورده است

شاید دونالد ترامپ با دو اتهام رسمی قضایی که آن را دسیسه دمکرات‌ها می‌خواند روبه‌رو شده باشد و به احتمال زیاد با موارد دیگری هم مواجه شود اما به گفته هری انتن، تحلیلگر شناخته‌شده، او همچنان بخت زیادی برای پیروزی در انتخابات و بازگشت به کاخ سفید دارد.

او یکشنبه، ۳۰ ژوئیه (۸ مرداد)، در مقاله‌ای که در وبسایت شبکه سی‌ان‌ان نوشت:‌ «ترامپ به مثابه شخصی که در حال حاضر رئیس‌ جمهوری نیست، نه‌تنها از نظر تاریخی موقعیتی مناسب برای پیروزی در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه دارد، که موقعیتش برای پیروزی در انتخابات ریاست ‌جمهوری از هر لحظه‌ای در کارزار ۲۰۲۰ و شاید حتی از هر لحظه‌ای در کارزار ۲۰۱۶ نیز بهتر است.» 

ترامپ در حال حاضر پیشتاز قاطع تمامی نظرسنجی‌ها در مورد انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه است. در نظرسنجی «بیگ ویلج» که روزهای ۲۴ تا ۲۶ ژوئیه تهیه شده، او در نبرد یک‌به‌یک با ران دسنتیس، فرماندار فلوریدا و رقیب اصلی تاکنونی ترامپ، ۶۹ به ۳۱ درصد پیروز می‌شود. همین نظرسنجی با احتساب نامزدهای دیگر، ترامپ را با ۶۱ درصد، در قیاس با ۱۴ درصد برای دسنتیس، در صدر قرار می‌دهد. جایگاه سوم متعلق به مایک پنس، معاون سابق ترامپ، با هشت درصد است و سپس ویوک راماسوآمی، چهره اقتصادی هندی‌تبار، با هفت درصد، در جایگاه چهارم قرار دارد.

انتن یادآوری می‌کند که در تاریخ معاصر آمریکا هرگز نامزدی که موقعیتی مانند موقعیت امروز ترامپ در نظرسنجی‌ها داشته باشد، در انتخابات مقدماتی باز (یعنی انتخاباتی که رئیس‌ جمهوری کنونی جزو از آن نیست)، شکست نخورده است. به گفته او، در تاریخ آمریکا فقط سه نامزد در انتخابات‌های مقدماتی باز بودند که در نیمه دوم سال پیش از انتخابات، بیش از نیمی از آرا را به خود اختصاص ‌دادند: ال گور و جورج دبلیو بوش در ۲۰۰۰، و هیلاری کلینتون در ۲۰۱۶. هر سه نفر در انتخابات‌های مقدماتی خود پیروز شدند. بوش و کلینتون هرگز موقعیت صدرنشینی خود را از دست ندادند و ال گور در تک‌تک انتخابات‌های مقدماتی پیروز شد و به رکوردی بی‌نظیر در این زمینه دست یافت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تحلیلگر یادآوری می‌کند که امروز دسنتیس در نظرسنجی‌ها به زیر ۲۰ درصد رسیده و جز او، هیچ‌یک از رقبای ترامپ هنوز دورقمی نشده‌اند. در نتیجه، ترامپ به‌راحتی با اختلاف بیش از ۳۰ درصد، از رقبای خود پیش است. به گفته انتن، در تاریخ معاصر آمریکا شاهد بوده‌ایم که نامزدها (با احتساب متوسط عملکرد نامزدها در نظرسنجی‌های نیمه دوم سال پیش از انتخابات) اختلاف بالای ۱۰ درصدی را جبران کنند، اما اختلاف ۳۰ درصدی را خیر. البته باراک اوباما در پاییز ۲۰۰۷ در بعضی هفته‌ها نزدیک به ۳۰ درصد از هیلاری کلینتون، رقیب وقت او، عقب بود، اما وقتی به متوسط عملکرد او در نظرسنجی‌های نیمه دوم آن سال توجه شود، این میزان به ۲۰ درصد کاهش می‌یابد. عملکرد اوباما در ایالت‌های اولیه و تعیین‌کننده همچون آیوا و کارولینای جنوبی بسیار بهتر از عملکرد او در سطح کشوری بود. ترامپ نه‌تنها در سطح کشوری پیشتاز است، که در ایالت‌های اولیه همچون این دو ایالت و نیوهمپشر نیز با اختلاف دورقمی از رقبای خود پیش است. 

اما فارغ از انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه، آیا ترامپ در جایگاه نامزد این حزب موفق به پیروزی بر نامزد دموکرات‌ها (به احتمال قریب‌به‌یقین، جو بایدن) خواهد شد؟ انتن توضیح می‌دهد که ترامپ به‌رغم مشکلات قضایی متعدد خود، هنوز عملکرد خوبی در نظرسنجی‌های مربوط به مقابله احتمالی‌اش با بایدن دارد. مثلا نظرسنجی هفته گذشته دانشکده حقوق دانشگاه مارکت، این دو را از نظر میزان آرای احتمالی در سطح مساوی قرار داد. چند نظرسنجی دیگر هم به مساوی بودن این دو نامزد و حتی پیش بودن ترامپ اشاره می‌کنند.

البته در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواه‌ها هنوز خیلی اتفاق‌ها ممکن است رخ دهد و اوضاع را عوض کند. مثلا ورود نامزدهای جدید، یا تاثیر گذاشتن روند قضایی پرونده‌های ترامپ. کمتر از یک ماه دیگر نخستین مناظره ریاست‌ جمهوری نامزدهای جمهوری‌خواهان در میلواکی برگزار می‌شود و تاکنون هفت نامزد به شرایط کافی برای حضور در این مناظره رسیده‌اند. شرط حضور در مناظره میلواکی که ۲۳ اوت برگزار می‌شود، این است که نامزدها به دست‌کم یک درصد آرا در سه نظرسنجی سراسری باکیفیت، یا مجموعه‌ای از نظرسنجی‌های سراسری و نظرسنجی‌های مربوط به ایالات اولیه برسند و دست‌کم ۴۰ هزار اهداکننده مالی (با حداقل ۲۰۰ اهداکننده در حداقل ۲۰ ایالت) داشته باشند. هفت نفری که تاکنون به این شرایط رسیده‌اند، عبارتند از ترامپ، دسنتیس، راماسوآمی، و نیز چهار چهره دیگر: تیم اسکات، سناتور کارولینای جنوبی (که تاکنون۲۱ میلیون دلار کمک مالی جمع‌آوری کرده و در برخی نظرسنجی‌ها در ایالت آیوا رای دورقمی داشته است)، نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی و سفیر آمریکا در سازمان ملل در دولت ترامپ (که تنها نامزد زن جمهوری‌خواه‌ها است و تاکنون حدود ۱۵ میلیون دلار کمک جمع کرده است)، کریس کریستی، فرماندار سابق نیوجرسی (که قرار است به شدت به ترامپ حمله کند)، و داگ بورگوم، فرماندار کنونی داکوتای شمالی (که ثروت شخصی سرشاری دارد و به لطف آن، در این روند پیش آمده است). نکته جالب این است که مایک پنس، به‌رغم اینکه در برخی نظرسنجی‌ها نزدیک به دورقمی شدن است، هنوز به شرایط لازم برای حضور در مناظره نرسیده، چون هنوز ۴۰ هزار نفر به او کمک مالی نکرده‌اند. مسئولان کارزار پنس البته معتقدند که او پیش از مناظره به این تعداد خواهد رسید و به امکان حضور در میلواکی دست خواهد یافت.

البته این احتمال هم وجود دارد ترامپ که مهم‌ترین نامزد جمهوری‌خواهان است، این مناظره را تحریم کند. مشاوران او می‌گویند رئیس‌ جمهوری سابق هنوز در این مورد تصمیم نگرفته است. اما ترامپ قبلا به شبکه «نیوزمکس» گفته بود که وقتی اینقدر در نظرسنجی‌ها پیش است، دلیلی برای شرکت در چنین مناظره‌ای ندارد. حتی امکان دارد او همزمان با مناظره، گفت‌وگوی پخش‌زنده دیگری انجام دهد؛ مثلا گفت‌و‌گو با تاکر کارلسون، مجری سابق شبکه فاکس‌نیوز، که می‌تواند به صورت مستقیم در رسانه اجتماعی «اکس» (توییتر سابق) پخش شود. این گفت‌وگو حتی می‌تواند بیش از مناظره‌ها تماشاگر داشته باشد.

بیشتر از جهان