نیروهای کرد شمال سوریه: توان دفاع هوایی در برابر حملات گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی باید تقویت شود

وزارت خارجه آمریکا، کاخ سفید و پنتاگون به نیروهای کرد شمال سوریه اطمینان داده‌اند که آمریکا در حال حاضر برنامه‌ای برای خروج نیروهایش ندارد

فعالیت گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به‌جمهوری اسلامی ایران در سراسر منطقه، از زمان شروع جنگ در نوار غزه افزایش یافته است و این نیروهای نیابتی تاکنون ده‌ها بار پایگاه‌های نظامی و محل استقرار نیروهای آمریکایی را در عراق و سوریه هدف قرار داده‌اند.

اکنون به‌دنبال افزایش حملات هوایی گروه‌های نیابتی وابسته به‌ جمهوری اسلامی ایران، نیروهای کرد شمال سوریه که از متحدان منطقه‌ای ایالات متحده محسوب می‌شوند خواهان تقویت توان دفاع هوایی شده‌اند تا بتوانند مقابل حملات احتمالی گسترده‌تر عوامل وابسته به جمهوری اسلامی ایران مقاومت کنند.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه هشتم فوریه (۱۹ بهمن ۱۴۰۲) در یک گزارش اختصاصی به‌نقل از مظلوم عبدی، از فرماندهان نیروهای کرد شمال سوریه، نوشت افزایش حملات نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی ایران در هفته‌های گذشته یک «تحول خطرناک» ارزیابی می‌شود و این نیروها از مقام‌های آمریکایی خواسته‌اند تا اقدام‌های احتیاطی بیشتری در دستورکار قرار گیرد.

خبرگزاری رویترز به‌نقل از منابع محلی نوشت: «در حمله پهپادی روز چهارم فوریه گروه‌های نیابتی وابسته به جمهوری اسلامی ایران در شمال شرق سوریه، چهار تن از نیروهای دموکراتیک سوریه کشته شدند.»

پس از شکست داعش و عقب راندن نیروهای دولتی وابسته به حکومت بشار اسد، تقریبا یک‌‌چهارم خاک سوریه در شرق و شمال شرقی این کشور در اختیار نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری «یگان‌های مدافع خلق» (YPG) قرار گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این مناطق که شامل برخی از میدان‌های نفتی سوریه است حدود ۹۰۰ نیروی نظامی‌ آمریکایی هم مستقر شده‌اند.

به‌گزارش رویترز، مقام‌های وزارت خارجه ایالات متحده، کاخ سفید و پنتاگون به نیروهای کرد شمال سوریه اطمینان داده‌اند که آمریکا در حال حاضر برنامه‌ای برای خروج نیروهایش از این مناطق ندارد و کماکان قصد دارد که به همکاری‌هایش با نیروهای کرد شمال سوریه ادامه دهد.

به‌ نوشته رویترز، پیش‌تر شایعاتی مبنی بر این‌که ایالات متحده در حال بررسی گزینه خروج نیروهایش از شرق و شمال سوریه است منتشر شده بود.

به‌گفته مظلوم عبدی، «خروج نیروهای آمریکایی در آینده امکان‌پذیر است و ما از آمریکایی‌ها نمی‌خواهیم که برای همیشه اینجا بمانند.»

این فرمانده نیروهای کرد شمال سوریه در بخش دیگری از گفت‌وگویش با رویترز هشدار داد اگر آمریکا حضور نظامی‌اش را کاهش دهد، حملات عوامل باقی‌مانده داعش، نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی ایران و عملیات‌های ارتش ترکیه در این مناطق چند برابر خواهد شد.

نیروهای کرد شمال سوریه از زمان جنگ با عوامل داعش در این منطقه حضور دارند و از حمایت‌های ایالات متحده برخوردارند و با نیروهای آمریکایی مستقر در این منطقه همکاری می‌کنند.

بیشتر از جهان