ابتلای شاه چارلز به سرطان برای خاندان سلطنتی به چه معنا است؟

بر اساس قانون اساسی بریتانیا، در صورتی که پادشاه قادر به انجام وظایف رسمی‌اش نباشد، مشاورانی منصوب می‌شوند تا به اداره امور بپردازند

از چپ به راست، شاه چارلز، شاهزاده ویلیام، شاهزاده هری‌، ۹ آوریل ۲۰۱۷‌ــ  Philippe HUGUEN / AFP

کاخ باکینگهام روز دوشنبه اعلام کرد که شاه چارلز سوم به سرطان مبتلا شده است، این یعنی پادشاه بریتانیا تا مدتی نامعلوم دور از انظار عمومی خواهد بود.

شرق‌الاوسط در گزارشی به پیامدهای این موضوع و تغییرهای احتمالی در وظایف خاندان سلطنتی می‌پردازد.

بر اساس قانون اساسی بریتانیا، در صورتی که پادشاه قادر به انجام وظایف رسمی‌اش نباشد، مشاورانی منصوب می‌شوند تا به نمایندگی از شاه به اداره امور بپردازند.

در حال حاضر، فهرست مشاوران ملکه کامیلا، شاهزاده ویلیام، ولیعهد، و خواهر و برادر شاه، شاهدخت آن و شاهزاده ادوارد را شامل می‌شود. اما شاهزاده هری و شاهزاده اندرو به‌دلیل کناره‌گیری از مسئولیت‌های سلطنتی، فرا خوانده نخواهند شد.

شاهزاده ویلیام چه خواهد کرد؟

ولیعهد بریتانیا به‌صورت موقت از وظایف عمومی کناره‌گیری کرده است تا از همسرش کیت میدلتون، شاهدخت ولز، مراقبت کند که پس از عمل جراحی شکم، دوران نقاهت را می‌گذراند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما روز دوشنبه اعلام شد که شاهزاده ولز این هفته به وظایف رسمی‌اش باز خواهد گشت.

در حال حاضر، انتظار می‌رود که شاهزاده ویلیام بیشتر در انظار عمومی دیده شود و برخی وظایف را به‌نمایندگی از پدرش بر عهده بگیرد.

این در شرایطی است که همسرش، یکی از قابل‌اعتمادترین افراد در لحظات پرتلاطم، دوره نقاهت را می‌گذراند و تا ماه‌ها از مسئولیت‌های سلطنتی غیبت خواهد داشت.

ملکه کامیلا چه می‌کند؟

کناره‌گیری اجباری شاه چارلز، شاهزاده ویلیام، و شاهدخت کیت وظایف سلطنتی را بر دوش ملکه کامیلای ۷۶ ساله گذاشت که هفته گذشته، به نمایندگی از اعضای دارای مسئولیت خاندان سلطنتی، در مجموعه‌ای از رویدادها شرکت کرد. حلقه افراد دارای مسئولیت خاندان سلطنتی مسن‌تر و آسیب‌پذیرتر و با کناره‌گیری شاهزاده هری و شاهزاده اندرو از وظایف سلطنتی، کوچک‌تر شده است.

نقش شاه چارلز در آینده به چه صورت خواهد بود؟

هرچند شاه چارلز فعالیت‌های عمومی‌اش را متوقف خواهد کرد، همچنان نقش رئیس کشور را که در قانون اساسی تعیین شده است بر عهده خواهد داشت و اسناد رسمی را بررسی و در جلسه‌های خصوصی شرکت می‌کند.

اما به این معنا است که شاه چارلز قادر به انجام بخش موردعلاقه‌ وظایفش نخواهد بود، زیرا شاه وقتی در جمع مردم بود خوشحال‌تر از همیشه به نظر می‌رسید.

هری به بریتانیا بازمی‌گردد

به‌رغم تنش‌ها میان شاهزاده هری، شاه چارلز و شاهزاده ویلیام، او برای دیدن پدرش از کالیفرنیا به بریتانیا باز خواهد گشت.

به گزارش روزنامه‌های بریتانیا، او تنها و بدون همسرش مگان و فرزندانش آرچی و لی‌لی‌بت، به بریتانیا بازمی‌گردد، درست مثل زمانی که در مراسم تاج‌گذاری شرکت کرد.

بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، شاهزاده هری به‌مناسبت تولد ۷۵ سالگی پدرش با او تماس گرفت تا روابطشان را ترمیم کند، اما رابطه‌اش با برادرش همچنان پرتنش است.‌

بیشتر از جهان