جاه‌طلبی‌های موشکی جمهوری اسلامی جهان را تهدید می‌کند

جمهوری اسلامی می‌گوید قصد ندارد موشک‌هایی با برد بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر بسازد، اما حتی برد ۲۰۰۰ کیلومتر هم برای هدف قرار دادن اسرائیل و پایگا‌ه‌های آمریکا در خاورمیانه کفایت می‌کند

هدف حملات تلافی‌جویانه آمریکا در عراق و سوریه در هفته‌ای که گذشت به‌نحوی تنظیم شده بود که از تشدید تنش‌ها و رویارویی مستقیم با جمهوری اسلامی ایران اجتناب شود.

وال‌استریت ژورنال در مقاله‌ای با اشاره به این موضوع، می‌نویسد خویشتن‌داری و احتیاط آمریکا را هنگامی تصور کنید که جمهوری اسلامی به تسلیحات هسته‌ای و موشک‌هایی دسترسی داشته باشد که بتواند خاک آمریکا و متحدانش را هدف بگیرد.

این تصور زمانی پررنگ‌تر شد که جمهوری اسلامی در ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) ماهواره‌ ثریا را به مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین پرتاب کرد. میان فناوری‌های مورد استفاده در حامل‌های پرتاب به فضا و موشک‌های بالستیک دوربرد از جمله موشک‌های بالستیک قاره‌پیما شباهت‌های قابل‌ملاحظه‌ای وجود دارد.

به گفته فابیان هینز، از موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی در لندن، جمهوری اسلامی در پرتاب اخیر برای اولین بار از ماهواره‌بر سوخت‌جامد استفاده کرده است، که از فناوری پیشرفته رایج برای موشک‌های دوربرد بهره می‌گیرد.

وال‌استریت ژورنال در ادامه می‌نویسد وزن عاملی تعیین‌کننده در برد و ظرفیت موشک است، بنابراین نکته قابل‌توجه این است که در پرتاب ماهواره از جدار موتور کربنی سبک استفاده شد. یک ویژگی دیگر این پرتاب که کاربرد دوگانه دارد استفاده از سرلوله انعطاف‌پذیر برای کنترل رانش است که در هدایت موشک‌های دوربرد نیز کاربرد دارد.

جمهوری اسلامی می‌گوید قصد ندارد موشک‌هایی با برد بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر بسازد. اما حتی برد ۲۰۰۰ کیلومتر هم برای هدف قرار دادن اسرائیل و پایگا‌ه‌های آمریکا در خاورمیانه کفایت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی بر پرتاب ماهواره ثریا نظارت داشته است. به گفته بهنام بن طالب‌لو، عضو ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، حسن تهرانی مقدم، پایه‌گذار پروژه موشک‌های بالستیک سپاه پاسداران، پیش از مرگش در سال ۲۰۱۱، در پی دستیابی به حامل‌های پرتاب به فضا و سوخت جامد بود. برادر این مقام سپاه پاسداران آن زمان در مصاحبه با «ایران»، روزنامه رسمی دولت جمهوری اسلامی، گفت که تهرانی مقدم مشغول کار روی پروژه‌ای «مربوط به موشک بالستیک قاره‌پیما» بود، اما این مطلب بعد تغییر کرد و این نقل‌قول حذف شد.

برخلاف ماهواره‌ها، موشک‌های دوربرد باید بدون اینکه بسوزند، دوباره وارد جو زمین شوند. وال‌استریت ژورنال می‌نویسد روشن نیست جمهوری اسلامی تا چه حد به دستیابی به این ظرفیت نزدیک شده است، اما روسیه به این فناوری دسترسی دارد و می‌تواند آن را در اختیار تهران قرار دهد. ان‌بی‌سی نیوز در اوت ۲۰۲۳ گزارش داد که سخنگوی سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا از «نشانه‌هایی حاکی از کمک متخصصان روس به برنامه ایران برای ساخت حامل‌های پرتاب به فضا» خبر داد «که می‌تواند در راستای هدف تهران برای ساخت موشک‌های بالستیک قاره‌پیما باشد».

وال‌استریت ژورنال در پایان می‌نویسد تمام این‌ها تاکیدی دیگر است که جاه‌طلبی‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی همچنان بزرگ‌ترین خطر برای نظم جهانی است، و تهران در مسیر رسیدن به آن نقطه است.