شب پرتنش ارکستر سمفونیک تهران

شهرداد روحانی همچنان رهبر ارکستر سمفونیک است

شهرداد روحانی- عکس از ایسنا

ارکستر سمفونیک تهران که در چند سال اخیر، روزی و سالی را بی‌حاشیه‌ نگذرانده است، ‌در نخستین اجرای خود بعد از حوادث آبان‌ماه و شلیک به هواپیمای اوکراینی، شبی پرتنش را تجربه کرد که بی‌تاثیر از اتفاقات سیاسی و اجتماعی اخیر ایران نبود.

شاید در تاریخ موسیقی ایران و حتی جهان بی‌سابقه باشد، ارکستری در اندازه‌های ارکستر سمفونیک تهران، بدون رهبر به صحنه بیاید، اما این اتفاق در شامگاه پنج‌شنبه سوم بهمن‌ماه، در تالار وحدت تهران رخ داد و نیمه دوم اجرای ارکستر سمفونیک تهران با ۴۵ دقیقه تاخیر و بدون حضور رهبر مهمان این ارکستر اجرا شد. روبرت شومان درباره سمفونی شماره پنج بتهوون، و تاثیر آن بر روی یک مخاطب کودک، گفته بود: «این سمفونی در روح انسان ترس و وحشت ایجاد می‌کند.» این قطعه‌ای بود که بعد از ۴۵ دقیقه پشت صحنه پرتنش، برای حاضران در تالار وحدت اجرا شد.

رهبر مهمان علیه رهبر دائمی

کلید این اتفاقات با چند جمله معترضه منوچهر صهبایی، رهبر باسابقه ارکستر سمفونیک، زده شد. او که پیش از این اجرا، رهبری بخش موسیقی نمایش مری‌ پاپینز را بر عهده داشت و به گفته مدیربرنامه‌هایش، پس از پشت سرگذاشتن عمل جراحی قلب، بسیار خسته بود، به روی سن آمد. صهبایی گفت که به هیچ عنوان قرار نبود به عنوان رهبر در این کنسرت حضور داشته باشد و سپس به مشکلات پیش‌آمده برای رهبر دائم اشاره کرد. او گفت:«دو هفته قبل بدون آنکه با مسئولان بنیاد رودکی صحبتی کرده باشد، از ایران فرار کرده است! بنابراین اگر چیز دیگری همچون دلایل پزشکی و از این دست مسائل نوشته‌اند، من قبول ندارم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اظهارات نه تنها تعجب مخاطبان را برانگیخت که اعتراض گروهی را هم بلند کرد. یکی از تماشاگران با صدایی بلند صهبایی را خطاب قرار داد و گفت: «درست نیست شما پشت سر همکار خود چنین حرفی بزنید که فرار کرده است!» صهبایی اما نه تنها عقب‌نشینی نکرد، بلکه با گفتن این جمله که: «مطرب باید بره دنبال جایی که مطربی‌اش رو بکنه!» واکنش خشمگینانه برخی تماشاگران را برانگیخت و حتی خروج گروهی از‌ آن‌ها از سالن را به دنبال داشت.

شهرداد روحانی همچنان رهبر ارکستر سمفونیک است

پس از این رخداد شهرداد روحانی - که توضیح او درباره علت غیبتش کمتر کسی را قانع کرده است، در اینستاگرامش با لحنی آرام نوشت:«مخاطبان ارکستر سمفونیک تهران، با درود، از آنچه شب گذشته در تالار وحدت و در میانه‌ اجرای ارکستر سمفونیک تهران روی داد، عمیقاً متاسف شدم. امیدوارم فضای موسیقی ما، همچون گذشته در مسیر صلح و دوستی در حرکت باشد. از نوازندگان محترم ارکستر سمفونیک تهران برای حمایت از مخاطبان برنامه و نیز جایگاه رهبر ارکستر سمفونیک تهران کمال تشکر را دارم.»

نکته جالب توجه در این پیام اینستاگرامی این بود که او در پایان نوشته‌اش سمت خود را هم ذکر کرد تا همچنان به جامعه موسیقی و افکار عمومی بگوید، «مدیر هنری و رهبر ارکستر سمفونیک تهران» نامش شهرداد روحانی است.

حواشی پایان ناپذیر

ارکستر سمفونیک تهران چه در سال‌های قبل از انقلاب و چه بعد از آن، با حاشیه‌های فراوانی روبه‌رو بود. در سال‌های قبل از انقلاب برکناری حشمت سنجری از رهبری ارکستر و سپردن زمام آن به دست فرهاد مشکات، حرف و حدیث‌های بسیاری را به دنبال داشت و حتی همسر آقای سنجری در کتابی که به یادش منتشر شد، گفت که فرح پهلوی علاقه‌مند بود فرهاد مشکات رهبری ارکستر را بر عهده بگیرد.

پس از انقلاب - به‌خصوص در سال‌های دولت احمدی‌نژاد، حواشی این ارکستر فزونی یافت و به تعطیلی سه ساله آن انجامید. به جز در برخی مراسم‌ رسمی و نیز اجرا‌هایی در جشنواره موسیقی فجر و اجرای سرود جمهوری اسلامی، حضور ارکستر سمفونیک بر صحنه بسیار کمرنگ بود.

با آمدن حسن روحانی، و در دیداری که بعد از انتخابات ریاست جمهوری با او داشتند، قول راه‌اندازی مجدد ارکستر ملی و سمفونیک را از او گرفتند. این شاید از معدود قول‌هایی بود که روحانی به آن عمل کرد و سبب شد تا ارکستر در سال ۱۳۹۳ کارش را شروع کند.

بیشتر از موسیقی