استتار اهداف استراتژیک جمهوری اسلامی با ایجاد درگیری‌های بیشتر در منطقه

در گامی فراتر برای تحلیل رویدادهای منطقه درست‌تر آن است که بگوییم، بین گروه‌های نیابتی و جمهوری اسلامی تفاوتی وجود ندارد

آتش حمله پهپادی به برج ۲۲ اردن در نزدیکی مرز سوریه که باعث کشته شدن سه سرباز آمریکایی و مجروح شدن دست‌کم ۳۴ نفر دیگر شده است، در نیمه شب یکشنبه ۸ بهمن، خواب را از چشم ساکنان خاورمیانه ربود.

این حمله پهپادی که توسط شبه‌نظامیان انجام گرفت، توانست بیشترین خسارات را از زمان شروع جنگ غزه به نیروهای آمریکایی وارد کند. در نخستین واکنش‌ها به این حمله، جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: می‌دانیم که این حمله از جانب گروه‌های شبه‌نظامی تندرویی که در سوریه و عراق هستند و ایران حامی آنان است انجام گرفته است.

نشانه رفتن انگشت اتهام به سوی جمهوری اسلامی ایران در چهار ماه گذشته و از هنگام شروع جنگ در غزه بارها تکرار شده است. سیر حوادث در چهار ماه گذشته نشان داده بود که نه ایران و نه آمریکا به دنبال رویارویی مستقیم با یکدیگر نیستند.

و همچنین ایران تاکنون در قبال حملاتی که اسرائیل به‌طور مستقیم در سوریه و لبنان انجام داد که باعث کشته شدن فرماندهان سپاه پاسداران و فرماندهان حزب‌الله لبنان شد واکنش مستقیمی نشان نداده است.

آنچه که توسط شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی در عراق و سوریه و دریای سرخ انجام می‌گیرد، واکنشی غیرمستقیم به حملات اسرائیل و آمریکا محسوب می‌شود؟

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه یکشنبه بعد‌از‌ظهر به وقت محلی در شرق آمریکا در واکنش به کشته شدن سه نظامی آمریکایی به صراحت گفت: «ایران را بزنید. به آنها ضربه سختی وارد کنید. سیاست بازدارندگی دولت بایدن علیه جمهوری اسلامی ایران به طرز فجیعی شکست خورده است. جمهوری اسلامی ایران از اقدامات خود منصرف نشده است.»

سناتور گراهام از چه اقداماتی سخن می‌گوید که از نظر او، جمهوری اسلامی از ‌آن منصرف نشده است؟ حمایت از شبه‌نظامیان در منطقه؟

سیاستمداران و یا کارشناسان امنیتی می‌دانند که اقدامات تحریک کننده جمهوری اسلامی می‌تواند بهایی گزاف برای حاکمان در تهران به دنبال داشته باشد. اگر چنین بدیهاتی را کارشناسان می‌دانند، جمهوری اسلامی به چه دلیلی همچنان به این اقدامات تحریک‌آمیز ادامه می‌دهد؟

درگیر کردن گروه‌هایی که در نگاه نگارنده، بخشی از جمهوری اسلامی هستند، نه نایب و شبه‌نظامیانی مزدور، بخشی از اهدافی است که این حکومت برای استتار خود و برای پیشبرد اهدافی مهمتر و بزرگتر تعقیب می‌کند. همانگونه که حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ بدون داشتن اطلاعات و شناسایی ممکن نبود، اینک نیز توانایی محدود گروه‌های شبه‌نظامی امکان چنین حملات حساب شده‌ای را در این مناطق نظامی به آنها نمی‌دهد. 

جمهوری اسلامی به دنبال هر ترفندی است تا در پناه آن بقای نظام را تامین کند.

در چهار ماه گذشته و در بحبوحه دل‌مشغولی جهان به جنگ در غزه و حضور نظامی آمریکا در منطقه، جمهوری اسلامی چند زندانی و دو تن از گروگان‌های مربوط به خیزش ملی سال ۱۴۰۱ و مخالفان سیاسی خود را اعدام کرد. میلاد زهره‌وند، جوان ۲۱ ساله‌ای که سحرگاه پنجشنبه، دوم آذر بدون اطلاع قبلی در زندان همدان اعدام شد و محمد قبادلو، جوان ۲۳ ساله‌ای که در سحرگاه سه‌شنبه، سوم بهمن در زندان قزل‌حصار کرج اعدام شد هر دو از بازداشت شدگان خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی بودند.

سرکوب‌های داخل کشور، در صدر اخبار بین‌المللی نیستند به این دلیل که حملات حوثی‌ها به کشتی‌های باری و حملات گاه و بی‌گاه آمریکا به مواضع حوثی‌ها و حملات اسرائیل به لبنان و سوریه، جایی برای پرداختن به وقایع داخلی ایران نگذاشته است.

در پناه این مشغولیات جهان غرب، برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی با شتاب در حال پیشروی است و در غوغای جنگ و حوادث جاری در منطقه، گه‌گاه از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صدایی شنیده می‌شود که می‌گوید ایران به ساخت بمب هسته‌ای نزدیک شده است. آژانس در گزارشی در دی ماه اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران سرعت غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد را سه برابر کرده است. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس نیز به صراحت می‌گوید که تهران در اختلافات با غرب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را گروگان گرفته است.

از آن‌سو در چهار ماه گذشته، جمهوری اسلامی دو بار اقدام به پرتاب ماهواره کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکشنبه و درست ساعاتی پیش از آنکه حملات پهپادی به پایگاه آمریکایی در اردن انجام شود، خبر از پرتاب سه ماهواره از ایران مخابره شد. یک هفته پیشتر نیز تهران اعلام کرد که ماهواره تحقیقاتی ثریا را با ماهواره‌بر سه مرحله‌ای سوخت جامد «قائم ۱۰۰» متعلق به سپاه در مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین قرار داده است.

به دنبال اعلام این خبر، هفته پیش سه عضو دائم شورای امنیت و آلمان، برنامه فضایی جمهوری اسلامی را بخشی از طرح توسعه فناوری موشک‌های بالستیک و ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ دانستند.

پرتاب ماهواره یکسوی ماجراست و سوی دیگر آزمایش موشک‌های دوربرد است. از قضا جنجال‌های جاری در منطقه و بحران جنگ در غزه زمان مناسبی را برای انجام آزمایش‌های موشکی جمهوری اسلامی فراهم کرده است.

با‌وجود تمام اظهارات مقامات سیاسی جمهوری اسلامی که خواستار پایان جنگ در غزه هستند، این اظهارات در تناقض با واکنش‌ها و اهدافی است که با سرعت در پناه جنگ تعقیب می‌کنند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران اخیرا در حاشیه اجلاس داووس به فرید زکریا گفته بود، «در صورت پایان جنگ غزه، حملات علیه اسرائيل و منافع آن توسط محور مقاومت متوقف خواهد شد.»

رسیدن به سه هدف مهمی که بر شمردم در سایه حوادث جاری در منطقه و بیم از گسترش جنگ به سایر کشورها میسر خواهد شد و هر چه جنگ غزه بیشتر به درازا کشد، جمهوری اسلامی فرصت بیشتری برای استتار برنامه‌ها و رسیدن به اهداف استراتژیک خود خواهد داشت.

یکشنبه صبح خبرگزاری فرانسه گزارش داده بود که رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا ( سیا) با مقامات ارشد مصر، قطر و اسرائیل در پاریس دیدار داشته و برای رسیدن به یک آتش‌بس دو ماهه و تبادل گروگان‌های اسرائیلی با زندانیان فلسطینی به نتایجی رسیده‌اند.

در حالی‌که مقدمات آتش‌بس فراهم شده بود، شبه‌نظامیانی که حمله یکشنبه بعدازظهر به برج ۲۲ اردن را انجام دادند، هدفی جز مخدوش کردن مذاکرات پاریس را نداشتند.

و اما واکنش آمریکا به حمله پهپادی اخیر به پایگاه این کشور در اردن چه خواهد بود؟ آیا آمریکا به ایران حمله خواهد کرد؟

 اظهارات لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا در واکنش به حمله پهپادی به پایگاه نظامی این کشور در مرز اردن و سوریه نشان می‌دهد که ایران هدف مستقیم واکنش متقابل نخواهد بود.

«از کشته شدن سه سربازمان در حمله به نیروهایمان در شمال شرق اردن خشمگین و ناراحتم. شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران مسئول این حملات به نیروهای آمریکایی‌اند. ما در زمان و مکان مناسب به حملات به نیروهایمان پاسخ می‌دهیم.»

اظهاراتی که شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی را مسئول معرفی کرد اما ایران را به صورت مستقیم مسئول ندانست. هرچند که به نظر می‌رسد ایالات متحده آمریکا خود را برای انجام عملیاتی علیه پایگاه‌هایی که نیروهای ایرانی در سوریه هستند و هدف گرفتن برخی از رهبران شبه‌نظامیان همراه با جمهوری اسلامی در عراق آماده می‌کند. 

تد کروز سناتور جمهوری‌خواه در شبکه اکس ( توییتر سابق) در واکنش به کشته شدن سه سرباز آمریکایی نوشته است: بین سپاه پاسداران و گروه‌های نیابتی‌اش تفاوتی وجود ندارد.

گستاخی‌های نظام جمهوری اسلامی علیه مردم ایران و منطقه نادیده گرفته شده و با استراتژی هدفمندی که حکومت به سرعت تعقیب می‌کند، در روزگاری نه چندان دور  جهان را با اخبار بزرگتر و تکان دهنده‌ای مانند کره شمالی غافلگیر خواهند کرد. در گامی فراتر برای تحلیل رویدادهای منطقه درست‌تر آن است که بگوییم، بین گروه‌های نیابتی و جمهوری اسلامی تفاوتی وجود ندارد.

بیشتر از سردبیری