خشم‌ قطری‌ها از اظهارات خصوصی نتانیاهو و تداوم چشم‌انداز تیره صلح

وزیر دفاع اسرائیل: لبنان زیر نفوذ حکومت ایران است و باید چشم‌ها به دوربین و دستانمان روی ماشه‌ها باشد

در حالی که انتشار یک فایل صوتی منتسب به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، درباره نقش قطری‌‌ها در ادامه بحران گروگان‌‌‌گیری حماس و جنگ در غزه موجب خشم مقام‌های قطری شده است، مقام‌های ارشد دولت نتانیاهو در تل‌آویو بار دیگر به ادامه جنگ تا شکست کامل نیروهای حماس و نقش جمهوری اسلامی در ادامه بحران کنونی در مرزهای شمالی تاکید کردند.

در این میان، ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر، اظهارات منتسب به نخست‌وزیر اسرائیل را که به‌تازگی منتشر شده است «تکان‌دهنده» توصیف کرد.

به‌گزارش وب‌سایت سمافور، نتانیاهو هفته گذشته در یک نشست خصوصی با خانواده‌های گروگان‌های اسرائیل از نقش قطر به‌عنوان یک میانجی منطقه‌ای در گفت‌وگوها با حماس انتقاد کرده و گفته است که نقش قطری‌ها نه‌تنها هیچ فرق خاصی با سازمان‌ ملل یا صلیب‌ سرخ جهانی ندارد، بلکه مشکل‌آفرین هم است.

نتانیاهو در این نشست خصوصی این پرسش را مطرح کرده است که چرا دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، تا این اندازه به دوحه متکی است؟ نتانیاهو همچنین از توافق‌ تازه میان واشینگتن و دوحه برای تمدید اجاره پایگاه نظامی «العدید» در قطر انتقاد کرده است.

از سوی دیگر، تنش‌ها و درگیری‌های پراکنده با نیروهای حزب‌الله در مرزهای شمالی با لبنان نیز کماکان ادامه دارد و هیچ چشم‌انداز روشن و مشخصی نیز از برقراری آتش‌بس، آزادی گروگان‌های اسرائيلی یا دست‌کم توقف بشردوستانه جنگ در غزه نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گزارش روزنامه اورشلیم‌پست، ارتش اسرائیل روز پنجشنبه ۲۵ ژانویه (پنجم بهمن‌ماه ۱۴۰۲) یک فرودگاه متعلق به نیروهای حزب‌الله لبنان را هدف قرار داد. به‌گفته منابع نظامی اسرائیل، از این فرودگاه برای حملات هوایی به اسرائیل استفاده شده است.

در همین حال، عبدالمالک الحوثی، از رهبران اصلی حوثی‌ها، در یک سخنرانی تلویزیونی تهدید کرد که حملات علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ تا هنگام کمک‌رسانی به مردم غزه ادامه خواهد یافت. آمریکا و بریتانیا نیز روز پنجشنبه مجموعه تحریم‌های تازه‌ای را علیه برخی دیگر از عوامل اصلی حوثی‌ها اعمال کردند. حوثی‌های یمن و حزب‌الله لبنان از مهم‌ترین گروه‌های نیابتی وابسته به جمهوری اسلامی‌اند.

در این میان، یوآو گالانت، وزیر دفاع دولت نتانیاهو، نیز روز پنجشنبه بار دیگر به نقش و حضور حکومت ایران در لبنان اشاره کرد و گفت: «باید چشمانمان به دوربین‌ها و انگشتانمان آماده روی ماشه‌ها باشد.»

به‌گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، یوآو گالانت با حضور در میان سربازان اسرائیلی مدعی شد که طی روزهای گذشته بیش از ۱۰۰ تن از عوامل حماس در نوار غزه به اسارت نیروهای اسرائیلی درآمده‌اند.

بیشتر از جهان