روایت اکسیوس از طرح اسرائیل برای توقف دو ماهه جنگ

اکسیوس نوشت، اسرائیل از طریق میانجی‌های مصری و قطری  توقف دو ماهه جنگ و آزادی تمامی گروگان‌ها را به حماس پیشنهاد داد 

اکسیوس به نقل از دو مقام اسرائیلی از ارسال پیام مقام‌های این کشور به حماس از طریق میانجی‌ها در قطر و مصر خبر داد. 

اکسیوس نوشت که این پیام حاوی پیشنهاد توافقی چند مرحله‌ای، شامل توقف دو ماهه جنگ و آزادی همه گروگان‌های باقیمانده‌ در اسارت حماس است.

اکسیوس می‌نویسد، هرچند این پیشنهاد شامل توافقی برای پایان دادن به جنگ نمی‌شود، طولانی‌ترین دوره آتش‌بسی است که اسرائیل ازآغاز جنگ تاکنون به حماس پیشنهاد داده است. 

در حال حاضر، به گفته مقام‌های اسرائیلی، بیش از ۱۳۰ گروگان کماکان در اسارت حماس در نوار غزه به سر می‌برند. آنان می‌گویند که ده‌ها گروگان در روز حمله حماس به اسرائیل و هفته‌های پس از آن کشته شده‌اند.

برت مک‌گرک، مشاور جو بایدن، رئیس‌‌ جمهوری آمریکا، یکشنبه، ۲۱ ژانویه (یکم بهمن)، به مصر سفر کرد و قرار است در ادامه به قطر نیز سفر کند تا با هدف پیشرفت در مذاکرات برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی اسیر حماس، با مقام‌های این کشور گفت‌وگو کند. 

میانجی‌های قطری و مصری هفته‌ها تلاش کرده‌اند تا با از بین بردن اختلاف‌ها، طرف‌های درگیر را به سمت توافق سوق دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های آمریکایی به اکسیوس گفتند که دستیابی به چنین توافقی شاید تنها راه ممکن برای برقراری آتش‌بس در غزه باشد. 

دو مقام اسرائیلی گفتند که کابینه جنگی اسرائیل ۱۰ روز پیش مفاد پیشنهاد جدیدی را برای توافق آزادی گروگان‌ها تصویب کرد. آنها گفتند که این متن با پیشنهادهای قبلی که حماس رد کرد، متفاوت است و در مقایسه با پیشنهادهای قبلی اسرائیل، نگاهی رو به جلو دارد.

مقام‌های اسرائیلی گفتند که منتظر پاسخ حماس‌اند، اما تاکید کردند که به احتمال پیشرفت در روزهای آینده، نگاهی خوشبینانه همراه با احتیاط دارند. 

بر اساس این پیشنهاد، توافق شامل چند مرحله و آزادی همه گروگان‌های زنده باقیمانده در اسارت حماس و بازگرداندن اجساد گروگان‌های جان‌باخته خواهد بود. 

به گفته این مقامات، مرحله اول شامل آزادی زنان، مردان بالای ۶۰ سال و گروگان‌هایی است که وضعیت سلامتی‌شان وخیم است. 

مراحل بعدی نیز شامل آزادی سربازان زن، مردان زیر ۶۰ سالی که سرباز نیستند، سربازان مرد اسرائیلی و اجساد گروگان‌ها خواهد بود.

به گفته آنان، اسرائیل پیشنهاد کرده است که دوره کلی توقف برای تکمیل آزادی همه گروگان‌ها در مراحل مختلف، ممکن است تا دو ماه به‌طول انجامد.

همچنین، بر اساس توافق پیشنهادی، اسرائیل و حماس پیشاپیش درباره شمار زندانیان فلسطینی که در ازای هر گروگان اسرائیلی در هر دسته آزاد می‌شوند، به توافق خواهند رسید و سپس مذاکرات جداگانه درباره گزینش زندانیان انجام خواهد شد.

مقام‌های اسرائیلی گفتند که این پیشنهاد دهمچنین شامل خروج نیروهای دفاعی اسرائیل از نوار غزه و استقرار مجدد آنان می‌شود تا امکان بازگشت تدریجی غیرنظامیان فلسطینی به شهر غزه و نوار شمالی غزه در حین اجرای توافق فراهم شود.

به گفته آنان، این پیشنهاد تصریح می‌کند که اسرائیل با پایان دادن به جنگ و آزادی شش هزار زندانی فلسطینی از زندان‌های اسرائیل موافقت نخواهد کرد. 

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، دوشنبه، ۲۲ ژانویه، به خبرنگاران گفت که جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا از توقف درگیری‌ها برای آزادی گروگان‌ها و ورود کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه حمایت می‌کند.

مقام‌های اسرائیلی اعلام کردند که در صورت موافقت حماس با این پیشنهاد، آماده‌اند تعداد قابل توجهی از اسرای فلسطینی را آزاد کنند.

آن‌ها همچنین می‌گویند که در صورت اجرای این توافق، دامنه و شدت عملیات ارتش اسرائیل در غزه پس از وقفه دو ماهه در جنگ، به مراتب کاهش خواهد یافت.