هشتمین روز بسته ماندن گذرگاه تورخم؛ «تجارت پاکستان با آسیای میانه متوقف شده‌ است»

رئیس اتاق مشترک تجارت و صنایع افغانستان و پاکستان گفت که به‌دلیل بسته ماندن پنج گذرگاه مرزی میان این دو کشور، تجارت پاکستان با آسیای میانه متوقف شده‌ است

یک پلیس مرزی پاکستانی در نقطه صفر مرزی تورخم بین افغانستان و پاکستان نگهبانی می‌دهد - AFP

در هشتمین روز بسته ماندن گذرگاه مرزی تورخم به روی تردد کامیون‌های تجاری، مسئولان گمرک پاکستان از ضرر چند میلیون دلاری بازرگانان و نیز ضربه شدید به تجارت پاکستان با آسیای مرکزی خبر دادند.

رسانه اکسپرس تربیون پاکستان در گزارشی به نقل از رئیس اتاق مشترک تجارت و صنایع افغانستان و پاکستان، نوشت که به‌دلیل مسدود ماندن پنج گذرگاه مرزی میان افغانستان و پاکستان، انتقال اجناس تجاری میان پاکستان و آسیای میانه نیز متوقف شده و ضربه شدیدی به بازرگانان وارد شده است.

جنید اسماعیل مکدا، رئیس اتاق مشترک تجارت و صنایع پاکستان و افغانستان (PAJCCI)، گفت که گذرگاه‌های مرزی چمن، تورخم، غلام خان، انگور آدا و خرلاچی از یک هفته پیش به این سو به روی کامیون‌های تجاری بسته شده‌اند. او اظهار داشت: «شرایط کنونی از یک سو بر ترانزیت و تجارت دوجانبه تاثیر می‌گذارد و از سوی دیگر، به‌دلیل بسته شدن گذرگاه‌های مرزی کلیدی، تجارت با کشورهای آسیای مرکزی متوقف شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گذرگاه‌های تجاری میان افغانستان و پاکستان از یک هفته پیش به روی تردد کامیون‌ها بسته شده است. مقام‌های پاکستانی تاکید دارند که همه رانندگان کامیون‌های تجاری افغانستان باید گذرنامه و روادید ورود به پاکستان را داشته باشند. این در حالی است که هزاران کامیون تجاری در دو طرف مرز از یک هفته پیش به این سو متوقف شده‌اند و اکثر رانندگان گذرنامه و روادید ندارند.

مقام‌های طالبان در یک هفته گذشته، گفت‌وگوهای زیادی با مسئولان امنیتی و گمرک پاکستان داشته‌اند، اما این گفت‌وگوها هنوز به نتیجه نرسیده‌‌اند. رسانه‌های پاکستانی سه روز پیش به نقل از منابع آگاه در گمرک پاکستان گفتند که مقام‌های طالبان به مقام‌های پاکستانی هشدار دادند که اگر این مشکل را با توافق دو طرف حل نکنند، گذرگاه‌های مرزی میان افغانستان و پاکستان را برای همیشه می‌بندند.

این در حالی است که تجارت میان پاکستان و افغانستان از یک دهه پیش به این سو، به‌صورت دوجانبه بوده که تاثیر انکارناپذیری بر اقتصاد هر دو کشور داشته است. بیشتر محصولات کارخانه‌های پاکستان از طریق این گذرگاه‌ها وارد افغانستان می‌شوند. این مسیر نه تنها در عرضه محصولات به بازارهای افغانستان، بلکه در وصل کردن پاکستان به کشورهای آسیای مرکزی نیز نقش بسزایی دارد.

جنید اسماعیل با ابراز نگرانی از بسته ماندن گذرگاه‌های مرزی میان افغانستان و پاکستان گفت: «چنین وضعیتی علاوه بر اینکه مانع جریان کالاها و خدمات می‌شود، ثبات اقتصادی پاکستان را [نیز] با چالش بزرگی مواجه می‌کند.» او با بیان این نکته، به میزان تجارت میان پاکستان و کشورهای آسیای مرکزی اشاره کرد که از طریق افغانستان تامین می‌شوند و قطع روابط تجاری با افغانستان می‌تواند دست پاکستان را از بازارهای آسیای مرکزی نیز کوتاه کند.

به همین دلیل، مقام‌های اتاق تجارت پاکستان، از دولت این کشور خواستند که این معضل را هرچه زودتر حل کنند و محاصره گذرگاه‌های تجاری را بشکنند زیرا ادامه این روند، روابط تجارت بین دو کشور را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.

بیشتر از اقتصاد