توافق طالبان با پاکستان؛ فعالیت گذرگاه‌های تورخم و اسپین‌بولدک ۲۴ ساعته می‌شوند

اسلام‌آباد تلاش می‌کند تا با توافق جدید با طالبان، زغال‌سنگ بیشتری ‌از افغانستان وارد کند

تسهیلات مرزی شبانه‌روزی در بنادر افغانستان با پاکستان، یکی از خواسته‌های هیئت پاکستانی است-AAMIR QURESHI / AFP

وزارت صنعت و تجارت طالبان، روز پنجشنبه ۳۰ تیر، از امضای یک توافقنامه در مورد تقویت روابط تجاری و ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان خبر داد. طالبان اعلام کردند که بر اساس این توافقنامه، پس از این، گذرگاه‌های تورخم و اسپین‌بولدک به‌طور ۲۴ ساعته، طی هفت روز هفته، برای طی مراحل گمرکی اموال تجاری و عبورومرور کامیون‌ها باز خواهند بود.

در بیانیه وزارت صنعت و تجارت طالبان آمده است که هیئتی از طالبان و پاکستان، در این توافقنامه تاکید کردند که در کنار فعالیت ۲۴ ساعته گذرگاه‌های تورخم و اسپین‌بولدک، همچنین مسیرهای رفت‌وآمد بندرهای غلام‌خان و دند پتان هم هر روز ۱۲ ساعت باز خواهند بود و در صورت نیاز ساعات کاری آن‌ها نیز بیشتر می‌شود.

تسهیلات مرزی شبانه‌روزی در بنادر افغانستان با پاکستان، یکی از خواسته‌های هیئت پاکستانی برای واردات زغال‌سنگ از افغانستان اعلام شده است. اسلام‌آباد تلاش می‌کند تا با این توافق زغال‌سنگ بیشتری از افغانستان به پاکستان وارد کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت صنعت و تجارت طالبان در بیانیه‌اش همچنین از تعهد دولت پاکستان به افغانستان خبر داد تا کالاهای فاسدشدنی را سریع‌تر ارسال و صادر کنند.

در بیانیه طالبان آمده است که پاکستان توافق کرد که پس از این، بررسی‌های دقیق و همه‌جانبه‌ای نیز درباره انتقال تاسیسات گمرکی و یا سایر مواردی که باعث ایجاد ازدحام در مسیرهای عبور و مرور می‌شود، انجام دهد.

طالبان و هیئت پاکستانی در کابل همچنین توافق کردند که تردد آزاد کامیون‌های باربری افغانستان و پاکستان در ماه اوت سال ۲۰۲۲ آغاز شود. در همین حال، طرف پاکستانی موافقت‌نامه (اپتا ۲۰۱۰) را تا امضای موافقتنامه جدید، تمدید کرده است. در قرارداد اپتا که در سال ۲۰۱۰ امضا شد، به پاکستان این امتیاز داده شده است که کالاهای تجاری‌اش را با عبور از افغانستان به کشورهای آسیای میانه برساند و در مقابل، بازرگانان افغان اجازه دارند کالاهای تجاری خود را به بندر واگه که در مرز پاکستان و هند قرار دارد، ارسال کنند. در سال‌های گذشته، بازرگانان افغانستان ادعا کردند که از مفاد این قرارداد تنها پاکستان بهره برده است، چون بازرگانان افغانستان اجازه ندارند کالاهای تجاری‌شان را به بندر واگه ارسال کنند.

با این حال، مسئولان وزارت صنعت و تجارت طالبان مدعی‌اند که در جریان مذاکرات، هیئت پاکستان اطمینان داد که هیچ نوع محدودیتی برای ارسال کالاهای افغانستان به بندر واگه وجود نخواهد داشت.

بیشتر از جهان