گذرگاه تورخم در نتیجه درگیری میان نیروهای طالبان و مرزبانان پاکستانی بسته شد

رسانه‌های افغانستان از کشته‌شدن دو عضو طالبان و یک مرزبان پاکستانی در این درگیری خبر داده‌اند

در دو سال گذشته نزدیک به ۵۰ درگیری مرزی میان جنگجویان طالبان و کشورهای همسایه افغانستان رخ داده اس‌ــ JAVED TANVEER / AFP

منابع خبری آگاه در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی تایید کردند که گذرگاه مرزی تورخم در استان ننگرهار واقع در شرق افغانستان روز چهارشنبه ۱۵ شهریور به دلیل درگیری میان جنگجویان طالبان و مرزبانان پاکستانی، بسته شده است.

رسانه‌های پاکستانی نیز با تایید وقوع این درگیری، گزارش کردند که نیروهای طالبان و مرزبانان پاکستانی به دلیل اختلاف سر ساخت یک ایست‌بازرسی باهم درگیر شدند و به هم تیراندازی کردند.

به گزارش رسانه‌های پاکستانی، مرزبانی پاکستان به منظور تامین امنیت این گذرگاه مرزی نیروهای بیشتری به مرز افغانستان اعزام کرده است.

در همین حال، رسانه‌های افغانستان از کشته شدن دو عضو طالبان و یک مرزبان پاکستانی در این درگیری خبر داده‌اند، اما حکومت پاکستان و نیروهای طالبان این آمار را تایید نکرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت کشور طالبان با انتشار بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی اکس، تنها وقوع این درگیری در گذرگاه تورخم را تایید کرد و نوشت که افراد طالبان به حمله پاکستان واکنش نشان دادند. این وزارتخانه به میزان تلفات دو طرف اشاره‌ای نکرد. 

عبدالمتين قانع، سخنگوی وزارت داخله طالبان، تاکید کرده که این درگیری در شهرک تورخم در شهرستان مومنددره استان ننگرهار رخ داده است. او گفت: «هر دو طرف از این درگیری آگاه‌اند و تلاش می‌کنند از تکرار چنین حوادثی در آینده جلوگیری کنند.»

ویدیوهایی که از این درگیری مرزی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد که هر دو طرف با استفاده از سلاح‌های سبک و سنگین به هم تیراندازی می‌کنند و مسافران و رانندگان هم سراسیمه در حال ترک منطقه‌اند. 

طالبان هرازگاه با نیروهای مرزی کشورهای همسایه افغانستان درگیر می‌شوند. آمارها نشان می‌دهد در دو سال گذشته، دست‌کم ۵۰ درگیری مرزی میان نیروهای طالبان و نیروهای مرزی کشورهای همسایه افغانستان رخ داده است. 

طالبان سال گذشته (۲۰۲۲) بیشتر از ۱۰ بار فقط با پاکستان درگیری مرزی داشتند. در این درگیری‌ها، چندین نفر از هردو طرف کشته و چند نفر هم زخمی شدند. 

در یک مورد، شهباز شریف، نخست‎‌‌وزیر پیشین پاکستان، تیراندازی طالبان به سمت مرزبانان پاکستانی در مرز چمن‌ــ‌سپین‌بولدک را «بی‌دلیل» خواند و آن را محکوم کرد. نخست‌وزیر پیشین پاکستان در اکس نوشت: «شهادت چندین شهروند پاکستانی و زخمی شدن بیش از ده‌ها نفر مایه تاسف و مستحق شدیدترین محکومیت است». او از طالبان خواست تضمین دهند چنین حوادثی تکرار نخواهند شد.

پاکستان تنها کشوری نبوده است که جنگجویان طالبان با آن درگیری مرزی داشته‌اند. ایران و همسایه‌های شمالی افغانستان نیز با نیروهای طالبان در مرزها درگیر شده‌اند. 

در خرداد ماه امسال، جنگجویان طالبان و مرزبانان ایرانی به‌شدت درگیر شدند که در آن رویداد دست‌کم سه تن از جمله دو مرزبان ایرانی و یک جنگجوی طالبان کشته شدند.

بیشتر از جهان