خیز عربستان سعودی به‌سوی صادرات انرژی هسته‌ای

عربستان سعودی دارای ذخایر عظیم اورانیوم است و اکنون تصمیم گرفته تا درکنار مصرف داخلی آن را به جهان عرضه کند

عادل الجبیر در داووس - اسکرین‌شات از پنل اجلاس

عادل الجبیر، فرستاده ویژه عربستان سعودی در امور اقلیم روز چهارشنبه با شرکت در اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد (WEF) در داووس سوئیس از عزم عربستان سعودی برای فروش انرژی هسته‌ای به جهان سخن گفت.

به گزارش سعودی گزت، عادل الجبیر با تاکید بر اهمیت توسعه منابع انرژی پایدار به صورت داخلی با هدف تضمین منافع اقتصادی از جمله اشتغال‌زایی و رشد صنعتی گفت: «ما در عربستان سعودی ذخایر عظیم اورانیوم در اختیار داریم و می‌خواهیم از آن‌ها از نظر اقتصادی منتفع شویم.»

فرستاده ویژه عربستان سعودی در امور اقلیم همچنین با تاکید بر تعهد این کشور به قوانین و استاندارد‌های بین‌المللی ایمنی گفت: «ما در این زمینه با آژانس بین‌المللی انرژی در حال مذاکره‌ایم و آماده‌ایم تا هرگونه الزاماتی را در این‌باره رعایت کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین افزود: «به عنوان کشوری با منبع بالقوه عظیم اورانیوم، به دیگران اجازه نمی‌دهیم تا با پالایش این منابع، از سود کامل آن بهره‌مند شوند و ما تنها از درصدی از آن سود ببریم. ما می‌خواهیم ارزش افزوده ماندن کل فرآیندها و شغل‌های مرتبط با آن در عربستان سعودی را به دست آوریم.»

عادل الجبیر با اشاره به نقش عربستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت در جهان گفت: «ما خود را صادرکننده انرژی به جهان می‌دانیم. قصد ما فروش انرژی هسته‌ای، نفت، گاز، انرژی سبز، انرژی تجدید‌پذیر و همه طیف محصولات انرژی به سراسر جهان است.»

اظهارات عادل‌الجبیر نشان‌گر تمایل عربستان سعودی به تغییر رویکرد اقتصاد تک محصولی انرژی و روی آوردن به انواع دیگر انرژی است.

البته این نخستین بار نیست که یکی از مقامات عالی‌رتبه عربستان سعودی از تمایل این کشور به توسعه قابلیت‌های هسته‌ای سخن می‌گوید.  شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی تقریبا یک سال پیش از برنامه این کشور در راستای استفاده از منابع داخلی اورانیوم برای سوخت رسانی به نیروگاه‌های هسته‌ای عربستان سعودی سخن گفته بود.

همین موضوع نشان‌ از برنامه‌ریزی کلان عربستان سعودی برای استفاده بهینه از منابع بالقوه انرژی و تبدیل آن از استفاده داخلی به کالایی برای صادرات دارد.

بیشتر از جهان