افزایش چشمگیر حوادث حین کار در ایران و آشفتگی‌های آماری دولت

تنها در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ نزدیک به هزار کارگر در حوادث حین کار در ایران جان خود را از دست داده‌اند

ریزش ساختمان نیمه‌کاره متروپل در آبادان - TASNIM NEWS / AFP

به گفته مدیر‌کل پزشکی قانونی استان مازندران، مرگ‌و‌میر ناشی از حوادث کار در سال جاری در این استان با ۱۰۴ فوتی، ۹ درصد افزایش داشته است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ۱۰۳ مرد و یک زن از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه بر اثر حوادث کار در استان مازندران جان خود را از دست داده‌اند.

علی عباسی، مدیر‌کل پزشکی قانونی استان مازندران، در مورد آمار تعداد کارگرانی که جانشان را از دست داده‌اند به تفکیک شهرها گفت: «شهرستان ساری با ۱۷، آمل با ۱۳ و تنکابن با ۱۰ مورد بیشترین فوتی و شهرستان‌های کلاردشت و فریدون‌کنار هر کدام با دو مورد فوتی، کمترین موارد مرگ ناشی از حوادث کار را داشتند.»

بر اساس این گزارش، عمده دلایل مرگ افراد در حوادث کار مربوط به سقوط از بلندی با ۴۴ مورد، برق‌گرفتگی با ۲۷ مورد، اصابت جسم سخت با ۱۴ مورد، و سایر دلایل با ۱۲ مورد در رتبه بعدی قرار دادند. مازندران همچنین در میان استان‌هایی که بیشترین تلفات مربوط به حوادث کار را به خود اختصاص داده‌اند قرار دارد.

پیش از این، آمارهایی از افزایش قابل‌توجه حوادث کار در شش ماهه نخست سال جاری در سراسر ایران نیز منتشر شده بود. بر اساس آمارهایی که سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد، در شش ماه نخست سال جاری هزار و ۷۷ کارگر بر اثر حوادث کار جانشان را از دست دادند. میزان فوتی‌های ناشی از حوادث کار در شش ماه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱، حدود ۱۵.۷ درصد افزایش داشته است.

این اتفاق‌ها در حالی رخ می‌دهد که مطابق ماده ۹۱ قانون کار، کارفرمایان موظف‌اند برای تامین حفاظت و سلامت کارگران در محیط کار، وسایل و امکانات لازم ایمنی را تهیه کنند و در اختیار آن‌ها قرار دهند؛ کارگران نیز به استفاده و نگهداری مناسب از تجهیزات محافظتی و بهداشت فردی و رعایت دستورالعمل‌ها در محیط کاری خود ملزم‌اند.

مسئولان جمهوری اسلامی معتقد‌ند که آمار فوت‌شدگان بر اثر حوادث کار در ایران پایین‌تر از میانگین جهانی است. از سوی دیگر، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران اعلام می‌کند که ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده که رتبه بسیار پایینی است.

معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اسفند ماه سال گذشته مدعی شد در سراسر جهان نزدیک به دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در اثر حوادث ناشی از کار فوت می‌کنند. به گفته وزارت کار، این آمار در ایران کمتر از میانگین جهانی است و از حدود ۱۰ هزار مورد حوادث ناشی از کار، تنها ۸۰۰ مورد به فوت منجر می‌شود.

وزارت کار سال گذشته در حالی مدعی ۸۰۰ مورد فوتی شد که تنها در شش ماهه نخست سال جاری هزار و ۷۷ کارگر جان خود را از دست داده‌اند و اعلام شد که این آمار ۱۵.۷ درصد از سال گذشته بیشتر است. این به آن معناست که تنها در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ نزدیک به هزار نفر جان خود را بابت حوادث ناشی از کار، آن هم بنا بر اعلام رسمی پزشکی قانونی از دست داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی ایران اردیبهشت ماه سال جاری درباره آمار تلفات کارگری ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۱ گفته بود که در مجموع ۱۹۰۰ کارگر در سال ۱۴۰۱ جان خود را در حوادث کاری از دست دادند. بین آماری که وزارت کار و پزشکی قانونی اعلام کرده‌اند حدود هزار و ۱۰۰ نفر اختلاف وجود دارد.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اسفند ماه سال گذشته به آمارهای جهانی حوادث ناشی از کار اشاره کرد و مدعی شد: «خوشبختانه آمار حوادث ناشی از کار در ایران کمتر از میانگین جهانی است. در سراسر جهان نزدیک به دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در اثر حوادث ناشی از کار فوت می‌کنند.

در ایران سالانه بین ۹ تا ۱۰ هزار مورد حوادث ناشی از کار رخ می‌دهد که ۸۰۰ مورد آن به فوت منجر می‌شود. گزارش‌ها حاکی از آن است که بیشترین اعداد و ارقام حوادث ناشی از کار مربوط به فعالیت ساختمانی است به‌ نحوی که نزدیک به ۴۰ درصد حوادث کار در کشور در بین کارگران ساختمانی رخ می‌دهد.»

با وجود آنکه آمار پزشکی قانونی در مقابل آمار وزارت کار واقعی‌تر به نظر می‌رسد، اما کارشناسان و فعالان کارگری همواره با تردید به آمار‌های مرگ‌و‌میر بر اثر حوادث ناشی از کار استناد می‌کنند و آمار واقعی را بیش از اعداد رسمی اعلام‌شده می‌دانند.

دولت نیز زیر بار آمار واقعی جان باختن کارگران نمی‌رود و تلاشی برای بهبود شرایط ایمنی کارگران و افزایش نظارت بر رعایت ایمنی در محیط‌های کارگری نمی‌کند. تنها تلاش دولت طی دو سال گذشته عددسازی ناشیانه‌‌ای بوده است تا به دروغ اعلام شود آمار مرگ‌و‌میر ناشی از حوادث کار در ایران از میانگین جهانی کمتر است.