بحران غزه در داووس؛ بلینکن می‌گوید تشکیل کشور فلسطین به منزوی کردن ایران می‌انجامد

آنتونی بلینکن جمهوری اسلامی ایران را بزرگ‌ترین نگرانی امنیتی خاورمیانه خواند

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در گفت‌وگوی روز چهارشنبه در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس، سوئیس، بار دیگر بر لزوم پیدا کردن راهی برای تشکیل کشور مستقل فلسطین تاکید کرد و گفت که در غیر این صورت، اسرائیل به امنیت واقعی دست نخواهد یافت.

به گزارش آسوشیتدپرس، بلینکن گفت اگر با تشکیل کشور فلسطین بتوان اسرائیل را به دامان خاورمیانه آورد، منطقه برای منزوی کردن ایران، که او آن را «بزرگ‌ترین نگرانی امنیتی» نامید، مهیا می‌شود. او همچنین تاکید کرد که با این کار، گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی ایران، از جمله شورشیان حوثی یمن که در چند ماه اخیر به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ حمله کرده‌اند، منزوی خواهند شد.

او گفت آنچه اکنون تغییر کرده و متفاوت است طرز فکر رهبران جهان عرب و اسلام در مورد ادغام شدن اسرائیل در منطقه است. بلینکن در ادامه گفت: «ما در میانه تراژدی انسانی از جنبه‌های مختلف در خاورمیانه هستیم و این تراژدی برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها یکسان است.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز که در اجلاس داووس حضور دارد بار دیگر بر مواضع جمهوری اسلامی در مورد بحران غزه تاکید کرد. او همچنین مدعی شد که امنیت دریای سرخ امروز به تحولات در غزه گره خورده است.

امیرعبداللهیان با تاکید بر لزوم توقف فوری حمله‌های اسرائیل به غزه، گفت: «جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر راه‌حل سیاسی و دموکراتیک خود برای حل ریشه‌ای بحران فلسطین، بر ضرورت توقف فوری حملات رژیم اسرائیل علیه غزه و باز شدن کریدورهای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه تاکید دارد.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه ۲۷ دی ضمن اشاره به ناآرامی‌های اخیر خاورمیانه، جنگ در غزه را با این ناآرامی‌ها مرتبط دانست و گفت: «اگر نسل‌کشی در غزه پایان یابد، بقیه بحران‌ها و حمله‌ها در منطقه نیز پایان خواهد یافت.»

از سوی دیگر، شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، روز سه‌شنبه در نشست داووس در پاسخ به این سوال که آیا عربستان سعودی اسرائیل را بخشی از توافق سیاسی بزرگ‌تر می‌شناسد، گفت که کشورش موافقت کرده است که صلح منطقه‌ای شامل صلح برای اسرائیل باشد.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در ادامه گفت: «این صلح فقط از راه صلح برای فلسطینی‌ها و با تشکیل کشور فلسطین می‌تواند محقق شود.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که طرف‌های درگیر در غزه قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارند. او همچنین خواستار اجرای آتش‌بس فوری در غزه شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گوترش در سخنرانی‌اش در مجمع جهانی اقتصاد در داووس گفت: «طرف‌های درگیر در غزه قوانین بین‌المللی را نادیده می‌گیرند و کنوانسیون‌های ژنو را زیر پا می‌گذارند. آن‌ها حتی منشور سازمان ملل را نیز نقض می‌کنند. غیرنظامیان، عمدتا زنان و کودکان، کشته و معلول شده‌اند و همچنین بسیاری مجبور به ترک خانه‌هایشان شده و از دسترسی به کمک‌های بشردوستانه محروم شده‌اند.»

او بار دیگر با تاکید بر صلح پایدار برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها از طریق راه‌حل «دو کشور» خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه در غزه شد.

از سوی دیگر، محمد مصطفی، رئیس صندوق سرمایه‌گذاری فلسطین، روز چهارشنبه در مجمع جهانی اقتصاد ادعا کرد که احتمال مرگ مردم غزه از گرسنگی و قحطی بیشتر از جنگ است. به گزارش رویترز، او گفت گام‌های اولیه باید شامل رساندن غذا، دارو، آب، و برق به سرزمین‌های محاصره‌شده باشد.

روز دوشنبه، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا نیز گفت که مردم غزه در خطر مرگ از گرسنگی در فاصله چند کیلومتری کامیون‌های پر از غذا هستند. او دلیل این وضع را نبود امکان ارسال کمک‎‌های بشردوستانه به این منطقه اعلام کرد.

بحران خاورمیانه هر روز گسترده‌تر می‌شود. با آتش‌افروزی‌های اخیر جمهوری اسلامی ایران، احتمال کشیده شدن دامنه جنگ به دیگر نقاط منطقه در چند روز اخیر بیشتر شده است. اخیرا باقری کنی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، با انریکه مورا، قائم‌مقام مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا، دیدار کرد. باقری کنی در مورد این دیدار در صفحه شخصی‌اش در شبکه‌ اجتماعی ایکس نوشت: «گفت‌وگوی به‌موقع با انریکه مورا در ژنو در مورد‌ موضوعات مختلف دوجانبه و روندهای منطقه‌ای و بین‌المللی، از جمله جنگ و نسل کشی در غزه، داشتم.»

او همچنین اعلام کرد که در این دیدار در مورد رفع تحریم‌ها نیز گفت‌وگو کرده است. از سوی دیگر، انریکه مورا نیز در صفحه شخصی‌اش با اشاره به دیدارش با باقری کنی نوشت: «در لحظه جنگ و تنش زیاد در خاورمیانه، من بر لزوم پرهیز از تشدید تنش در منطقه و همچنین در پرونده هسته‌ای و مسائل دشوار دوجانبه تمرکز کردم.»