اورشلیم پست: «جمهوری اسلامی برای ساخت سلاح‌های راهبردی به حماس آموزش می‌دهد»

شواهد جدید پس از عبور از صد متر درون تونل در منطقه‌ای یافت شد که دستگاه اطلاعاتی اسرائیل شناسایی کرده بود

ارتش اسرائیل یکشنبه، هفتم ژانویه (۱۷ دی)، اعلام کرد که دستگاه اطلاعاتی‌اش به شواهدی مبنی بر دخالت جمهوری اسلامی ایران در آموزش حماس برای ساخت و شلیک موشک‌های دقیق و سایر سلاح‌های راهبردی دست یافته است.

به گزارش اورشلیم‌پست، به نظر می‌رسد که ارتباط مستقیمی بین زمان اعلام این خبر و نفوذ ارتش اسرائیل و تسلط بر تونل بزرگ راهبردی در شمال غزه در روزهای اخیر وجود دارد.

به مثابه بخشی از این عملیات، ارتش اسرائیل کارشناسانی را برای تجزیه‌وتحلیل موشک‌های دوربرد دقیق و سایر چیزهایی که آنجا یافته بود، به آن محل وارد کرد.

ارتش اسرائیل مشخص نکرد که دقیقا چه نشانه‌هایی از آموزش و راهنمایی ایرانی‌ها در ساخت و شلیک سلاح‌ها وجود دارد، اما پیش‌تر اعلام شده بود که روی برخی از سلاح‌ها علائم ایرانی یا کلمات فارسی وجود دارد. در موارد دیگر نیز کتاب‌های راهنما یا پیام‌هایی از دستگاه‌های الکترونیکی مرتبط با جمهوری اسلامی بازیابی شده است.

اسرائیل بارها تاکید کرده است که گروه حماس نمی‌توانسته مستقلا حمله غافلگیرانه هفتم اکتبر را انجام دهد یا بدون پشتیبانی لجستیکی، آموزش وکمک مالی از تهران به سطح قدرت جنگی فعلی خود برسد. با این حال، چنین اظهاراتی اغلب به صورت کلی بیان می‌شود و یافته‌های یکشنبه می‌تواند نشانه شفاف‌تری از دخالت جمهوری اسلامی ایران در جنگ حماس علیه اسرائیل باشد.

این سامانه‌های تسلیحاتی مختلف پس از عبور از صد متر درون تونل در منطقه‌ای یافت شدند که دستگاه اطلاعاتی اسرائیل شناسایی کرده بود. ارتش اسرائیل در روزهای جمعه و شنبه، پنجم و ششم ژانویه، منطقه‌ای را که حماس در آن ۳۰ سکو برای پرتاب موشک برپا کرده و از آنجا حتی در روزهای اخیر به مناطقی از اسرائیل شلیک کرده بود، شناسایی کرد.

پیش از این، وال‌استریت ژورنال با استناد به اظهارات منابع مطلع گزارش داده بود که «صدها نیروی حماس و جهاد اسلامی در هفته‌های منتهی به حمله‌های هفتم اکتبر به اسرائیل، در ایران آموزش‌های تخصصی نظامی فراگرفته بودند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش این رسانه، حدود ۵۰۰ نفر از شبه‌نظامیان این دو گروه در ماه سپتامبر در تمرین‌هایی زیرنظر نیروی قدس سپاه پاسداران و با حضور اسماعیل قاآنی، فرمانده این نیرو، و مقام‌های ارشد فلسطینی شرکت کرده‌اند. نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، گزارش وال‌استریت ژورنال را تکذیب کرد و مدعی شد که «توانمندی آن‌ها ذاتی» است.

بنا به گزارش وال‌استریت ژورنال، حماس در حمله‌های هفتم اکتبر برای از کار انداختن پست‌های دیده‌بانی و تجهیزات جاسوسی پیشرفته اسرائیل، از پهپاد استفاده کرده است. برخی از نیروهای این گروه شبه‌نظامی هم با پاراگلایدر به اسرائیل پرواز کردند و برخی دیگر نیز با موتورسیکلت وارد این خاک این کشور شدند. استفاده از این لوازم و تجهیزات در گروه‌های شبه‌نظامی ‌وابسته به جمهوری اسلامی ایران پیش‌تر هم رایج بود، اما حماس تا کنون آن‌ها را به کار نگرفته بود.

این نشریه پیش‌تر نیز به نقل از مقام‌های ارشد حزب‌الله و حماس گزارش داده بود که نیروی قدس سپاه به طراحی حمله‌های هفتم اکتبر کمک کرده و دوم اکتبر، در جلسه‌ای در بیروت که رهبران حماس و حزب‌الله هم در آن حضور داشته‌اند، با اجرای آن موافقت کرده است. یکی از مشاوران دولت سوریه و یک مقام اروپایی نیز کمی بعد این ادعا را تکرار کردند. اما علی خامنه‌ای، رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران، منکر نقش تهران در حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل شده است.

رهبر نظام حاکم بر ایران درباره حمله حماس به اسرائیل گفته است که ایران در تهاجم هفتم اکتبر نقشی نداشت، اما «پیشانی و بازوی طراحان فلسطینی حمله به اسرائيل را باید بوسید». او همچنین چهارشنبه، سوم آبان، در یک دیدار رسمی، با تکرار سخنان پیشینش ادعا کرد که «ضربه واردشده» به اسرائیل در حمله شنبه، ۱۵ مهر (هفتم اکتبر)، بی‌سابقه بود و با گذشت زمان، ‌ترمیم‌ناپذیر بودن آن «ضربه کاری»  بیشتر آشکار می‌شود.