تلاش طالبان برای کشاندن گردشگران به افغانستان

طالبان شماری از گردشگران خارجی را که به افغانستان آمده بودند بازداشت کردند

نیروهای طالبان در بند امیر بامیان، مشغول تفریح-  Ahmad SAHEL ARMAN/AFP

رژیم طالبان با استفاده از ابزارهای پیشرفته ویدیوهایی از مکان‌های توریستی افغانستان ضبط می‌کنند، این ویدیوها از طریق رسانه‌های وابسته به طالبان و حساب‌های کاربری نیروها و هواداران این گروه هم‌رسانی می‌شوند و این تبلیغات رسانه‌ای طالبان تا حدودی توانسته است به افزایش حضور گردشگران در افغانستان منجر شود. 

اما افغانستان زیر حاکمیت طالبان و نیروهای این گروه که دو دهه به «قتل و کشتار» شهروندان این کشور مشغول بوده‌اند، مکان امنی برای ورود گردشگران خارجی محسوب نمی‌شود. 

شماری از شهروندان افغان با تابعیت کشورهای اروپایی و آمریکایی به افغانستان سفر می‌کنند و به دیدار بستگانشان می‌روند. یوتیوبرهای اهل افغانستان هم با آن‌ها مصاحبه می‌کنند و به‌دلیل اینکه زیر سانسور و اختناق طالبان قرار ندارند، تصویری «مثبت» از وضعیت کشور نشان می‌دهند.

انتشار این ویدیوها در رسانه‌های اجتماعی به تبلیغ برای رژیم طالبان مبنی بر ایجاد فضای امن در افغانستان منجر شده است. در حالی‌که طالبان بیشتر زنان و دختران را خانه‌نشین و آن‌ها را از حق کار و آموزش محروم کرده‌اند و به آن‌ها اجازه سفر طولانی بدون داشتن محرم شرعی نمی‌دهند، اما به گردشگران زن خارجی اجازه داده می‌شود به بخش‌های مختلف افغانستان سفر کنند.  

سلطه‌ طالبان پس از دو دهه جنگ و کشتار در افغانستان باعث شد شماری از یوتیوبرهای خارجی برای ضبط ویدیو به این کشور سفر کنند و این بیشترین تبلیغ برای طالبان بود. طالبان با روی خوش با این یوتیوبرها مصاحبه کردند و مدعی شدند که افغانستان«امن» است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان در نظام جمهوری مورد حمایت آمریکا و غرب، عامل اصلی ناامنی در افغانستان بودند، اما پس از قدرت گرفتن دوباره در اوت ۲۰۲۱ از حملات انفجاری و انتحاری دست کشیدند ‌و این باعث تامین نسبی امنیت در این کشور شده است. 

افغانستان زیر حاکمیت طالبان در صحنه بین‌المللی شناخته‌شده نیست، بازداشت‌های خودسرانه ادامه دارد و این رژیم به جامعه جهانی پاسخگو نیست.  

طالبان شماری از گردشگران خارجی را که به افغانستان آمده بودند، بازداشت کرده‌اند. مقام‌های طالبان تایید کردند که شماری از شهروندان خارجی در زندان‌های این گروه به سر می‌برند. به نظر می‌رسد که طالبان با گروگان‌ گرفتن این شهروندان قصد دارند از کشورهای غربی امتیاز بگیرند. طالبان از این سیاست در دوران جنگ و شورش علیه حکومت پیشین افغانستان استفاده کردند و در ازای رهایی برخی از زندانیان خارجی امتیاز گرفتند.  

براساس گزارش شهریور‌ماه شورای امنیت سازمان ملل متحد، حدود ۲۰ گروه تروریستی ازجمله شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) و شبکه القاعده در افغانستان حضور دارند و این گروه‌ها تلاش می‌کنند نفوذ خود را در سراسر منطقه گسترش دهند. داعش در افغانستان دوران طالبان حمله‌های متعددی به این گروه و غیرنظامیان انجام داده، اکنون چگونه افغانستان با حضور این گروه به مکانی امن برای گردشگری بدل شده است؟ 

افغانستان ظرفیت لازم برای تبدیل‌شدن به یکی از مکان‌های پربازدید برای گردشگران خارجی را دارد، اما حدود نیم‌قرن جنگ و ناامنی، صنعت گردشگری این کشور را با چالش جدی مواجه کرده است. سفر به افغانستان برای‌ گردشگران خارجی از لحاظ مالی کم‌هزینه است، زیرا در قیاس با بسیاری از کشورهای دیگر، هزینه زندگی در افغانستان در پایین‌ترین سطح است. این نکته هم می‌تواند یکی از دلایل توجه گردشگران برای سفر به افغانستان باشد.   

طالبان می‌خواهند که با افزایش حضور شهروندان خارجی در افغانستان، منافع بیشتری کسب کنند و آن را صرف امور شخصی و نظامی کنند.  

بیشتر از جهان