انفجارهای کرمان؛ دست‌کم ۸۴ تن در مراسم سالگرد قاسم سلیمانی کشته شدند

هنوز هیچ گروهی مسئولیت انفجارها را برعهده نگرفته است اما مقام‌های جمهوری اسلامی و سایر کشورها گفته‌اند که حادثه «تروریستی» است

ده‌ها تن از مردم عادی و شرکت‌کنندگان در مراسم سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی در کرمان در دو انفجار پیاپی به فاصله ۱۰ دقیقه کشته و مجروح شدند. هنوز هیچ گروه و سازمانی مسئولیت بمب‌گذاری مرگبار روز چهارشنبه در کرمان را برعهده نگرفته است.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت دولت ابراهیم رئیسی، آخرین تعداد کشته‌شدگان انفجارهای مرگبار روز چهارشنبه را ۸۴ تن اعلام کرد. به‌گفته عین‌اللهی، ۲۷ تن از مجروحان هم شرایط پایداری ندارند و «بدحال» توصیف شده‌اند.

مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی عوامل وابسته به اسرائیل و آمریکا را مسئول معرفی کردند و تهدید کردند که به زودی آمران و عاملان مجازات خواهند شد.

در این میان، بامداد روز پنجشنبه روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به‌نقل از منابعی آشنا به عملیات‌های اسرائیل نوشت این کشور به متحدان خود اطلاع داده است که هیچ نقشی در انفجارهای مرگبار در مراسم سالگرد قاسم سلیمانی نداشته است.

واکنش و تهدید رئیسی

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی، با صدور بیانیه‌ای بمب‌گذاری‌های کرمان را یک اقدام «مذبوحانه، «غیرانسانی و یک «جنایت تأسف‌‏بار» توصیف کرد. او عاملان این حمله مرگبار را «جنایت‌کاران ایران‌ستیز» خواند.

رئیسی در بخش دیگری از پیام خود وعده داد که «به‌زودی عاملان و آمران اين اقدام بزدلانه به‌دست نيروهای توانای امنیتی و انتظامی شناسايی و به سزای عمل شنیع خود می‌رسد.»

عزای عمومی در سراسر کشور

هئیت دولت ابراهیم رئیسی با صدور اطلاعیه‌ای فردا پنجشنبه را «عزای عمومی» اعلام کرد.

به‌‌گزارش رسانه‌های داخلی ایران، مقام‌های بهداشتی در کرمان از مردم محلی خواسته‌اند با توجه به تعداد زیاد مجروحان برای اهدای خون به مراکز معرفی‌شده مراجعه کنند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه در واکنش به انفجارهای کرمان و کشته شدن دها تن از شهروندان عادی گفت: «عاملان جنایت مجازات خواهند شد».

محسنی‌ اژه‌ای در ادامه از تمامی مسئولان قضایی کشور، چه در استان کرمان و چه در استان‌هایی که «ردی از تروریست‌های دخیل در این ماجرا» وجود دارد، خواست که در این زمینه همکاری کنند.

احمد وحیدی، وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی نیز با اعلام این که شرایط در کرمان عادی شده، این حادثه را «اقدامی تروریستی» توصیف کرده و وعده داد: «این اقدام پاسخ تروریستی مقتدرانه و کوبنده دستگاه‌های امنیتی و نظامی را در کوتاه‌ترین زمان به دنبال خواهد داشت.»

تسلیت پوتین به خامنه‌ای

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز «انفجار تروریستی» کرمان را به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، تسلیت گفت.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز ضمن محکوم کردن وقوع دو انفجار در کرمان، «به رهبر جمهوری اسلامی عمیقا تسلیت گفت». در بیانیه‌ای که کاخ کرملین منتشر کرد، ولادیمیر پوتین این انفجارها را تکان‌دهنده توصیف کرده و نوشته است: «کشتار غیرنظامیان از نظر بی‌رحمی تکان‌دهنده بود».

واکنش اردوغان

در این میان، خبرگزاری آناتولی به‌نقل از رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نوشت که بمب‌گذاری‌های مرگبار کرمان «حملات تروریستی» بوده است و آن را محکوم کرد.

اردوغان، در پیامی در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «از حمله تروریستی منفوری که در استان کرمان ایران اتفاق افتاد عمیقا ناراحت شدیم. برای کسانی که جان خود را در این حمله از دست دادن رحمت الهی و برای آسیب‌دیدگان شفای عاجل آرزو می‌کنم. به ملت دوست و برادر ایران نیز تسلیت می‌گویم.»

اتحادیه اروپا: انفجارهای مرگبار کرمان اقدامی تروریستی و عاملان باید پاسخگو شوند

خبرگزاری فرانسه به‌نقل از سخنگوی روابط خارجی اتحادیه اروپا نوشت عاملان انفجارهای روز چهارشنبه در کرمان باید به دست عدالت سپرده شوند.

 اتحادیه اروپا ضمن ابراز همبستگی با مردم ایران، بمب‌گذاری‌ در مراسم سالگرد قاسم سلیمانی، فرمانده کشته‌شده نیروی قدس سپاه پاسداران را «اقدام تروریستی» توصیف کرد و به‌شدت آن محکوم کرد.

واکنش برخی از گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی

در این میان، انصارالله یمن، جهاد اسلامی فلسطین و جریان حکمت ملی عراق هر یک به‌طور جداگانه انفجارهای کرمان را محکوم کردند. عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق، این انفجارها را «اقدامی تروریستی» توصیف کرده و ضمن محکوم کردن آن، به «رهبر جمهوری اسلامی، دولت و ملت ایران» تسلیت گفت.

گروه جهاد اسلامی فلسطین نیز با انتشار بیانیه‌ای، این انفجارها را «تجاوز ظالمانه در کرمان که موجب افزایش همبستگی امت اسلامی پیرامون مقاومت خواهد شد» دانست.گروه انصارالله یمن نیز با «تروریستی» دانستن این حادثه، وقوع انفجارها را محکوم کرد.

همزمان نماینده جیرفت مدعی شد چهار انفجار در مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان رخ داده است.

اعظمی ساردوئی گفت که «انفجارهای صورت گرفته به واسطه بمب گذاری که یک حمله تروریستی بوده در مکان‌های مختلفی از جمله زیر پل زیرگذر منتهی به گلزار شهدا و در مسیر موکب‌ها کارگذاری و منفجر شده‌اند.»

سخنگوی سازمان اورژانس با تاکید بر اینکه واحدهای امداد هوایی برای عزیمت به کرمان و انتقال احتمالی مجروحان آماده است، اضافه کرد: «۶۰ تخت بستری ویژه هم در تهران برای خدمات رسانی به مجروحان بدحال پیش بینی شده است.»

تعداد کشته‌شدگان کاهش یافت

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت دولت ابراهیم رئیسی، آخرین تعداد کشته‌شدگان انفجارهای مرگبار روز چهارشنبه در کرمان را ۹۵ تن اعلام کرد.

به‌گفته عین‌اللهی، ۲۷ تن از مجروحان هم شرایط پایداری ندارند و «بدحال» توصیف شده‌اند. به‌گفته وزیر بهداشت، ظرف تقریبا دو ساعت، ۱۱۱ تن از مجروحان تحت عمل جراحی قرار گرفتند.

پیشتر تعداد قربانیان حمله مرگبار در مراسم سالگرد قاسم سلیمانی در کرمان ۱۰۳ تن عنوان شده بود. به‌‌گفته عین‌اللهی، نام برخی از قربانیان دو مرتبه در فهرست کشته‌شدگان قرار گرفته بود.

مراسم چهارمین سالگرد کشته‌ شدن قاسلم سلیمانی روز چهارشنبه بر سر مزار او در گلزار شهدای کرمان برگزار شد. مراسم خاکسپاری قاسم سلیمانی در سال ۱۳۹۸ نیز به دلیل ازدحام شرکت‌کنندگان در شهر کرمان، به کشته شدن ۵۶ تن و مصدومیت ۲۱۳ نفر دیگر منتهی شده بود.

 وزیر کشور: بمب‌های که در کرمان منفجر شد ساچمه‌ای بودند

به‌گفته احمد وحیدی، وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی، عاملان بمب‌گذاری کرمان در مواد منفجره ساچمه‌هایی کار گذاشته بودند که پرتاب همین ساچمه‌ها موجب کشته‌شدن بسیاری از قربانیان شد.

به‌گفته وزیر کشور «نخستین انفجار در بین مردم صورت می‌گیرد و انفجار دوم با فاصله ۲۰ دقیقه در نقطه‌ای دیگر اتفاق می‌افتد.»

بر اساس آخرین آمارهای مقام‌های دولتی در ایران، در جریان انفجارهای مرگبار روز چهارشنبه در مراسم سالگرد قاسم سلیمانی در کرمان دست‌کم ۹۵ تن کشته شدند.

وال‌استریت‌ژورنال: اسرائیل به متحدانش گفته که مشارکتی در انفجارهای کرمان نداشته است

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به‌نقل از منابعی آشنا به عملیات‌های اسرائیل نوشت این کشور به متحدان خود اطلاع داده است که هیچ نقشی در انفجارهای مرگبار روز چهارشنبه در مراسم سالگرد قاسم سلیمانی نداشته است.

به‌‌گفته منابع وال‌استریت‌ژورنال، نوع حمله و بمب‌گذاری روز چهارشنبه در کرمان با حملات و الگوهای عملیاتی منتسب به اسرائیل که معمولا شخصیت‌ها یا زیرساخت‌های مرتبط با دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار می‌دهد متفاوت است.


این خبر به‌روزرسانی می‌شود...