فرمانده ارشد سپاه و از نزدیکان قاسم سلیمانی، در حمله اسرائیل به سوریه کشته شد

ارتش اسرائیل برای حمله تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی آماده می‌شود

قاسم سلیمانی و سید رضی موسوی-جام جم

در جریان حمله روز دوشنبه، ۲۵ دسامبر (۴ دی) اسرائیل به دمشق، یکی از اعضای ارشد سپاه پاسداران کشته شد.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه، با تایید این خبر نوشت که در جریان حمله اسرائیل به منطقه «زینبیه» در حومه دمشق، «سید رضی موسوی» معروف به سیدرضی، از مستشاران باسابقه سپاه در سوریه، کشته شده است.

تسنیم نوشته است که رضی موسوی از قدیمی‌ترین مستشاران سپاه پاسداران در سوریه و از همراهان قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، بوده است. قاسم سلیمانی در بامداد ۱۳ دی ۱۳۹۸ در جریان عملیات پهپادی ایالات متحده به فرودگاه بغداد کشته شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، از تعداد کشته‌شدگان و زخمی‌های احتمالی دیگر این حمله اسرائیل به دمشق خبری منتشر نشده است.

در واکنش به کشته شدن این فرمانده سپاه پاسداران در سوریه، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران گفت که اسرائیل «قطعا تاوان این جنایت را خواهد داد.» به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیسی این فرمانده سپاه را  از همرزمان قاسم سلیمانی توصیف کرده است که «در کسوت مستشاری محور مقاومت اسلامی» فعالیت می‌کرده است.

همچنین اورشلیم پست شامگاه دوشنبه به نقل از مقامات دفاعی اسرائیل نوشت که اسرائیل منتظر  پاسخی از سوی تهران در جبهه شمالی در واکنش به کشته شدن سید رضی موسوی، فرمانده کشته شدن سپاه پاسداران در سوریه است. بر اساس ارزیابی‌های امنیتی اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران از زمان آغاز جنگ ارتش اسرائیل علیه حماس در غزه، انتقال تسلیحات به شبه‌نظامیان شیعه فعال در سوریه را افزایش داده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، روابط عمومی سپاه پاسداران با انتشار اطلاعیه‌ای، رضی موسوی را از «مستشاران نظامی باسابقه سپاه در سوریه» و «مسئول پشتیبانی جبهه مقاومت در سوریه» معرفی، و تهدید کرد که اسرائیل «تاوان این جنایت را خواهد پرداخت».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش اورشلیم‌پست، در ویدیویی از حمله مزبور که  در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است، ابری از دود در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی دمشق پس از حمله، به چشم می‌خورد. این منطقه اغلب به دلیل استفاده  نمایندگان جمهوری اسلامی از فرودگاهی که در آن واقع شده است، هدف اسرائیل قرار می‌گیرد.

اوشلیم‌پست نوشته است که سید رضی موسوی، مسئول هماهنگی تامین مالی و انتقال لجستیک از تهران به نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در سوریه بوده است.

اسرائیل در سال‌های گذشته به صورت مستمر اهدافی را در سوریه، از جمله مقرها و پایگاه‌های نیروهای سپاه پاسداران، هدف حمله قرار داده است. ماه گذشته حمله‌های هوایی اسرائیل به مواضع حزب‌الله لبنان در نزدیکی دمشق، چهار کشته بر جا گذاشت که گفته می‌شود دو عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در این حمله‌ها کشته شده‌اند.

در آن زمان، روابط عمومی کل سپاه پاسداران ضمن اعلام این خبر گفت که محمدعلی عطایی شورچه و پناه تقی‌زاده، «در جریان ماموریت مستشاری در سوریه» در حمله اسرائیل کشته شده‌اند.