عربستان سعودی؛ رتبه دوم شاخص توسعه فناوری اطلاعات در میان کشورهای گروه ۲۰

شاخص توسعه فناوری اطلاعات، اقتصاد ۱۶۹ کشور را برای سنجش پیشرفت آن‌ها در زمینه خدمات ارتباطی بررسی می‌کند

غرفه عربستان سعودی در کنگره جهانی موبایل در بارسلونا، ۲۷ فوریه ۲۰۲۳‌ــ AFP

عربستان سعودی در فهرست سال ۲۰۲۳ اتحادیه بین‌المللی مخابرات برای نظارت بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در سراسر جهان، در میان کشورهای گروه ۲۰، رتبه دوم را به دست آورد.

به گزارش عرب نیوز، بر اساس شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، عربستان سعودی با کسب ۹۴.۹ امتیاز نسبت به سال گذشته، ۱۰ پله ارتقا یافته و بالاتر از میانگین جهانی ۷۲.۸ ایستاده است.

ایالات متحده آمریکا با ۹۶.۶ امتیاز شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، در صدر کشورهای گروه ۲۰ قرار دارد. در این فهرست، بریتانیا و ژاپن پایین‌تر از عربستان سعودی قرار گرفته و به ترتیب ۹۲.۸ و ۹۲ امتیاز کسب کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات اقتصاد ۱۶۹ کشور را برای سنجش پیشرفت آن‌ها در خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات از طریق دو رکن اصلی «اتصال جهانی» و «اتصال معنادار» بررسی می‌کند. این شاخص در گزارشش عواملی مانند ارائه زیرساخت با کیفیت بالا و حفظ اینترنت امن برای همه را ارزیابی می‌کند.

کمیسیون ارتباطات، فضا و فناوری عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این شاخص، تعهد ریاض را به توسعه زیرساخت‌ها و خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات برای تقویت رشد اقتصادی و ایجاد فرصت‌ها نشان می‌دهد. افزون بر این، فناوری اطلاعات و ارتباطات عربستان سعودی به عنوان بزرگ‌ترین و سریع‌ترین بازار در حال رشد در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا ارزیابی می‌شود.

در ادامه بیانیه کمیسیون ارتباطات عربستان سعودی تاکید شد:‌ «گزارش اتحادیه بین‌المللی مخابرات نشان‌دهنده زیرساخت قوی و خدمات مقرون‌به‌صرفه و قابل‌اعتماد در این پادشاهی است که به طور مستقیم به توسعه دیجیتال اقتصاد ملی، جذب سرمایه‌گذاری و افزایش فرصت‌های شغلی کمک می‌کند.»

این کمیسیون همچنین اضافه کرد که بخش توسعه فناوری اطلاعات عربستان سعودی پیوسته در حال پیشرفت است و با اهداف مشخص‌شده در چشم‌انداز ۲۰۳۰ که هدف آن قرار دادن این پادشاهی به عنوان یک مرکز فناوری است، مطابقت دارد.

بر اساس گزارش کمیسیون ارتباطات، فضا و فناوری عربستان سعودی، این کشور ۹۹ درصد ضریب نفوذ اینترنت دارد و مجموع سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش طی شش سال گذشته به بیش از ۲۴ میلیارد دلار رسیده است.

عربستان سعودی از سال ۲۰۱۶ به منظور تحول دیجیتال طرحی به نام استراتژی ملی را تعریف کرد. این طرح در حال حاضر در مرحله نهایی یعنی استراتژی دولت هوشمند قرار دارد و هدف آن ایجاد یک تجربه جدید دولتی یکپارچه تا سال ۲۰۲۴ است.

بیشتر از اقتصاد