وزیر خارجه بریتانیا: فعالیت‌های مخرب ایران را تحمل نخواهیم کرد

دیوید کامرون «تهدید ایران» را یکی از پنج «بحران» مهمی خواند که وضعیت «فوق‌العاده سختی» برای جهان ایجاد کرده است

دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، در نشست خبری پس از دیدار با همتای مصری‌اش در قاهره‌- Ahmed HASAN/AFP

در پی حمله پهپادی از مبدا ایران به یک نفتکش حامل مواد شیمیایی در اقیانوس هند، دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، جمهوری اسلامی ایران را دارای «نفوذ کاملا بدخواهانه» در منطقه و جهان و اثر مخرب بر آن دانست و هشدار داد که کشورش تشدید فعالیت‌های «مخرب» ایران در خاورمیانه یا در خاک بریتانیا را تحمل نخواهد کرد.

وزیر خارجه بریتانیا روز شنبه ۲۳ دسامبر (دوم دی) در نخستین مصاحبه‌اش با روزنامه تلگراف پس از بازگشت به دولت، با اشاره به «افزایش چشمگیر» میزان ناامنی و خطر در جهان، تهدیدهای جمهوری اسلامی را بخشی از آن خواند و بر همکاری لندن با متحدانش برای تدارک مجموعه‌ای از اقدام‌های بازدارنده قوی علیه تهران تاکید کرد.

او حماس، حوثی‌ها و حزب‌الله را «گروه‌های نیابتی» ایران خواند و بر نقش داشتن آن‌ها در سطح «بسیار بالایی» از «خطرها و ناامنی‌های موجود در سراسر جهان» تاکید کرد.

هشدار نخست‌وزیر سابق بریتانیا بازتاب اتهاماتی است که کاخ سفید در زمینه نقش داشتن جمهوری اسلامی در «برنامه‌ریزی عملیات حوثی‌ها علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ» مطرح کرده است.

وال‌استریت ژورنال نیز هفته گذشته در گزارشی از کمک اطلاعاتی یک کشتی ایرانی در دریای سرخ به حوثی‌ها در حمله مستقیم به کشتی‌های تجاری خبر داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با بالا گرفتن نگرانی‌ها از تداوم حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ، شرکت‌‌های کشتی‌رانی عظیم خدمات منطقه‌ای‌ خود را موقتا به حالت تعلیق درآورده و ناگزیر مسیرهای طولانی‌تری در پیش گرفته‌اند. این حملات قیمت نفت و تعرفه‌ بیمه برای کشتی‌های در حال عبور از این دریا را نیز افزایش داده است.

کامرون که هفته گذشته به منطقه سفر کرده بود، در گفت‌وگو با همتای مصری‌اش نیز تهران را به کمک به «گروه‌های نیابتی» مختلف متهم کرد.

کامرون «تهدید ایران» را یکی از پنج «بحران» مهمی خواند که در کنار جنگ روسیه و اوکراین، درگیری در خاورمیانه، تروریسم و تغییرات اقلیمی، وضعیت «فوق‌العاده سختی» برای جهان ایجاد کرده است.

هشدار کامرون به تهران یک روز پس از گزارش شبکه تلویزیونی آی‌تی‌وی بریتانیا از «طرح عوامل جمهوری اسلامی ایران برای کشتن دو مجری  تلویزیون ایران اینترنشنال» صادر می‌شود. هم‌زمان در روز جمعه، وزارت خارجه بریتانیا عالی‌ترین دیپلمات ایران در لندن را احضار کرد. در همین‌ حال، سفارت جمهوری اسلامی در بریتانیا طی بیانیه‌ای، این «اتهام» را «بی‌اساس و سناریو ساختگی» خواند.

تلگراف به نقل از مقام‌های دولتی بریتانیا نوشت که تهران از آغاز سال ۲۰۲۲ تاکنون بیش از ۱۵ تهدید یا توطئه برای کشتن افراد بریتانیایی یا ساکن بریتانیا انجام داده است.

با روی کار آمدن وزیر خارجه جدید بریتانیا، لندن رویکرد سختگیرانه‌تری در برابر تهران پیش گرفته است. از آن جمله می‌توان به تحریم‌های جدید این کشور علیه جمهوری اسلامی به دلیل حمایت از حماس اشاره کرد که اوایل دسامبر ۲۰۲۳ وضع شدند.

در پی آن، بریتانیا با پیوستن به ائتلاف بین‌المللی «امنیت دریایی» به رهبری ایالات متحده، به منظور تامین امنیت کشتی‌های تجاری در برابر حملات حوثی‌های یمن، کشتی‌های جنگی به آب‌های منطقه اعزام می‌کند.