پنتاگون: پهپاد از مبدا ایران به نفت‌کشی در اقیانوس هند اصابت کرد

از آغاز درگیری حماس و اسرائیل در غزه این نخستین بار است که آمریکا ادعا می‌کند که تهران مستقیما کشتی را هدف قرار داده است

عکس آرشیوی از حمله به نفتکش - خبرگزاری فرانسه

وزارت دفاع ایالات متحده روز شنبه دوم آذر از برخورد پهپادی از مبدا ایران به یک نفت‌کش حامل مواد شیمیایی در اقیانوس هند خبر داد.

سخنگوی پنتاگون در گفتگو با رویترز گفت: «نفت‌کش حامل مواد شیمیایی با نام چم پلوتو و با پرچم لیبریا که در مالکیت یک شرکت ژاپنی و تحت مدیریت یک شرکت هلندی است، حدود ساعت ۱۰ صبح شنبه به وقت محلی در اقیانوس هند و در فاصله ۲۰۰ مایل دریایی از سواحل هندوستان هدف حمله یک پهپاد که از ایران پرتاب شده بود، قرار گرفت.»

به گزارش وال‌استریت ژورنال، این نفت‌کش تحت مالکیت شرکت ریو برلیانت (Rio Brillante) ژاپن است و شرکت ایس-کوانتوم (Ace-Quantum) هلند مدیریت آن را برعهده دارد. این شرکت مرتبط با عیدان عوفر، غول کشتیرانی اسرائیلی است.

این حادثه حاکی تشدید تنش‌ها و خطر روز افزون کشتیرانی در منطقه در پی جنگ اسرائیل و حماس در غزه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پنتاگون در بیانیه‌ای تصریح کرد که «این هفتمین حمله نیروهای جمهوری اسلامی به کشتی‌های تجاری از سال ۲۰۰۱» است. اما به گزارش وال‌استریت ژورنال، از آغاز درگیری حماس و اسرائیل در غزه این نخستین بار است که آمریکا ادعا می‌کند که تهران مستقیما کشتی را هدف قرار داده است.

این حمله پهپادی تلفات جانی در پی نداشت و آتش‌سوزی مختصر نفت‌کش به سرعت خاموش شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیروی دریایی هند در بیانیه‌ای این حادثه را تایید کرد و گفت به درخواست کمک نفت‌کش بلافاصله پاسخ داده است.

یکی از مقامات نیروی دریایی هند در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت: «یک هواپیما و یک کشتی جنگی نیروی دریایی هند برای تامین امنیت کشتی و کمک‌رسانی به خدمه آن به محل اعزام شدند.»

نفوذ بدخواهانه

دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا در پی این حمله در گفتگو با روزنامه «ساندی تلگراف» جمهوری اسلامی ایران را دارای «نفوذ کاملا بدخواهانه» در منطقه و در جهان خواند و گفت: «هیچ شکی در آن نیست که جمهوری اسلامی ایران داری نفوذ کاملا بدخواهانه در منطقه و جهان است. حوثی‌ها، حزب‌الله، شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق که به پایگاه‌های نیروهای بریتانیایی و آمریکایی حمله می‌کنند و البته حماس، همگی نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی ایران‌اند. به نظر من پیش از همه جمهوری اسلامی ایران باید پیامی واضح مبنی بر این که تشدید این اقدامات تحمل نخواهد شد، دریافت کند.»

او افزود: «این بسیار مهم است که ما با متحدانمان برای تدارک مجموعه‌ای واقعا قوی از اقدامات بازدارنده علیه جمهوری اسلامی ایران همکاری کنیم. سطح خطر و نا‌امنی در جهان در مقایسه با سال‌ها و دهه‌های گذشته در سطح فوق‌العاده بالایی قرار دارد و تهدید جمهوری اسلامی ایران هم بخشی از آن است.»

بیشتر از جهان