وال‌استریت ژورنال: بایدن نتانیاهو را از حمله پیش‌گیرانه به حزب‌الله منصرف کرد

همزمان با تماس بایدن با نتانیاهو و هشدار به او درباره دست‌کشیدن از این حمله، جنگنده‌های اسرائیل در آسمان منتظر دستور آغاز عملیات بودند

بایدن و نتانیاهو - خبرگزاری فرانسه

به گزارش وال‌استریت ژورنال، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده چند روز پس از حملات هفتم اکتبر شبه‌نظامیان حماس به اسرائيل، به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور هشدار داده که حملات پیشگیرانه به حماس می‌تواند منجر به گسترش درگیری به جنگ منطقه‌ای شود و خواستار توقف این حملات شده است.  

به گفته مقامات دولتی، اسرائیل اطلاعاتی مبنی بر اقدامات شبه‌نظامیان حزب‌الله در تدارک عملیات عبور از مرز به عنوان بخشی از عملیات چندجانبه علیه این کشور در اختیار داشت. این اطلاعات که برخی از مقامات «جنگ‌طلب» اسرائیلی را به مرز آغاز حملات پیشگیرانه کشاند، از نظر ایالات متحده غیرقابل اعتماد بود.

به گفته منابع مطلع، در روز ۱۱ اکتبر و همزمان با تماس بایدن با نتانیاهو و هشدار به او درباره دست‌کشیدن از این حمله، جنگنده‌های اسرائیل در آسمان منتظر دستور آغاز عملیات بودند.  

اسرائیل در نهایت این حمله را انجام نداد و گفتگوهای بایدن و دیگر مقامات دولت آمریکا با نتانیاهو و کابینه جنگ او نشان‌دهنده الگویی از تلاش‌های کاخ سفید برای جلوگیری از گسترش این درگیری‌ها است که می‌تواند پای ایالات متحده را نیز به جنگ باز کند. جزئیات این گفتگو‌ها پیش‌تر هیچ‌گاه گزارش نشده است.

تمرکز اصلی دولت بایدن از آغاز حملات هفتم اکتبر حماس به اسرائيل، جلوگیری از هرگونه تشدید درگیری‌ها در مرز شمالی این کشور با لبنان است. نیروهای اسرائیلی با شبه‌نظامیان حزب‌الله از همان روز‌های ابتدایی درگیری‌ها به تبادل آتش پرداختند.

اگرچه آمریکا پس از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل، با هدف پیشگیری از درگیری‌ها دو ناو هواپیمابر و یک زیردریایی هسته‌ای را در شرق دریای مدیترانه مستقر کرد و اخیرا نیز برای مقابله با حمله حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ یک ائتلاف نظامی تشکیل داده است، اما دیپلماسی همیشه در مرکزیت اقدامات واشنگتن قرار داشته است.

آموس هوکشتاین، فرستاده ویژه کاخ سفید در تلاش برای یافتن راه دیپلماتیک مطمئن برای پایان دادن به درگیری‌ها پیوسته میان واشنگتن، بیروت و تل‌آویو در حال جابجایی بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نقش ایالات متحده در جلوگیری از حمله گسترده اسرائیل به حزب‌الله در ماه اکتبر نشان دهنده نقش مهم دیپلماسی در جلوگیری از تبدیل درگیری به یک جنگ منطقه‌ای است.

مقامات اسرائیلی برای نخستین بار ساعت ۶:۳۰ صبح روز ۱۱ اکتبر واشنگتن را از قصد خود مبنی بر حمله به حزب‌الله مطلع کردند و گفتند که معتقدند که حزب‌الله درحال برنامه‌ریزی برای حمله است.

مقامات آمریکایی بر این باورند که اسرائیل می‌دانست به تنهایی قادر به انجام حمله گسترده پیشگیرانه به حزب‌الله نیست و خواستار حمایت آمریکا بوده است.  

به گزارش وال‌استریت ژورنال، نتانیاهو پس از گفتگو با جو بایدن درباره توقف حملات کاملا متقاعد نشده بود. یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در آن زمان جنگ گسترده‌تر را اجتناب ناپذیر خوانده و خواستار پیش‌دستی اسرائیل در حمله شده بود. اما آمریکا اصرار داشت که می‌تواند از درگیری گسترده‌تر جلوگیری کند.

به گفته مقامات آمریکایی، نتانیاهو پس از ۴۵ دقیقه گفتگو با بایدن، مکالمه را با این سخن که «این موضوع را با کابینه جنگ مطرح می‌کند» به پایان رسانده است.

همزمان در مرز شمال اسرائیل، سربازان به حالت آماده‌باش درآمدند. به آن‌ها گفته شد که باید آرایش نظامی گرفته و آماده مقابله با شبه‌نظامیان پاراگلایدر سوار حزب‌الله که از مرز جنوبی لبنان وارد اسرائیل می‌شوند، باشند.

اسرائیل همچنین با صدور یک هشدار عمومی از ساکنان مناطق شمالی این کشور خواست تا به پناهگاه‌های بمب بروند. اما پس از مدتی ثابت شد که این هشدارها اشتباه بوده است.

اگرچه آمریکا اصرار داشت که اطلاعات موجود هیچ اشاره‌ای به حمله قریب‌الوقوع حزب‌الله ندارد، اما مقامات اسرائیلی پس از شش ساعت کشمکش و برگزاری جلسات پی‌در‌پی با توقف حمله پیش‌گیرانه موافقت کردند.

به گفته مقامات آمریکایی و اسرائیلی، مخالفت بایدن سبب شد تا نتانیاهو و کابینه جنگ او از پیگیری حمله پیشگیرانه گسترده به حزب‌الله صرف نظر کنند.

بیشتر از جهان