مقام‌های حزب‌الله به رویترز: به‌دنبال جنگی گسترده‌تر با اسرائیل نیستیم

این تحلیل با ادعاهای پیشین مقام‌های حزب‌الله لبنان درباره حمایت همه‌جانبه از غزه و حماس در تناقض است

مراسم خاکسپاری کشته‌های حزب‌الله در لبنان بر اثر حملات اسرائیل، ۲۰ دسامبر ۲۰۲۳‌ــ رویترز

منابع آگاه و نزدیک به حزب‌الله لبنان به رویترز گفته‌اند اگرچه این گروه شبه‌نظامی طی هفته‌های اخیر در جنگ با اسرائیل بیش از ۱۰۰ جنگجویش را از دست داد و بهای گزافی پرداخت، در صورت افزایش تلفات نیز به گسترده‌تر شدن جنگ و ورود ارتش اسرائیل به خاک لبنان علاقه‌ای ندارد.

این گروه لبنانی تحت حمایت جمهوری اسلامی روز چهارشنبه هفته جاری مراسم خاکسپاری شش نیروی دیگرش را که بر اثر حملات هوایی اسرائیل کشته شده بودند، برگزار کرد. این افراد، تازه‌ترین تلفات نیروی‌های نظامی حزب‌الله‌اند که از زمان آغاز درگیری‌ها با اسرائیل در سال ۲۰۰۶، یکی پس از دیگری کشته می‌شوند.

حزب‌الله از زمانی که متحد فلسطینی‌اش، حماس، در تاریخ ۷ اکتبر به اسرائیل حمله کرد، با اسرائیل در مرز لبنان مبارزه می‌کند. آتش این درگیری‌ها اگرچه همچنان شعله‌ور است، گستره آن تا حد زیادی به مناطق مرزی محدود مانده است.

به گزارش رویترز، شیخ یوسف سرور، یکی از مقام‌های حزب‌الله، در مراسم تشییع جنازه شش عضو این گروه در حومه جنوبی بیروت که تحت کنترل حزب‌الله است، تاکید کرد این گروه سوگند یاد کرده است که تا روز آخر از غزه حمایت کند و فشار بر نیروهای فلسطینی را «تا حد امکان» کاهش دهد، اما در ادامه، به رویترز گفت که حزب‌الله تلاش می‌کند به گونه‌ای عمل کند که «وضعیت را به‌‌کلی به هم نریزد و جنگی نکند».

رویترز می‌گوید این تحلیل را دو منبع دیگر در حزب‌الله لبنان که نمی‌خواهند نامشان فاش شود، نیز تایید کرده‌اند. یکی از این افراد مطلع گفت: «وقتی اسرائیل کمی تهاجمی‌تر می‌شود، حزب‌الله هم مقداری تهاجمی‌تر می‌شود، اما دقیقا در همین نقطه همه‌چیز متوقف می‌شود.»

ارتش اسرائیل از پاسخ به سوالات رویترز درباره این تحلیل و تصمیم خودداری کرد.

هم‌زمان، نبیل بومونسف، معاون سردبیر روزنامه النهار در لبنان، به رویترز گفت: «جبهه جنوبی بر اساس قوانینی نانوشته اداره می‌شود.» با این حال هشدار داد: «طبیعتا با هر اشتباه بزرگی، اوضاع از کنترل خارج می‌شود و به جنگ کامل تبدیل خواهد شد.»

اسرائیل پیش از این اعلام کرده بود که به دنبال گسترش جنگ به جبهه‌ای تازه در شمال نیست اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور، همواره هشدار می‌دهد که اگر حزب‌الله جنگی همه‌جانبه را آغاز کند، بیروت به غزه‌ای جدید تبدیل خواهد شد اما با توجه به اینکه بیش از ۸۰ هزار اسرائیلی از شهرها و روستاهای شمال این کشور خارج شده‌اند، اسرائیل منتظر است ببیند آیا حزب‌الله از مرزها عقب‌نشینی می‌کند و مطابق با قطعنامه سازمان ملل که به جنگ ۲۰۰۶ پایان داد، رفتار خواهد کرد یا خیر.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، ۱۸ دسامبر گفته بود: «ما ساکنان شمال کشور را پس از برقراری امنیت کامل، به خانه‌هایشان در مرز بازخواهیم گرداند. ما ترجیح می‌دهیم این کار را از طریق تفاهم انجام دهیم و اطمینان حاصل کنیم که منطقه مرزی از تروریست‌ها پاک است و شهروندان ما را به‌طور مستقیم تهدید نمی‌کند. اگر چنین روندی به صورت دیپلماتیک اجرا نشود، ما نیز از اقدام متقابل دریغ نخواهیم کرد.»

از زمان آغاز جنگ حماس و اسرائیل، ده‌ها هزار لبنانی نیز از منطقه مرزی این کشور خارج شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز، ایالات متحده به هیچ عنوان خواستار گسترش جنگ میان اسرائیل و حزب‌الله نیست. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، که سه روز قبل کنار گالانت ایستاده بود، تاکید کرد که ایالات متحده نمی‌خواهد شاهد گسترش درگیری به «یک جنگ بزرگ‌تر یا یک جنگ منطقه‌ای» باشد.

او گفت: «ما از حزب‌الله می‌خواهیم به همگان اطمینان دهد کاری نمی‌کند که منجر به درگیری گسترده‌تر شود.»

در مراسم تشییع نیروهای کشته‌شده حزب‌الله روز چهارشنبه و در روستاهایی در فاصله چند متری مرز اسرائیل، مبارزان حزب‌الله در اطراف تابوت‌ها مشاهده شدند و این مراسم را تلویزیون المنار، متعلق به حزب‌الله، نیز پخش کرد.

دهم دسامبر یکی از خشونت‌آمیزترین روزها در جنگ میان حزب‌الله و اسرائیل بود؛ روزی که حزب‌الله با پهپادهای انفجاری و موشک‌های بورکان به مواضع اسرائیل حمله کرد و در ادامه، حملات هوایی اسرائیل هم جنوب لبنان را لرزاند و پنج خانه را در یک شهر ویران کرد.

حزب‌الله مدعی است که تخلیه اسرائیلی‌ها از منطقه مرزی با لبنان دستاورد بزرگی برای آن‌ها محسوب می‌شود و این حملات باعث شده است تا از سرعت و کیفیت حملات ارتش اسرائیل به غزه کاسته شود. این در حالی است که  سه مقام آمریکایی و اسرائیلی روز سه‌شنبه به اکسیوس گفتند که اسرائیل به دولت بایدن گفت می‌خواهد به عنوان بخشی از توافق دیپلماتیک برای پایان تنش با لبنان، حدود ۱۰ کیلومتر (شش مایل) از مرز فاصله بگیرد.

بر اساس این گزارش، دولت بایدن نگران است تنش‌های مرزی بین اسرائیل و حزب‌الله به جنگی بینجامد که حتی از بحران غزه هم وخیم‌تر باشد.

بیشتر از جهان