واکنش روسیه به پیمان دفاعی فنلاند و آمریکا: آن را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم

روسیه پیوستن فنلاند به ناتو و پیمان دفاعی مشترک با آمریکا را «تصمیمات تهاجمی» هلسینکی و متحدانش در ناتو خواند و تاکید کرد که تدابیر لازم را برای مقابله آن اتخاذ می‌کند

روسای جمهوری ایالات متحده و فنلاند در نشست خبری در هلسینکی (۱۳ژوئیه ۲۰۲۳)- REUTERS

امضای پیمان دفاعی مشترک هلسینکی و واشینگتن خشم مسکو را برانگیخت. روسیه روز سه‌شنبه ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر)، سفیر فنلاند را فراخواند تا اعتراض خود را به پیمانی اعلام کند که به ایالات متحده اجازه می‌دهد به مرز طولانی فنلاند با روسیه دسترسی گسترده‌ای داشته باشد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه روسیه، مسکو «پتانسیل نظامی انباشته‌شده ناتو در مرزهای خود را که امنیت فدراسیون روسیه را تهدید می‌کند بی‌پاسخ نخواهد گذاشت».

روسیه پیوستن فنلاند به ناتو و پیمان دفاعی مشترک با آمریکا را «تصمیمات تهاجمی» هلسینکی و متحدانش در ناتو خواند و تاکید کرد که تدابیر لازم را برای مقابله آن اتخاذ خواهد کرد.

به گزارش رویترز، هدف از پیمان دفاعی مشترک فنلاند و ایالات متحده که روز دوشنبه به امضا رسید، فراهم کردن دسترسی سریع نظامی آمریکا به منطقه و کمک فوری به فنلاند در صورت بروز درگیری با روسیه عنوان شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این پیمان، ارتش آمریکا بدون هیچ مانعی به ۱۵ منطقه از جمله چهار پایگاه هوایی و یک بندر نظامی در فنلاند دسترسی خواهد داشت و می‌تواند در آن‌ها تجهیزات و مهمات نظامی ذخیره کند.

روسیه پیش از امضای پیمان دفاعی فنلاند و ایالات متحده، در مورد «مشکلات» ناشی از پیوستن هلسینکی به ناتو هشدار داد و اعلام کرد قصد دارد با ایجاد منطقه نظامی لنینگراد در نزدیکی مرز فنلاند، واحد‌های نظامی ویژه‌ای در آنجا مستقر کند.

فنلاند، جدیدترین عضو ناتو، با روسیه یک هزار و ۳۴۰ کیلومتر مرز مشترک دارد و چندی پیش گذرگاه‌های مرزی‌اش در جنوب شرق این کشور با روسیه را بست و مسکو را به سازماندهی ورود فزاینده مهاجران به این کشور و «جنگ ترکیبی» [جنگ در چند جبهه متفاوت] متهم کرد. روسیه این اتهام را رد می‌کند.

روابط هلسینکی و مسکو که از مدت‌ها پیش تنش‌آلود بوده، در پی تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ وخیم‌تر شده است. تا جایی که فنلاند در ماه مه ۲۰۲۲ درخواست پیوستن به ناتو را ارائه داد و پس از طی فرازونشیب‌هایی، سرانجام در آوریل ۲۰۲۳ رسما به عضویت ناتو درآمد.

بیشتر از جهان