فنلاند: روسیه با هدف افزایش فشار مهاجران را به پشت مرز می‌فرستد

مهاجران افغان و کشورهای خاورمیانه از مسیر روسیه به اروپا می‌روند

دیوار مرزی میان فنلاند و روسیه برای جلوگیری از ورود مهاجران افغان به فنلاند- ALESSANDRO RAMPAZZO/AFP

مقام‌های دولت فنلاند ادعا می‌کنند که روسیه برای اینکه فشار سیاسی و اقتصادی بیشتری به این کشور وارد کند، هزاران مهاجر از افغانستان و کشور‌های دیگر را به سوی مرز‌های این کشور می‌فرستد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پتری اورپو، نخست‌وزیر فنلاند، دوشنبه، ۲۷ نوامبر (۶ آذر)، در نشست خبری گفت که آمار مهاجرانی که از مرز‌های روسیه وارد این کشور می‌شوند، به طرز نامعمولی افزایش یافته و دولت این کشور مجبور شده است اقدامات پیشگیرانه خاصی برای مهار موج مهاجرت از طریق مرز‌های روسیه در پیش گیرد. 

فنلاند و کشور‌های متحد آن، از جمله سوئد، می‌گویند که افزایش شمار مهاجرانی که از مرز‌های روسیه وارد خاک فنلاند می‌شوند، نتیجه اقدام سازماندهی‌شده مسکو برای متشنج کردن این کشور است. گارد مرزی فنلاند می‌گوید، فقط در ماه نوامبر حدود ۹۰۰ پناهجو که اکثر آنان از افغانستان، پاکستان، کشور‌های خاورمیانه و آفریقا می‌آیند، با عبور از مرز روسیه و فنلاند وارد این کشور شده‌اند که در قیاس با قبل، افزایش ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته مقام‌های دولت فنلاند، تغییرات در پروتکل مرزی میان روسیه و فنلاند باعث افزایش موج مهاجرت به سوی این کشور شده است. پس از پیوستن فنلاند به پیمان ناتو، مسکو به شدت خشمگین شد و قرارداد تعهد نظامی را که از یک دهه پیش میان دو کشور برقرار بود، لغو کرد. مقام‌های فنلاند می‌گویند، مسکو مهاجران را به تلافی تصمیم فنلاند برای افزایش همکاری دفاعی با ایالات متحده، به مرز میان این دو کشور می‌فرستد، اما کرملین این اتهام را رد می‌کند. سال گذشته فنلاند به دلیل تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، به چندین دهه سیاست عدم تعهد نظامی پایان داد و با پیوستن به ناتو در آوریل سال جاری میلادی، خشم روسیه را برانگیخت. 

در حال حاضر تمام گذرگاه‌های مرزی موجود بین دو کشور جز یک گذرگاه، بسته است. با این حال، مهاجران همچنان به فنلاند وارد می‌شوند و دولت این کشور می‌گوید که به‌رغم شرایط آب‌و‌هوایی، مهاجران در فصل زمستان بیشتر به این کشور می‌آیند، زیرا در زمستان کنترل بر خطوط مرزی کمتر است. 

پتری اورپو، نخست‌وزیر فنلاند، در این نشست خبری گفت که متاسفانه بر اساس گزارش‌های موجود، روند آمدن مهاجران از شهر‌های مختلف روسیه به سوی مرز مشترک دو کشور، افزایش چمشگیری یافته است و همین حالا نیز تعدادی در حال نزدیک شدن به مرز دو کشورند و اگر این روند ادامه یابد، فنلاند مجبور خواهد شد بستن کامل مرز مشترک را در دستورکار خود قرار دهد. 

چند رسانه فنلاندی نیز دوشنبه، ۲۷ نوامبر، گزارش دادند که دولت این کشور در حال مذاکره برای بستن کامل مرز میان دو کشور است. نیرو‌های دفاعی فنلاند نیز گفته‌اند که با گارد مرزی این کشور برای ایجاد دیوار‌های حفاظی و جلوگیری از استفاده مهاجران از جنگل‌ها برای عبور از مرز، همکاری خواهند کرد. 

در همین حال، اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد نیز گفت که دفاع از مرز‌های فنلاند، وظیفه مشترک کشور‌های عضو اتحادیه اروپا است و سوئد نیز به مثابه عضو ناتو، به فنلاند در این عرصه‌ها کمک خواهد کرد. نخست‌وزیر سوئد گفت که روسیه این اقدام‌ها را برای شکستن یکپارچگی کشور‌های غربی و ایجاد مشکلات بیشتر، انجام می‌دهد. او گفت که مرز فنلاند، مرز خارجی اتحادیه اروپا است و دو کشور منافع مشترک زیادی با هم دارند. 

آژانس مرزی اتحادیه اروپا (فرونتکس) تصمیم گرفته است ده‌ها مرزبان را همراه با کارکنان و ابزارهای لازم، به مرز‌های فنلاند برساند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، دوشنبه در یک کنفرانس خبری در بروکسل گفت که ائتلاف دفاعی آتلانتیک شمالی تاکنون هیچ درخواستی برای دخالت دریافت نکرده است.

استولتنبرگ گفت: «در هفته‌های اخیر، مسکو ورود مهاجران به مرز فنلاند با روسیه را تسهیل کرده است و باعث بسته شدن گذرگاه‌های مرزی شده و از [نیاز پناهجویان به] مهاجرت، مانند ابزاری برای فشار بر همسایه‌هایش و کشورهای متحد ناتو استفاده می‌کند.

فرستادن هزاران پناهجو از کشور‌های مختلف دنیا به سوی فنلاند، راهبرد جدید مسکو برای فشار آوردنبه  کشور‌های عضو ناتو است. روسیه پیش از این هشدار داده بود که در صورتی که فنلاند و سوئد به ناتو بپیوندند، باید منتظر واکنش تصورناپذیر روسیه باشند. ورود مهاجران به خاک فنلاند که اکثرا برای رسیدن به کشور‌های اروپای شمالی از این مسیر استفاده می‌کنند، هزینه‌های زیادی برای فتلاند ایجاد کرده است. این کشور سالانه میلیارد‌ها دلار صرف کنترل مهاجرت در این منطقه می‌کند. 

بیشتر از جهان