موهای کوتاه دختر شایسته فرانسه؛ ما متفاوت و منحصربه‌فردیم

مسابقه این دوره با حاشیه‌هایی نظیر رسوایی فیلمبرداری مخفی از رختکن دخترها همراه بود

ایو ژیل، دختر شایسته سال ۲۰۲۴ فرانسه‌ــ ARNAUD FINISTRE / AFP

ایو ژیل ۲۰ ساله که تنها شرکت‌کننده با موهای کوتاه در رقابت انتخاب دخترشایسته سال ۲۰۲۴ فرانسه بود، می‌گوید که هیچ‌کس اجازه ندارد به کسی دیکته کند که چگونه باشد.

ایو ژیل، برنده عنوان دخترشایسته فرانسه در سال ۲۰۲۴، این پیروزی را که به تمجید از موهای کوتاهش منجر شد و البته انتقادهای قابل‌پیش‌بینی برخی بینندگان این رقابت زیبایی را که به جنسیت‌زدگی متهم‌اند، به همراه داشت، یک پیروزی برای «تنوع» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، او شنبه‌ ۱۶ دسامبر، پس از پیروزی، گفت: «ما عادت کرده‌ایم دخترشایسته‌ها را با موهای بلند ببینیم، اما من ظاهر مشترک بین دو‌ جنسیت با موهای کوتاه را انتخاب کردم.»

ایو که اهل روستایی در نزدیکی دانکرک در شمال فرانسه است، در شهر دیژون با حضور پنج هزار طرفدار انتخاب شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیمی از امتیازها را بینندگان و نیمی دیگر را هیئت داورانی متشکل از هفت زن می‌دادند.

پیروزی ژیل کمتر از یک هفته پس از آن صورت گرفت که دادگاه یک پخش‌کننده و مرکز تهیه‌ تولیدات تلویزیونی فرانسوی را به دلیل فیلمبرداری مخفیانه از دو فینالیست قبلی دخترشایسته فرانسه و نشان دادن پستان‌های برهنه‌ آنان روی آنتن به پرداخت غرامت محکوم کرد.

دادگاه متوجه شد که از هر دو دختر در رختکن «بدون اطلاع آن‌ها» فیلمبرداری شده است.

الکسیا لاروش‌ــ‌ژوبر، مدیر اجرایی شرکت سرگرمی بانیژه فرانسه (Banijay France) که برگزارکننده اصلی مراسم دخترشایسته فرانسه (Miss France) است، گفت که معیارهای مسابقه «مدرن‌» شده‌اند، چرا که دیگر برای شرکت‌کنندگان محدودیت سنی وجود ندارد و آن‌ها می‌توانند متاهل یا تراجنسیتی هم باشند. با این حال از نظر منتقدان تغییر و تکامل این مسابقه کافی نبوده است.

ملیندا بیزر، از اتحادیه حقوق بشر دیژون که خواستار تحریم این مراسم شده بود، می‌گوید: «زنان در تمام زندگی‌شان برای دستیابی به این معیارهای تخیلی و موهوم بر اساس الگوهایی که ساختارشکنی آن‌ها بسیار طول می‌کشد، خود را آزار داده‌اند.»

در مسابقات زیبایی دهه گذشته هم مواردی وجود داشت که شرکت‌کنندگان با موهای کوتاه جلوه‌ای قابل‌توجه داشتند، اگرچه در مقایسه با کسانی که موهای بلندتری دارند، کمتر رایج است. یک مثال قابل‌توجه زوزیبینی تونزی از آفریقای جنوبی است که در مسابقات دخترشایسته جهان در سال ۲۰۱۹ برنده شد.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Zozibini Tunzi (@zozitunzi)

او نه‌تنها به دلیل اینکه پس از لیلا لوپس در سال ۲۰۱۱، اولین زن سیاه‌پوستی بود که این عنوان را به دست آورد، بلکه به دلیل موهای کوتاه، طبیعی و دستکاری‌نشده‌اش تحسین شد. پیروزی او به عنوان یک پیشرفت در به چالش کشیدن استانداردهای زیبایی مرسوم که اغلب در چنین مسابقاتی برجسته می‌شوند، تلقی شد.

این نمونه‌ها تغییر تدریجی در مسابقات زیبایی را نشان می‌دهند؛ جایی که هنجارهای سنتی زیر سوال می‌روند و طیف وسیع‌تری از استانداردهای زیبایی از جمله مدل‌ موهای مختلف مانند موهای کوتاه به رسمیت شناخته و تحسین می‌شوند.

بیشتر از مُد و زیبایی