کیفرخواست متهمان پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش صادر شد

رئیس‌کل دادگستری البرز اعلام کرد که در جریان تحقیقات مشخص شد متهمان با انگیزه انتقام به دلیل خصومت و اختلاف‌های شخصی و سرقت وارد منزل مهرجویی شدند

داریوش مهرجویی و همسرش‌ــ عکس از پایگاه خبری بادبان

حسین فاضلی هریکندی، رئیس‌کل دادگستری استان البرز، روز یکشنبه ۱۹ آذر از صدور کیفرخواست برای متهمان پرونده قتل داریوش مهرجویی، کارگردان سرشناس ایرانی، و همسرش خبر داد و اعلام کرد این پرونده با تکمیل مستندات به دادگاه ارسال شده است.

فاضلی هریکندی اعلام کرد که در جریان تحقیقات مشخص شد چهار متهم پرونده با انگیزه اولیه «انتقام به دلیل خصومت و اختلافات شخصی و سرقت» وارد منزل کارگردان ایرانی شدند و در ادامه برای قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر اقدام کردند.

رئیس‌کل دادگستری استان البرز با شرح جزئیات بیشتر از نحوه قتل‌ مهرجویی و محمدی‌فر گفت: «در تاریخ ۲۲ مهرماه سال جاری گزارش کشف جسد مرحوم مهرجویی و همسر او خانم محمدی‌فر واصل شد که دادستان و بازپرس ویژه قتل دادسرای فردیس به همراه کارآگاهان جنایی پلیس و گروه بررسی صحنه جرم در محل کشف جسد که ویلای مسکونی مرحوم مهرجویی و خانواده‌اش بود، حاضر شدند و صحنه جنایت را بررسی و آثار، ادله و علائم جرم را جمع‌آوری کردند.»

به گفته فاضلی هریکندی، متهمان پیش از روز قتل یک بار در تاریخ ۱۶ مهرماه هم سابقه ورود به ویلای مرحوم مهرجویی را داشتند که پس ورود به محوطه ویلا، به علت بسته‌ بودن درهای ساختمان و اطلاع‌ یافتن همسر مهرجویی، از محل متواری می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فاضلی هریکندی افزود با وجود آنکه وحیده محمدی‌فر پس از این اقدام، خبر ورود این افراد را در فضای مجازی منتشر کرد، برای طرح شکایت و ثبت گزارش به نیروی انتظامی اقدامی انجام نداد.

رئیس‌کل دادگستری استان البرز در خصوص جزئیات روز قتل نیز گفت که چهار متهم روز ۲۲ مهرماه برای بار دوم وارد ویلای داریوش مهرجویی شدند و این بار با شناخت کافی از محوطه شهرک، محل قرار گرفتن منزل کارگردان شهیر ایرانی و آگاهی از مختصات ویلا «از در دیگر و از سمت آشپزخانه به‌راحتی با چاقو وارد ساختمان اصلی ویلا می‌شوند که مرحوم محمدی‌فر با مشاهده آن‌ها به اتاق خواب دخترش پناه می‌برد و مرحوم مهرجویی نیز با دو نفر از آن‌ها درگیر می‌شود که در حین این درگیری با ضربات متعدد چاقو به قتل می‌رسد».

این جزئیات با فیلم منتشرشده از بازسازی صحنه قتل که در آن متهمان مدعی‌اند به‌محض ورود با زدن ضربه به سر داریوش مهرجویی و سپس ضربات چاقو او را به قتل رسانده‌اند، تناقض دارد.

فاضلی هریکندی همچنین مدعی شد که دو متهم با ورود به اتاقی که وحیده محمدی‌فر در آن پناه گرفته بود، از او طلا و زیورآلاتش را مطالبه کردند که مقتول آن‌ها را در اختیارشان گذاشت و به ادعای این دو متهم، آن‌ها ابتدا قصد کشتن محمدی‌فر را نداشتند اما با ورود طراح اصلی این سرقت که از پیش با خانواده مهرجویی اختلاف داشت و «پس از تحریک و تهدید این فرد، یکی از آن‌ها ضرباتی به خانم محمدی‌فر وارد کرد و در ادامه خود شخص تحریک‌کننده که سردسته متهمان بود و پیش‌تر ضربات منجر به قتل را به داریوش مهرجویی وارد کرده بود، ضربه نهایی منجر به قتل را با چاقو به خانم محمدی‌فر وارد آورد».

بر اساس ادعای رئیس دادگستری البرز، دو تن از متهمان از جمله طراح و سردسته گروه جدا از قصد سرقت، خصومت شخصی با داریوش مهرجویی را دلیل این حمله اعلام کردند.

بر اساس آنچه در شرح کیفرخواست این پرونده اعلام شد، ضربات منجر به قتل هر دو مقتول پرونده را یکی از متهمان وارد کرده و اتهام دیگر متهمان «معاونت در قتل یا شروع به قتل» است که با اتهام‌هایی از قبیل «مشارکت در سرقت با سلاح سرد» در پرونده ثبت شده است.

با وجود گذشت دو ماه از قتل کارگردان سرشناس ایرانی و وحیده محمدی فر، همسر او، مردم ایران با استناد به برخی تناقض‌ها از ابتدای پرونده، به اظهارات مقام‌های قضایی همچنان به دیده تردید نگاه می‌کنند. اعلام این موضوع که دو تن از متهمان زیر سن قانونی‌اند هم بیش‌ازپیش این شبهه را تقویت کرد که آیا این نوجوانان توان ارتکاب چنین قتل فجیعی را داشته‌اند؟ هرچند به ادعای مقام‌های پلیس و دستگاه قضایی، دختر داریوش مهرجویی و محمدی‌فر با مشاهده شواهد به‌دست‌آمده از متهمان این روایت را تایید کرده است.

شباهت قتل این خانواده شناخته‌شده سینمای ایران با قتل‌های زنجیره‌ای به‌ویژه قتل داریوش فروهر و پروانه اسکندری در آذر ۱۳۷۷ سبب شد برخی اهالی فرهنگ و هنر درخواست کنند گروهی از فعالان حقوقی مستقل در جریان جزئیات روند این پرونده قرار بگیرند تا هرگونه شبهه درباره دخیل بودن آمران دیگر برطرف شود.

بیشتر از فرهنگ و هنر