کارمند مرکز انتقال نفت کوهدشت به ایندیپندنت فارسی: «کارگران جان باختند چون ابزار کافی و ربات نیست»

عصر شنبه ۱۸ آذرماه، پنج نفر در اثر خفگی در مخزن ایستگاه پمپاژ نفت این مرکز جان باختند

ایستگاه پمپاژ مرکز انتقال نفت برداسپی گندابه در کوهدشت، آذر ۱۴۰۲‌- همشهری

پیکر پنج کارگر و تکنسینی که در اثر خفگی در مخزن ایستگاه پمپاژ مرکز انتقال نفت برداسپی گندابه شهرستان کوهدشت جان باخته بودند، ظهر یکشنبه ۱۹ آذر پیدا شد.

یکی از کارکنان این ایستگاه پمپاژ نفت در استان لرستان درباره جزئیات حادثه عصر شنبه به ایندیپندنت فارسی گفت: «ابتدا، دو نفر از کارگران بدون داشتن تجهیزات ایمنی، برای پاکسازی و لایروبی به داخل مخزن تلمبه‌خانه ایستگاه پمپاژ نفت رفتند که به دلیل استشمام گاز خطرناک مسموم و بیهوش شدند. در ادامه، سه کارگر دیگر برای نجات دو همکارشان به درون مخزن رفتند که آن‌ها نیز به همان سرنوشت دچار شدند و همگی جان باختند. متاسفانه به دلیل نبود امکانات به‌روز و نداشتن ابزار‌های صنعتی و ربات‌ برای پاکسازی مخازن نفتی، کارگران مجبورند خودشان به داخل مخازن بروند که خطر بسیار زیادی دارد. از طرفی تجهیزات ایمنی کافی برای کارگران فراهم نمی‌شود و تقریبا هیچ نظارتی وجود ندارد.»

این منبع مطلع جان‌باختگان این حادثه را حسن لطفی، علی احمدجو، امین طالبیان، علی‌اکبر جباری و محمد احمدجو، اهل استان اصفهان و لایروبان شرکت ارگ‌سازان ناوه، معرفی کرد و افزود که در حال حاضر، تعداد زیادی ماموران اطلاعاتی و نیروی انتظامی در محل ایستگاه پمپاژ مرکز نفت برداسپی گندابه حضور دارند و از هرگونه عکسبرداری یا گفت‌وگوی کارکنان با خبرنگاران جلوگیری می‌کنند.

فرشاد اسماعیلی، فعال حوزه کارگری در ایران، روز یکشنبه در شبکه اجتماعی اکس (توییتر) نوشت: «پنج کارگر شرکت نفت برداسپی کوهدشت حین لایروبی انبار ایستگاه به علت استشمام گاز سمی جان باختند. چرا این کارگرها بدون تجهیزات ایمنی به فضاهای سمی و کشنده فرستاده می‌شوند‌؟ روزی ۶ــ۵ کارگر در این محیط‌های کاری سمی می‌میرند و این آمار سال‌ها است در این جزیره ثبات تکان نخورده است.»

مرکز انتقال نفت برداسپی در جنوب غربی شهرستان کوهدشت و در منطقه شیراوند واقع‌ است. پیش از این و در سال‌های گذشته نیز اخباری از مجروح شدن کارگران و کارکنان این مرکز منتشر شده بود.

پیش از این، سازمان پزشکی قانونی جمهوری اسلامی در گزارشی اعلام کرد که طی شش ماه نخست سال ۱۴۰۲، در مجموع یک هزار و ۷۷ کارگر در ایران حین کار و ماموریت شغلی جانشان را از دست داده‌اند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل از آن که تعداد کارگران فوت‌شده ۹۳۱ نفر اعلام شده بود، افزایشی ۱۵.۷ درصدی را نشان می‌دهد.

مقام‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گویند در ایران سالانه بین ۹ تا ۱۰ هزار مورد حادثه ناشی از کار رخ می‌دهد. بنا بر اعلام معاونت روابط کار وزارت کار، ۳۸ درصد حوادث ناشی از کار در صنعت ساختمان و ۳۶ درصد آن در صنایع دیگر رخ می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این آمار در حالی اعلام می‌شود که جمهوری اسلامی مشاغل غیررسمی همچون کولبری را جزو مشاغل کارگری محسوب نمی‌کند. پیش از این وب‌سایت کولبرنیوز اعلام کرده بود که در فاصله اردبیهشت ۱۴۰۱ تا اردیبهشت ۱۴۰۲ دست‌کم ۱۹۱ کولبر حین کار کشته یا زخمی شده‌اند.

از سوی دیگر خبرگزاری ایلنا هم روز یکشنبه ۱۹ آذر گزارش داد که حوالی ساعت ۸:۴۵ صبح این روز یک مورد آتش‌سوزی در مخازن مینی پالایشگاه هیدروکربن بیرجند در استان خراسان جنوبی رخ داده است که «هنوز از تلفات احتمالی کارگران آن خبری در دست نیست».

هم‌زمان، یک لنج باری با پنج خدمه روز یکشنبه در مسیر دبی به گناوه در آب‌های سواحل جزیره مطاف در استان بوشهر، دچار آب‌گرفتگی شد که در نهایت یک کشتی نظامی این پنج کارگر را از خطر مرگ نجات داد.

خبرگزاری ایلنا در خبری دیگر مربوط به حوادث کارگری روز یکشنبه نوشت: «برخورد لوکوموتیو قطار مسافربری راه‌آهن ناحیه هرمزگان به انتهای قطار متوقف‌شده در بلاک سیرجان به چوران در استان کرمان، به مصدومیت لوکوموتیوران قطار متوقف‌شده منجر شد. این کارمند به دلیل شدت برخورد دچار حادثه سوختگی با آب جوش شد و او را به بیمارستانی در کرمان منتقل کردند.»

در مصدوم شدن کارگران ایرانی عوامل متعددی نقش دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به فقدان ایمنی در محیط کار که باید از طریق بازرسی و کنترل محیط کار صورت گیرد، دستمزد پایین و تاخیر در پرداخت‌ها که کارگران را با فشار روانی روبرو می‌کند، کمبود ابزار و وسایل مناسب و استفاده از داربست‌های فرسوده و کلاه‌‌ایمنی‌های ازرده‌خارج، آموزش ناکافی کارگران برای کسب مهارت‌های لازم، ساعات طولانی کار که موجب خستگی و بروز اشتباهات انسانی می‌شود و بالاخره نبود تشکل‌های کارگری مستقل برای پیگیری وضعیت بهداشتی و ایمنی محیط کار و بیماری‌های ناشی از آن اشاره کرد.