جنگ اسرائیل و حماس؛ بیش از ۱۰ هزار حمله هوایی اسرائیل به غزه

اسرائیل یک گردان حماس را مستقیم تهدید کرد: «یا تسلیم شوید یا کشته می‌شوید»

همزمان با افزایش درخواست‌های بین‌المللی برای حمایت بیشتر از غیرنظامیان در غزه و تجدید آتش‌بس منقضی‌شده، اسرائیل روز یکشنبه ۱۲ آذر (۳ نوامبر) را نیز با حملات هوایی مرگبار در غزه آغاز کرد.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که از زمان خاتمه آتش‌بس بیش از ۴۰۰ حمله به غزه انجام داده است و حماس می‌گوید که در این حملات دست‌کم ۲۴۰ نفر کشته شده‌اند. 

ازسوی دیگر، گروه‌های فلسطینی حماس و جهاد اسلامی ارسال «رگبار راکت‌ها» به‌سمت چندین شهر و شهرک اسرائیلی، ازجمله تل‌آویو خبر دادند و اسرائیل اعلام کرد که دو سرباز آن کشور پس از آتش‌بس در نبرد کشته شده‌اند.

گروه حماس اعلام کرد که  بامداد یکشنبه در حمله هوایی اسرائیل به نزدیکی مرز جنوبی غزه با مصر دست‌کم ۷ نفر کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسمی فلسطین، وفا، حملات اسرائیل در ساعات پایانی روز شنبه به اردوگاه آوارگان نصیرات در مرکز غزه نیز دست‌کم ۱۳ کشته برجای گذاشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درگیری‌های حماس و اسرائیل از روز هفتم اکتبر با حمله غافلگیرکننده نیروهای حماس به جنوب اسرائیل آغاز شد. در این حمله حدود ۱۲۰۰ نفر، عمدتا غیرنظامی، کشته و ۲۴۰ نفر به‌دست نیروهای حماس ربوده و به غزه برده شدند. وزارت بهداشت حماس در غزه، نیز اعلام کرده است که در حملات اسرائیل به این منطقه بیش از ۱۵هزار نفر کشته و هزاران نفر ناپدید شده‌اند.

همزمان با ادامه درگیری‌ها در غزه، مذاکراتی نیز با میانجیگری آمریکا، قطر و مصر میان دو طرف شکل گرفته بود که درنهایت به وقفه‌ای بشردوستانه در جنگ انجامید که از ۲۴ نوامبر آغاز شد و طی آن ۱۰۵ غیرنظامی گروگان حماس در مقابل ۲۴۰ زندانی فلسطینی در اسرائیل، آزاد شدند. 

گروگان‌های آزادشده از غزه شامل ۸۱ اسرائیلی، ۲۳ شهروند تایلند و یک فیلیپینی بودند و در حال حاضر اسرائیل تخمین می‌زند که ۱۳۷ گروگان دیگر همچنان در غزه نگهداری می‌شوند.

دوره آتش‌بس موقت میان اسرائیل و حماس که مدتش چند روز هم تمدید شد، در نهایت پس از یک‌هفته روز پایان یافت و از روز جمعه، اول دسامبر، درگیری‌ها از سر گرفته شد، درحالی‌که اسرائیل و حماس، هردو، طرف مقابل را برای تمدیدنشدن آتش‌بس مسئول می‌دانند.

با وجود این، مذاکره میان دوطرف برای برقراری وقفه دوباره در جنگ ادامه داشت، تا روز شنبه که اعلام شد درپی رسیدن به بن‌بست در مذاکرات، مذاکره‌کنندگان اسرائیلی دوحه، پایتخت قطر را ترک کرده‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز شنبه‌شب در نشستی خبری گفت جنگ «تا زمانی که به همه اهداف آن، ازجمله نابودی حماس، دست یابیم» ادامه خواهد داشت.

نتانیاهو به خبرنگاران گفت: «هیچ راهی برای پیروزی وجود ندارد، مگر با ادامه کارزار زمینی.»

بیشتر از جهان