آلودگی هوا نفس شهروندان ایرانی را در کلان‌شهرها تنگ کرد

محمد اسماعیل توکلی ضمن در‌خواست از شهروندان برای پرهیز از تردد غیرضروری، اعلام کرد باتوجه‌به میزان آلودگی هوای تهران «ناوگان اورژانس در میدان‌های اصلی شهر مستقر است»

آلودگی هوای تهران و کدر شدن آسمان- عکس تجارت نیوز

با افزایش دوباره آلودگی هوای تهران، رئیس مرکز اورژانس این شهر از استقرار نیروهای این مجموعه در میدان‌های اصلی پایتخت خبر داد.

محمد اسماعیل توکلی روز شنبه ۱۱ آذرماه، ضمن در‌خواست از شهروندان برای پرهیز از تردد غیرضروری، اعلام کرد باتوجه‌به میزان آلودگی هوای تهران، «ناوگان اورژانس در میدان‌های اصلی شهر مستقر است».

به گفته رئیس مرکز اورژانس پایتخت، این مناطق شامل میدان‌های آزادی، انقلاب، تجریش، فردوسی و شهرری است. توکلی همچنین از شهروندان درخواست کرد در صورت احساس تنگی نفس، دوبینی، سردرد، سرگیجه و تهوع، به عوامل اورژانس مراجعه کنند.

افزایش سطح آلودگی هوا همچنین سبب شد در ساعات پایانی روز جمعه با تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوا، مدارس پیش‌دبستانی و دبستان استان تهران به‌غیراز شهرستان‌های فیروزکوه، دماوند و بخش رودبار قصران در روز شنبه غیرحضوری برگزار شوند. این کمیته همچنین مهدهای کودک استان تهران و مدارس استثنائی را در کلیه مقاطع تعطیل اعلام کرد.

با وجود تکرار مداوم افزایش سطح آلودگی به محدوده نارنجی و‌ قرمز که طبق قانون امکان تعطیلی عمومی را فراهم می‌کند، مقام‌های دولتی اصرار دارند علت آلودگی را تنها افزایش تردد خودروها اعلام کنند و حاضر نیستند استاندارد نبودن سوخت تولیدی در کشور و مازوت‌سوزی را بپذیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، روز شنبه، با رد شایعه افت کیفی بنزین تولیدی و تاثیر آن بر افزایش سطح آلودگی کلان‌شهرها، گفت: «آلودگی هوا هیچ ارتباطی با بنزین ندارد و مربوط به میزان مصرف می‌شود.»

جعفر سالاری‌نسب در حالی ادعا کرده است که بنزین در حال توزیع، در سطح استاندارد موسوم به «یورو» قرار دارد که فعالان محیط‌زیست بر این باورند باتوجه‌به این نکته که حتی شهرهای مناطق مرکزی ایران مانند اصفهان نیز در وضعیت قرمز آلودگی قرار دارند، شرایط جغرافیایی تهران و میزان تردد خودروها به‌تنهایی نمی‌تواند عامل افزایش آلودگی باشد و انگشت اتهام را سمت کیفیت سوخت توزیعی و مازوت‌سوزی می‌برند.

بااین‌وجود، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به کیفیت بنزین توزیعی در تهران اصرار دارد سازمان استاندارد بر کیفیت بنزین در پالایشگاه‌ و در جایگاه‌های توزیع نظارت ویژه‌ دارد و «اگر به این نتیجه برسد که کیفیت مناسب نیست، سریعا اقدام می‌کند و جلوی توزیع بنزین را می‌گیرد».

مسئله کیفیت غیراستاندارد بنزین تولید‌شده در پالایشگاه‌های کشور در روزهای اخیر به شکل دیگری نیز خبرساز شده است. رسانه‌های نزدیک به گروه طالبان در افغانستان نهم آذرماه خبری مبنی‌بر بازگرداندن ده‌ها تانکر بنزین وارداتی از ایران منتشر کردند. اداره استاندارد امارت اسلامی در رسانه اکس مدعی شد: «تانکرهای بنزین ایران از طریق بندر ۷۸ میل فراه به ایران بازگردانده شد.»

اما رسانه‌های نزدیک به دولت جمهوری اسلامی با رد این خبر اعلام کردند دولت ایران هیچ‌گونه صادرات رسمی بنزین به افغانستان ندارد و آنچه تحت عنوان بنزین صادراتی به افغانستان مطرح می‌شود، یا سوخت قاچاق است، یا بخش خصوصی با عنوان «فراورده‌های هیدروکربوری» صادر می‌کند.

بر اساس ادعای رسانه‌های جمهوری اسلامی، «ده‌ها شرکت پالایشی کوچک‌مقیاس و ده‌ها شرکت تجاری در زمینه صادرات انواع فرآورده‌های هیدروکربوری در حال فعالیت هستند که متاسفانه ضعف نظارت بر فعالیت این شرکت‌ها، انتشار اخبار این‌چنینی را به دنبال دارد و این شرکت‌ها با آبروی کشور بازی می‌کنند».

اما معضل آلودگی متهم دیگری نیز با عنوان مازوت‌سوزی دارد که همواره مطرح بوده است و مدیران هم مداوم تکذیب کرده‌اند.

در شرایطی که مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت برق حرارتی، ۸ آذرماه، اعلام کرده بود: «نیروگاه‌های تهران نزدیک به ۱۰ سال است که مازوت دریافت نمی‌کنند و مازوت‌سوزی آن‌ها را قویا تکذیب می‌کنیم»، فعالان محیط‌زیست همچنان اصرار دارند  که شواهد از مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های تهران و برخی کلان‌شهرها خبر می‌دهد.

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران نیز مازوت‌سوزی را یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای پایتخت در شش‌ماهه دوم سال عنوان کرد. سوده نجفی همچنین خواستار آن شد که سازمان حفاظت از محیط‌زیست پاسخگوی اجرایی‌نشدن قانون هوای پاک شود.

این روزها مانند بسیاری از روزهای سال، بین شهروندان کلان‌شهرهای ایران جمله «هوایی برای تنفس نیست» ردو‌بدل می‌شود و آنچه بر خشم شهروندان می‌افزاید نه‌تنها ناتوانی دولت در ارائه راهکاری برای کاستن از شدت آلودگی، بلکه انکار مقصران ماجرا است.

آلودگی‌ هوا نفس شهروندان را تنگ کرده، اما هیچ‌کس دلیلی برای آن اعلام نکرده و تنها اقدام مدیران دولتی و شهری چشم به آسمان دوختن و انتظار برای وزیدن باد است.