ادغام موسسه اعتباری نور با ۴۱هزار میلیارد بدهی در بانک ملی ایران

باتوجه‌به این ادغام، کلیه سپرده‌ها، دیون، تسهیلات پرداخت‌شده، کارکنان و شعب موسسه اعتباری نور به بانک ملی ایران منتقل شد

تصویر شعبه‌ای از موسسه اعتباری نور- خبرگزاری دانشجو

موسسه اعتباری نور با بیش از ۴۱هزار میلیارد تومان ناترازی، در بانک ملی ایران ادغام شد. بانک مرکزی جمهوری اسلامی دراین‌باره اعلام کرده که ادغام این موسسه در راستای برنامه اصلاح نظام بانکی کشور انجام شده است.

باتوجه‌به این ادغام، کلیه سپرده‌ها، دیون، تسهیلات پرداخت‌شده، کارکنان و شعبه‌های موسسه اعتباری نور به بانک ملی ایران منتقل شده است.

موسسه اعتباری نور، سال ۱۳۹۱ هم‌زمان با حواشی ایجاد‌شده در‌نتیجه تشکیل موسسات اعتباری و بانک‌های خصوصی در اقتصاد ایران، از ادغام تعاونی‌های اعتباری کارسازان آینده، پیشگامان کویر یزد، صندوق‌های قرض‌الحسنه ریحانه‌گستر مشیز تاسیس شد و سال ۱۳۹۲ در فرابورس پذیره‌نویسی کرد که یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون سهام آن به فروش رفت.

مدیرعامل سابق بانک ملی ایران، علی صدقی، فروردین‌ماه ۱۳۹۳، به‌عنوان رئیس هیئت‌اجرایی این موسسه اعتباری انتخاب شد و در سال ۱۳۹۴ با بیش از ۳۰۰ شعبه فعال در سراسر ایران آغاز به کارکرد.

نکته قابل‌توجه در مورد این صندوق، سابقه رئیس فعلی بانک مرکزی، محمدرضا فرزین، به‌عنوان قائم‌مقام علی صدقی در جایگاه مدیرعامل در بانک ملی ایران است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سهام‌داران موسسه اعتباری نور در زمان تشکیل شامل ۱۶ شخص حقیقی، موسسه و شرکت بودند که نام‌آشناترین آن‌ها شرکت تامین سرمایه بانک ملت با ۴.۵ درصد سهام است. میان اسامی سهام‌داران نام محمدحسین، محمدعلی، محمد سروش، زهرا و زینب اسکندری‌زاده از یک خانواده، با مجموع ۱۱ درصد سهام، قابل‌توجه است.

در مردادماه ۱۳۹۶، گزارش‌هایی از ابعاد تخلف در این موسسه اعتباری جدید، منتشر شد. بخشی از این تخلف‌ها شامل اضافه‌برداشت موسسه از بانک مرکزی و ۷۴ پرونده اعتباری مشکوک از موسسات ریحانه‌گستر مشیز و کارسازان آینده، انتصاب‌های غیرکارشناسی از‌جمله جذب و به‌کار‌گیری بیش از ۳۰ مشاور به‌واسطه ارتباط فامیلی با اعضای هیئت‌مدیره، ارائه‌نشدن اطلاعات شفاف و تهیه‌نشدن صورت‌های مالی حسابرسی‌شده است.

نکات دیگری که در ادامه فعالیت هشت ساله این موسسه اعتباری طبق گزارش‌های منتشر شده قابل‌توجه است، اتهام پول‌شویی به مبلغ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان با ۹۶ متهم و رسیدگی به این پرونده در قوه قضاییه است.

بیش از ۴۱ هزار میلیارد تومان اضافه برداشت از بانک مرکزی، فساد در معاملات با خرید کارخانه‌های ورشکسته، گران‌نمایی، پرداخت تسهیلات صوری سپرده، فاکتورسازی، صدور اسناد مجهول، تسهیلات غیرواقعی و استفاده از حساب‌های اجاره‌ای برای مثال از طریق فروش کارخانه فولاد به ارزش ۵۵ میلیارد تومان به قیمت ۹۵ میلیارد تومان به موسسه، از دیگر تخلفات انجام شده است.

همچنین مطابق کیفرخواست صادرشده در دادگاه، اقدامات مالی این موسسه اعتباری در سال‌های ۹۷ و ۹۸ بر بخشی از تورم ایجاد شده در ایران موثر بوده است.

اما مهم‌ترین نکته از مجموعه اقدامات خلاف قانون این موسسه مالی و اعتباری پس از موافقت بانک مرکزی با اعطا مجوز فعالیت که از نبود نظارت و بازرسی کافی خبر می‌دهد، وجود ۱۶ اطلاعیه از بهمن‌ماه ۱۳۹۴ تا اسفند ۱۳۹۷ در کدال است که ۱۲ اطلاعیه مربوط به تشکیل مجمع و لغو آن و سه اطلاعیه انتشار صورت‌های مالی میان‌دوره و تنها یک اطلاعیه صورت‌های مالی کل دوره یک‌ساله بوده که حسابرسی نشده است. این موسسه از اسفندماه ۱۳۹۷ تاکنون هم هیچ اطلاعیه‌ای منتشر نکرده است.

این در حالی است که این مجموعه با نزدیک به ۳۰۰ شعبه فعال در سطح ایران، بیش از بانک‌های خصوصی سامان، دی، سرمایه، صنعت و معدن، رسالت، گردشگری و کارآفرین، فعال است.

طبق اطلاعیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی در‌خصوص وضعیت ذی‌نفعان بانک، کلیه شعب و کارکنان شاغل در موسسه اعتباری نور همانند گذشته مشغول به فعالیت خواهند بود و ارائه خدمات با مدیریت و راهبرد بانک ملی ادامه دارد. ضمن آنکه امور سهام موسسه پاسخگوی سوال‌ها و درخواست‌های سهام‌داران است.

بیشتر از اقتصاد