عراق درباره «خطر درگیری منطقه‌ای» در صورت از سرگیری جنگ غزه هشدار داد

گروه‌هایی مانند کتائب سیدالشهدا و کتائب حزب‌الله اعلام کرده‌اند که به آتش‌بس غزه پایبندند اما در صورت پایان یافتن آن، حمله‌ها را از سر خواهند گرفت

فرهاد علاءالدین، مشاور در امور خارجه نخست‌وزیر عراق، شامگاه دوشنبه ششم آذر طی اظهاراتی هشدارآمیز گفت که عراق بر این باور است اگر آتش‌بس موقت کنونی در غزه به آتش‌بس دائمی تبدیل نشود، منطقه احتمالا شاهد یک درگیری منطقه‌ای خواهد بود.

به گزارش رویترز،‌ فرهاد علاءالدین تاکید کرد: «کل منطقه در آستانه یک درگیری ویرانگر است که ممکن است همه را شامل شود و میزان گسترش آن یا نحوه کنترل و توقف آن مشخص نیست.»

این مقام عراقی افزود: «به‌دلیل همین نگرانی است که ما هر گونه آتش‌بس را در این مرحله برای مردم فلسطین و غزه و برای همه کشورهای منطقه از جمله عراق مفید و مهم می‌بینیم.»

بمباران غزه از طرف اسرائیل در پاسخ به حمله حماس در روز هفتم اکتبر، نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی و گروه‌های مسلح همسو با ایران در منطقه از جمله حزب‌الله لبنان و چندین جناح عراقی را فعال‌تر از گذشته کرده و آن‌ها تقریبا روزانه حمله‌هایی را علیه نیروهای اسرائیلی و آمریکایی انجام می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از زمانی که اسرائیل و حماس آتش‌بس موقت را آغاز کردند، هیچ گزارشی مبنی بر حمله به نیروهای آمریکایی در عراق یا سوریه گزارش نشده است، در حالی که در هفته‌های قبل بیش از ۷۰ مورد تهاجم گزارش شده بود.

برخی از گروه‌های مسلح اصلی عراقی پشت حملات اخیر، از جمله کتائب سیدالشهدا و کتائب حزب‌الله، اعلام کرده‌اند که به آتش‌بس غزه پایبندند، اما اعلام کردند که در صورت پایان یافتن آتش‌بس، حمله‌ها را از سر خواهند گرفت.

آن‌ها همچنین در بیانیه‌هایی گفته‌اند که همچنان به دنبال بیرون راندن نهایی نیروهای آمریکایی در عراق‌اند. این در حالی است که حدود دو هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکایی در ماموریتی بسر می‌برند که به گفته ایالات متحده، برای کمک به نیروهای عراقی در نبرد با بقایای داعش است.

توماس سیلر، نماینده اتحادیه اروپا در عراق، با انتشار پستی در رسانه‌های اجتماعی گفت که امیدوار است گروه‌های عراقی «به توقف حمله‌هایشان ادامه دهند».

در جریان درگیری‌های هفته گذشته، دو حمله آمریکا به عراق سبب کشته شدن ۱۰ تن از اعضای کتائب حزب‌الله شد؛ اقدامی که از طرف دولت عراق به‌عنوان تشدیدکننده تنش و نقض حاکمیت این کشور محکوم شده است.

به گفته پنتاگون، اغلب گروه‌هایی که به نیروهای‌ آمریکایی حمله می‌کنند از حمایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برخوردارند. 

جمهوری ‌اسلامی ایران هرگونه حمایت از گروه‌های نیابتی را در عراق و سوریه تکذیب می‌کند، اما مقام‌های آمریکا می‌گویند که ایران مسئول تامین مالی، تسلیح، تجهیز و آموزش این گروه‌ها است.

کتائب حزب‌الله بخشی از نیروهای بسیج مردمی عراق (PMF) است، گروهی متشکل از نیروهای مسلح عمدتا شیعه که برای مبارزه با داعش در سال ۲۰۱۴ تشکیل شد و به یک سازمان امنیتی رسمی تحت فرماندهی نخست‌وزیر درآمد. با این حال، برخی از قدرتمندترین اشخاص این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران، اغلب خارج از زنجیره فرماندهی عمل می‌کنند.

شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، پیش از این گفته بود که حمله‌های گروه‌های مسلح به نیروهای خارجی در عراق غیرقانونی بوده و برخلاف منافع ملی این کشور است.

نخست‌وزیر عراق صبح دوشنبه ۱۵ آبان در نشست خبری مشترک با ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی، شرکت کرد و گفت که با هدف «تعمیق روابط و مسائل مشترک» به ایران سفر کرده است.

السودانی یک روز پس از دیدار و گفت‌وگو با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در بغداد به ایران رفت. بلینکن روز یکشنبه در سفری از پیش‌اعلام‌نشده به عراق رفته بود تا علاوه بر دیدار با السودانی، در جلسه‌ای امنیتی با موضوع تهدید علیه مواضع آمریکا در عراق شرکت کند.

خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از نخست‌وزیر عراق نوشت که مهم‌ترین محور گفت‌وگوهایش با ابراهیم رئیسی «مسئله فلسطین و کشتار سازمان‌یافته و گروهی مردم در کرانه باختری» بوده است. سایر رسانه‌های داخلی ایران نیز از قول نخست‌وزیر عراق نوشتند که این کشور و جمهوری اسلامی به دنبال «هماهنگ‌سازی» مواضعشان در ارتباط با غزه‌‌اند و فشار بر کشورهای تاثیرگذار برای توقف بمباران غزه را افزایش می‌دهند.

دولت عراق دهه‌ها است که یکی از مخالفان جدی گسترش کشوری به‌نام اسرائيل در منطقه خاورمیانه بوده است و مانند جمهوری اسلامی ایران موجودیت اسرائیل را به‌رسمیت نمی‌شناسد.

از زمان آغاز جنگ میان حماس و اسرائیل، دولت عراق موضع به‌شدت سرسختانه‌ای در قبال اسرائیل در پیش گرفته و حمله‌های این کشور به غزه و قربانی شدن غیرنظامیان را «نسل‌کشی» توصیف می‌کند.

بیشتر از جهان