رئیس‌جمهوری اوکراین خواستار جلوگیری از عرضه احتمالی موشک‌های ایران به روسیه شد

زلنسکی: جامعه بین‌الملل برای جلوگیری از عرضه موشک‌های ایران به روسیه باید «سیاست‌های تحریمی معقولی» در پیش بگیرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در زمینه حمایت موشکی احتمالی ایران از روسیه هشدار داد و از جامعه بین‌المللی خواست تا با اتخاذ سیاست‌های تحریمی و فرستادن پیام‌های سیاسی به تهران، جمهوری اسلامی را از چنین اقدامی بازدارد.

به گزارش اوکراین‌فورم، خبرگزاری دولتی اوکراین، ولودیمیر زلنسکی روز شنبه ۲۵ نوامبر (۴ آذر) در نشست خبری مشترکی با سران کشورهای لتونی، سوییس و لیتوانی، با انتقاد از همکاری نظامی بین ایران و روسیه، گفت: «باید با ایران کاری کرد تا نتواند پهپادهایش را به روسیه عرضه کند.»

با گذشت بیش از یک ماه از پایان محدودیت‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه موشکی ایران، رئیس‌جمهوری اوکراین در مورد احتمال کمک‌های موشکی تهران به روسیه ابراز نگرانی کرده است و می‌گوید برای جلوگیری از عرضه موشک‌های ایران به روسیه باید «سیاست‌های تحریمی معقولی» در پیش گرفت و در این زمینه «تلاش‌های سیاسی» انجام داد.

تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد برای محدود کردن برنامه موشک‌های بالیستیک تهران ۱۸ اکتبر به پایان رسید. در پی آن، ۴۷ کشور جهان در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که طبق اختیارات ملی‌‌شان به ادامه مقابله با فعالیت‌های «بی‌ثبات‌کننده» از ‌جمله برنامه موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران پایبند می‌مانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زلنسکی در نشست خبری روز شنبه از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و آمریکا هم خواست تا علاوه بر ارسال پیام‌های سیاسی به روسیه و تشدید تحریم‌ها، به بازیگران دولتی و شرکت‌هایی که قطعات لازم برای تولید پهپادهای انتحاری را برای ایران تامین می‌کنند، توجه داشته باشند.

غرب می‌گوید جمهوری اسلامی ارسال پهپادهای شاهد به روسیه را از سال ۲۰۲۲ آغاز کرده، اما تهران این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید پهپادها را پیش از حمله روسیه به اوکراین در اختیار مسکو قرار داده است.

پیش‌‌تر وال‌استریت ژورنال در گزارشی، از پیشرفت مراحل ساخت کارخانه‌ تولید پهپادهای انتحاری طراحی جمهوری اسلامی در منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا در خاک روسیه، خبر داد. بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود در این کارخانه تا سپتامبر ۲۰۲۵ در مجموع شش هزار پهپاد تولید شود.

سامانه دفاع هوایی اوکراین به لطف پشتیبانی نظامی تمام‌عیار ناتو توانسته است بسیاری از پهپادهای شاهد را رهگیری و منهدم کند. اوکراین‌فورم به نقل از سخنگوی فرماندهی نیروی هوایی اوکراین گزارش داد که سامانه دفاعی این کشور شنبه شب ۴۰ درصد از پهپادهای انتحاری شاهد را که روسیه شلیک کرد، در آسمان منهدم کرده است. گفته می‌شود بیش از ۷۰ پهپاد جمعه‌ شب و بامداد شنبه به سمت اوکراین به پرواز درآمدند.

پهپادهای انتحاری تهدیدی جدی برای زیرساخت‌های اوکراین محسوب می‌شود. رئیس‌جمهور اوکراین برای تقویت سامانه دفاع هوایی کشورش جدا از تقویت توانایی‌های تولیدش، همچنان به حمایت شرکای بین‌المللی امید بسته است.