تنش میان دیپلمات‌های افغان در هند؛ از اتهام ارائه خدمات به طالبان تا تاکید دوباره بر بسته بودن سفارت

گمان می‌رود که پایان ماموریت دیپلمات‌های دولت پیشین افغانستان در هند، چراغ سبز دهلی‌نو به رژیم طالبان است تا سطح روابط دیپلماتیک را گسترش دهند

نشست زکیه وردک و سید محمد ابراهیم‌خیل با شماری از کارکنان سفارت افغانستان در دهلی‌نو - هند/ @ZakiaWardak/X

بین شماری از دیپلمات‌های ارشد دولت پیشین افغانستان در هند، تنش و اختلاف شکل گرفته است. فرید ماموندزی، سفیر دولت پیشین در دهلی نو، بر پایان کار این سفارت و کنسولگری‌های افغانستان در ۲۳ نوامبر در هند تاکید دارد، اما دو دیپلمات دیگر ادعای کنترل این سفارت را دارند.  

فرید مامومندزی در حساب اکس خود نوشت که هیچ دیپلماتی از افغانستان از ۲۳ نوامبر به این سو در هند فعالیت نداشته است، اما برخی دیپلمات‌ها با طالبان که در جهان به‌رسمیت شناخته نشده است هم‌نظرند و در راستای تامین منافع کابل فعالیت می‌کنند.  

او نوشت: «ارز، گذرنامه، اسناد و پرچم به دوران نظام جمهوریت باز می‌گردد و زمان ممکن است، تغییر کند، اما بقایای آن (نظام جمهوری) باقی مانده است.» 

او ادعا کرد که تلاش‌ها برای تضعیف دیپلمات‌های پیشین، توسط دیپلمات‌های که با طالبان کار می‌کنند، ادامه دارد.  

هم‌زمان، سفیر افغانستان در هند در حساب اکس خود نوشت که از ۲۳ نوامبر هیچ دیپلماتی از افغانستان به نمایندگی از نظام جمهوری پیشین در هند حضور نداشته است و دیپلمات‌هایی که با طالبان در ارتباط‌اند، خود را با این رژیم و منافع دهلی‌نو هم‌سو کرده‌اند. 

در حساب این سفارتخانه زکیه وردک، سرکنسول دولت پیشین در شهر مومبای هند، متهم شده است که به‌عنوان «روابط عمومی طالبان» عمل می‌کند. 

در متنی که این سفارت منتشر کرده آمد است که «به نظر می‌رسد که زکیه و ابراهیم‌خیل بدون هیچ ارتباطی با کشور و بی‌توجه به درد و رنج افغان‌ها، در جلسه‌های طالبان» حضور پیدا می‌کنند. 

این سفارت عکس شرکت سید محمد ابراهیم‌خیل، سرکنسول دولت پیشین در حیدرآباد هند، را منتشر کرده که نشان می‌دهد در نشست آنلاین دیپلمات‌ها به رهبری امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، شرکت کرده است.  

اما زکیه وردک، سرکنسول دولت پیشین افغانستان در مومبای، و سید محمد ابراهیم‌خیل، سرپرست کنسولگری دولت پیشین در حیدرآباد، بیانیه‌ای مشترک در روز شنبه چهارم آذر (۲۵ نوامبر) صادر کردند که طبق آن، مسئولیت سفارت افغانستان در دهلی‌نو بر عهده آن‌ها است. 

در بیانیه این دو دیپلمات دولت پیشین آمده است: «با توجه به روابط تاریخی و تمدنی و روابط دوستانه هند و افغانستان مجدد تاکید می‌کنیم که تصمیم گرفته‌ایم از ادامه کارکرد سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در دهلی‌نو که نماد آرزوها و امید مردم افغانستان است، اطمینان حاصل کنیم.»  

در این بیانیه ادعا شده است که دیپلمات‌های پیشین افغانستان در خارج از کشور مستقرند و اظهارات «غیرحرفه‌ای» و «غیر مسئولانه» این دیپلمات‌ها را شهروندان افغانستان باید نادیده بگیرند.  

در این بیانیه آمده است: «از سفیر پیشین افغانستان و‌ دیپلمات‌ها/ مقام‌های پیشین افغانستان در دهلی‌نو تقاضا می‌شود که از شبکه‌های اجتماعی سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در دهلی‌نو، برای صدور هر گونه اظهارات غیرموجه، غیرمسئولانه و غیرحرفه‌ای از خارج استفاده نکنند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زکیه وردک، یک عکس در حساب اکس خود منتشر کرد که در آن کنار محمد ابراهیم خیل نشسته و شماری از کارکنان سفارت افغانستان در هند هم حضور دارند. در این عکس پرچم، افغانستان و عکس اشرف غنی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، به چشم می‌خورد.  

او ادعا کرد که پس از ملاقات با چندین دیپلمات هندی، با بیشتر کارکنان محلی سفارت افغانستان در دهلی‌نو دیدار کرده است.  

او گفت: «اطمینان دادیم که سفارت به‌ شیوه معمول کار خواهد کرد و با هم به خدمات‌رسانی به مردم افغانستان خواهیم پرداخت.»

اما دولت هند در مورد ادعای این دو دیپلمات دولت پیشین افغانستان ابراز نظری نکرده و هیچ عکس یا ویدیویی مبنی بر پذیریش درخواست آن‌ها از طرف هند برای رهبری سفارت افغانستان در دهلی‌نو ارائه نشده است. 

گمان می‌رود که پایان ماموریت دیپلمات‌های دولت پیشین افغانستان در هند، چراغ سبز دهلی‌نو به رژیم طالبان است تا سطح روابط دیپلماتیک را گسترش دهند. در نامه سفارت افغانستان در دهلی که به وزارت خارجه هند روز جمعه سوم آذر ارسال شده بود، آمده بود که برقراری تماس و «‌به‌رسمیت شناختن طالبان» در حد روابط دیپلماتیک که هند از ژوئن ۲۰۲۲ آغاز کرده، تاثیر قابل‌توجهی بر فعالیت این سفارت داشته است. 

در این نامه آمده بود: «از ۲۳ نوامبر، هیچ دیپلماتی از افغانستان در هند نمایندگی نمی‌کند. این اعلام پایان ماموریت دیپلماتیک ما را در کشور شما است. برای سفارت همواره ارتباط میان دو ملت با ارزش بود، اما تحولات اخیر، انتخاب دیگری جز بستن این سفارت برای ما باقی نگذاشت.» 

حکومت افغانستان در اوت ۲۰۲۱ به‌دست طالبان سقوط کرد و پس از آن، بسیاری از کشورها روابط دیپلماتیکی با رژیم طالبان نداشته‌اند؛ چرا که طالبان با بحران مشروعیت در داخل و خارج از افغانستان مواجه‌اند. 

حکومت هند روابط نزدیکی با نظام جمهوری اسلامی افغانستان داشت و به‌دلیل رقابت با پاکستان و برای نفوذ پیدا کردن در میان مردم، روی پروژه‌های زیادی سرمایه‌گذاری کرده بودند، اما با بازگشت طالبان به قدرت به فعالیت‌های خود در افغانستان پایان داد.   

هند، اواسط سال گذشته، از ارسال یک هیئت به کابل برای بازدید از سفارت این کشور در افغانستان خبر داد و دیپلمات‌های هندی با چند تن از مقام‌های طالبان نیز دیدار کردند. سال گذشته، ملا یعقوب، وزیر دفاع طالبان، در مصاحبه با یک رسانه هندی، از دهلی‌نو خواست که فعالیت دیپلماتیک خود را در افغانستان از سربگیرد. 

هند رژیم طالبان را به‌رسمیت نشناخته است و بر لزوم تشکیل یک دولت فراگیر در این کشور تاکید دارد. هند طی دو سال حاکمیت طالبان،  محموله‌های گندم، دارو، واکسن کووید و پوشاک را به افغانستان ارسال کرده است. 

بیشتر از جهان