سفارت افغانستان در دهلی پس از چند ماه مجادله تعطیل شد

سفیر دولت پیشین افغانستان «فشارهای طالبان و دولت هند» را دلیل اصلی تعطیلی این سفارت خواند

ساختمان سفارت افغانستان در دهلی‌نو، پایتخت هند- ARUN SANKAR/AFP

دیپلمات‌های افغانستان در سفارت این کشور در دهلی‌نو، پس از ماه‌ها تلاش برای ادامه فعالیت، روز جمعه ۳ آذر (۲۴ نوامبر)، به کار خود پایان دادند. در نامه‌ای که از سفارت افغانستان در دهلی به وزارت خارجه هند فرستاده شده، آمده است: «از ۲۳ نوامبر، هیچ دیپلماتی از افغانستان در هند نمایندگی نمی‌کند. این اعلام پایان ماموریت دیپلماتیک ما را در کشور شما است. برای سفارت همواره ارتباط میان دو ملت با ارزش بود، اما تحولات اخیر، انتخاب دیگری جز بستن این سفارت برای ما باقی نگذاشت.»

در نامه سفارت افغانستان به وزارت خارجه هند همچنین آمده است که برقراری تماس و «‌به رسمیت شناختن طالبان» در حد روابط دیپلماتیک که هند از ژوئن ۲۰۲۲ آغاز کرده، تاثیر قابل‌توجهی بر فعالیت این سفارت داشته است.

هند، اواسط سال گذشته، از ارسال یک هیئت به کابل برای بازدید از سفارت این کشور در افغانستان خبر داد و دیپلمات‌های هندی با چند تن از مقام‌های طالبان نیز دیدار کردند. همچنین برخی رهبران طالبان در مصاحبه با رسانه‌های هندی از این کشور خواستند که به ماموریت دیپلماتیک خود در کابل ادامه دهند.

در همین حال در نامه سفارت افغانستان در دهلی، به افرادی اشاره شده است که با حمایت طالبان سعی کرده‌اند روند فعالیت این سفارت را مختل کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قادر شاه، وابسته تجاری سفارت افغانستان در دهلی‌نو، اردیبهشت سال جاری در نامه‌ای به وزارت خارجه هند، خود را سرپرست سفارت و نماینده رژیم طالبان معرفی کرد. فرید ماموندزی، سفیر دولت پیشین افغانستان در این سفارت، در نامه‌ای ادعای قادر شاه را رد کرد و گفت ماموریت قادر شاه به‌عنوان دیپلمات پایان یافته است.

قادر شاه از افراد نزدیک به حنیف اتمر، وزیر خارجه دولت پیشین افغانستان است و مدتی در شورای امنیت ملی نیز کار کرده است.

قادر شاه، دیپلمات دولت پیشین افغانستان در دهلی‌نو- facebook.com/MQadirshaah
 

در نامه سفارت افغانستان در دهلی به وزارت خارجه هند آمده است: «با توجه به چالش‌های اخیر، به نظر می‌رسد برخی عناصر ظاهرا وابسته به طالبان با حمایت کشور میزبان فعالیت و شهرت این ماموریت را تضعیف کرده‌اند.»

سفارت افغانستان در دهلی «‌عدم حمایت دولت هند» در برابر عناصر وابسته به طالبان را از موارد مهمی دانسته که بر نحوه فعالیت این سفارت تاثیرگذار بوده است.

این سفارت همچنین هشدار داده است که «هرگونه  تلاش برای اعطای حق دسترسی به چنین افرادی به ساختمان سفارت افغانستان، نقض آشکار قوانین بین‌المللی خواهد بود.»

این سفارت از وزارت خارجه هند خواسته است که دولت آن کشور از اموال و اجناس موجود در سفارت افغانستان در دهلی محافظت و از دسترسی عناصر وابسته به طالبان جلوگیری کند. 

سفارت افغانستان در دهلی‌نو با استناد به ماده ۴۵ کنوانسیون وین که در ۱۹۶۱ تصویب شده، از دولت هند خواسته است که اماکن، اموال و بایگانی سفارت افغانستان را «محترم شمرده و از آن محافظت کند.»

در همین حال فرید مامومندزی، سفیر دولت پیشین افغانستان در هند، در بیانیه‌ای که در ایکس منتشر کرد نوشت که فعالیت سفارت در ۳۰ سپتامبر متوقف شده بود، اما در هشت هفته گذشته تلاش شد تا دولت هند ویزای دیپلماتیک ماموران سفارت را تمدید و در مورد تصمیم خود مبنی بر توقف فعالیت این سفارت تجدید‌نظر کند.

در بیانیه مامومندزی آمده است: «متاسفانه با وجود هشت هفته انتظار، اهداف تمدید ویزا برای دیپلمات‌ها و تغییر در رفتار دولت هند محقق نشد.»

مامومندزی همچنین افزود که از مدتی پیش سفارت افغانستان در دهلی تحت فشار طالبان و دولت هند قرار داشت تا ماموریت دیپلمات‌های دولت پیشین در این سفارت پایان یابد.

در اعلامیه سفیر دولت پیشین افغانستان آمده است که فهرستی از اموال و اجناس سفارت در ۱۱۰ صفحه با وزارت هند به اشتراک گذاشته شد و همچنین حساب بانکی این سفارت با مبلغ ۵۰۰ هزار دلار در اختیار وزارت خارجه هند قرار گرفت تا از آن محافظت شود.

سفیر دولت پشین افغانستان همچنین از دولت هند خواسته است که پرچم ملی افغانستان را در ساختمان سفارت حفظ کند، چون «نمادی از افتخار، غرور و استقلال» برای میلیون‌ها افغان است.

هنوز مشخص  نیست که وزارت خارجه هند مسئولیت سفارت افغانستان را به قادر شاه که پیش از این خود را نماینده رژیم طالبان برای رهبری این سفارت معرفی کرده بود می‌‎سپارد یا سفارت تا زمان نامعلومی تعطیل خواهد ماند.

طالبان در بیش از دوسال گذشته همواره سعی کرده‌اند کنترل سفارت‌ها و کنسولگری‌های افغانستان را در کشورهای مختلف به دست بگیرند. دیپلمات‌های طالبان تا‌کنون توانسته‌اند کنترل سفارت‌های افغانستان را در ایران، قطر، پاکستان، امارات متحده عربی، چین، ازبکستان، قیرقیزستان و ترکمنستان برعهده بگیرند.

تا‌کنون هیچ یک از کشورهای اروپایی دیپلمات‌های طالبان را در خاک خود نپذیرفته‌اند و در بسیاری از این سفارت‌خانه‌ها دیپلمات‌های دولت پیشین افغانستان فعالیت می‌کنند.

طالبان با وجود سلطه بر سراسر افغانستان، به دلیل حفظ روابط با سازمان‌های تروریستی بین‌المللی، نقض گسترده حقوق بشر، خودداری از تشکیل دولت فراگیر و منع آموزش و اشتغال زنان، به‌عنوان دولت افغانستان به رسمیت شناخته نشده‌ است.

بیشتر از جهان