کمبود پزشک زن در افغانستان زیر حاکمیت طالبان

سیاست‌های زن‌ستیزانه طالبان باعث شده‌ که شمار کارکنان زن در بخش بهداشت و درمان افغانستان کاهش یابد

قلندر عبارد، وزیر بهداشت طالبان، روز جمعه سوم آذر (۲۴ نوامبر) گفت که افغانستان با کمبود پزشک زن مواجه است و به همین دلیل ۲۰۰ کارمند زن را برای تکمیل تخصص معرفی کرده است.

به گزارش اطلاعات روز، وزیر بهداشت طالبان در سفر به استان ارزگان مدعی شد که آن‌ها در بیشتر از دو سال حاکمیت‌ بر افغانستان، برنامه‌های متعددی برای آموزش پرستاران و قابله‌ها (ماماها) داشته‌اند.   

بیش از دو سال از عمر رژیم طالبان در افغانستان می‌گذرد؛ حکومتی که با توسل به فشار نظامی در آن کشور به قدرت رسیده و با بحران رسمیت و قانونی بودن در سطح ملی و جهانی مواجه است. طالبان با اتهام‌های بسیاری در مورد نقض حقوق‌ بشر و به‌ویژه نقض حقوق زنان مواجه‌اند.

طالبان به دختران فقط تا پایان کلاس ششم اجازه رفتن به مدرسه و تحصیل می‌دهند و عملا دختران و زنان را از فراگیری دانش و آموزش محروم کرده‌اند. حذف زنان از کنکور سراسری، از دوره‌های آموزشی بهداشت و درمان، و از آزمون‌های تکمیل تخصص پزشکی باعث شده است که افغانستان با کمبود شدید کارکنان زن در بخش بهداشت و درمان مواجه شود.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، که به تطبیق برداشت «تندروانه» از «شریعت اسلامی» متهم است، مردان را از اجرای آزمایش‌های پزشکی برای تشخیص و درمان زنان منع کرده است و همین امر فشار زیادی به نظام بهداشت و درمان افغانستان وارد کرده است.

پیش از روی کار آمدن مجدد رژیم طالبان نیز افغانستان با کمبود کارکنان زنان در بخش بهداشت و درمان مواجه بود، اما حکومت وقت، با حمایت کشورهای غربی، برنامه‌های متعددی را برای افزایش نیروی کار زنان در بخش بهداشت و درمان راه‌اندازی کرده بود.

بسیاری از کارکنان درمان و بهداشت از ترس طالبان افغانستان را ترک کرده‌اند و در کشورهای اروپایی و آمریکایی درخواست پناهندگی داده‌اند. این روند همچنان ادامه دارد.

یکی از پزشکان پیشین زنان و زایمان در بیمارستان مرکزی هرات، که بیش از دو سال می‌شود به ترکیه رفته است، به ایندیپندنت فارسی گفت که زیر حاکمیت طالبان نمی‌خواهد به افغانستان برگردد و برای ادامه تحصیل دخترانش مجبور است در خارج از کشور زندگی کند.

او گفت: «بیمارستان مرکزی هرات کمبود پزشک و پرستار دارد و طالبان نیز سیاست‌های زن‌ستیزانه در پیش گرفته‌اند و باعث شده‌اند که شمار کارکنان زن در بخش بهداشت و درمان کاهش یابد.» 

او تصریح کرد که بر اثر ادامه منع کار و آموزش زنان در رژیم طالبان، هیچ روزنه امیدی برای افزایش شمار کارکنان زن در بخش بهداشت و درمان وجود ندارد. برای حل این مشکل، طالبان باید در سیاست‌های «زن‌ستیزانه» تجدیدنظر کنند و این سیاست‌ها را کنار بگذارند. 

او افزود: «وقتی دختران نتوانند به مدرسه و دانشگاه بروند و از آن‌ها آزمون‌های ورودی در بخش تکمیل تخصص گرفته نشود، هیچ‌گاه نمی‌توانیم شمار زنان را در نظام بهداشت و درمان افزایش دهیم. طالبان باید به همه زنان و دختران اجازه رفتن به مدرسه و دانشگاه بدهند.» 

نگرانی از کمبود چشمگیر نیروی کار زنان در بخش بهداشت و درمان در حالی مطرح می‌شود که جان سوپکو، بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان، حدود ده روز پیش در نشستی در مجلس نمایندگان آمریکا گفت که رژیم طالبان کارکنان آموزش‌دیده حکومت پیشین با تجربه کافی را از کار اخراج کرده‌اند و به‌جای آن‌ها نیروهای خودشان را به کار گمارده‌اند.  

او گفته بود که در رژیم طالبان، کارکنان دولت پیشین افغانستان و افراد متعلق به قوم هزاره به‌عمد و هدفمندانه از مشاغل گوناگون، از جمله بخش امدادرسانی، حذف شده‌اند. 

رهبری و مدیریت رژیم طالبان به عهده اعضای خود این گروه و هوادارانشان است. در این رژیم هیچ زنی در مقام‌های بالارتبه دولتی کار نمی‌کند و بیشتر مقام‌های طالبان هم فقط آموزش‌های دینی فراگرفته‌اند.

طالبان بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ نیز در افغانستان حاکم بودند و در آن دوره نیز افغانستان با کمبود چشمگیر کارکنان بهداشت و درمان در بخش زنان مواجه بود.

بیشتر از جهان