ورود آب به خانه‌های ماهشهر در پی بارندگی شدید، مسئولان بازهم غافلگیر شدند

در اهواز و شماری دیگر از شهرهای خوزستان نیز برخی خانه‌ها و مغازه‌ها زیر آب رفتند

بارندگی سیل‌آسا و فرسودگی زیرساخت‌های شهری در بندر ماهشهر، بندر امام و شهر چمران استان خوزستان به خانه و زندگی تعداد زیادی از ساکنان این شهرها خسارت وارد کرده است به طوری که مردم در برخی مناطق به دلیل آب‌گرفتگی معابر و نفوذ آب به خانه‌ها مجبور شدند منازلشان را ترک کنند و به مراکز اسکان موقت بروند.

در روز دوشنبه ۲۹ آبان، مدارس استان خوزستان در دو نوبت صبح و عصر هم تعطیل شدند و به دلیل شرایط نامساعد جوی برخی پروازها از فرودگاه ماهشهر لغو شد. ویدیوها و تصاویری که از بندر ماهشهر منتشر شده است، وضعیت نامناسب شهر و خسارت‌های شدید به خانه‌ها و خودروها را نشان می‌دهد. وضعیت در شهر چمران و بندر امام در استان خوزستان نیز مشابه است.

شهرداری اهواز نیز آب‌گرفتگی معابر و نفوذ آب به برخی خانه‌ها را تایید کرد. مسئولان استانی می‌گویند که بارندگی‌ها «بی‌سابقه» بوده است و آن‌ها غافلگیر شده‌اند.

سایت ماهشهرنیوز به نقل از مجتبی شعبانی، رئیس اداره کل هواشناسی ماهشهر، نوشت میزان بارندگی روز دوشنبه در بندر امام بالغ‌ بر ۱۱۱ میلی‌متر، در شهر چمران ۷۰ میلی‌متر و در بندر ماهشهر بیش از ۴۶ میلی‌متر بوده است. او اضافه کرد که در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه میزان بارندگی‌ها کمتر و هوا سردتر می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هوای شهرهای استان خوزستان از جمله ماهشهر به مدت حدود یک هفته پیوسته آلوده و ناسالم بود و به ساکنان توصیه می‌شد از ترددهای غیرضروری خودداری کنند. شروع بارندگی‌ها وضعیت هوا را بهتر کرد اما ظرف کمتر از چند ساعت، مردم با دردسر جدید آب‌گرفتگی معابر و نفوذ آب به خانه‌هایشان مواجه شدند.

نفوذ آب به داخل خانه‌ها به‌قدری زیاد بود که ستاد اسکان مدیریت بحران استان خوزستان برخی مدارس را به محل اسکان موقت تبدیل کرد و بسیاری از خانواده‌ها مجبور شدند خانه‌هایشان را رها کنند و به این مراکز بروند.

در یکی از ویدیوها از ماهشهر، زنی سالمند که به‌شدت برافروخته‌ است، خطاب به مسئولان می‌گوید که به دلیل لایروبی نشدن معابر تمام خانه و زندگی‌اش زیر آب رفته است.

در ویدیویی دیگر، یک مینی‌بوس شهری دیده می‌شود که به علت آب‌گرفتگی خیابان‌های ماهشهر در جوی افتاده است. ویدیویی هم از واژگون شدن یک تریلی حمل بار در خیابان‌های بندر امام فراگیر شد.

مسئولان شهری بندر امام، ماهشهر و چمران ورود آب به منازل شهروندان و غیرقابل سکونت شدن این خانه‌ها را تایید کرده‌اند. رحمت احمد محمودی، رئیس اداره آموزش‌وپرورش بندر امام، فهرست مدارسی را که مردم می‌توانند برای اسکان به آن‌ها مراجعه کنند اعلام کرد و شورای شهر چمران هم به افرادی که خانه‌هایشان زیر آب رفته است، توصیه کرد به مدرسه ۳۰ تیر در بلوار صداقت این شهر مراجعه کنند.

درباره اینکه خسارت‌های مردم چگونه جبران خواهد شد، تاکنون هیچ توضیحی داده نشده است. منابع محلی می‌گویند مسئولان استانی حتی اعلام تعطیلی مدارس در روز دوشنبه را هم به تاخیر انداختند که موجب شد دانش‌آموزان صبح دوشنبه با وجود بارندگی شدید، به مدرسه بروند و سپس متوجه شوند که مدارس تعطیل‌اند.

گزارش‌های محلی از وضعیت شهرهای گرفتار بارندگی در صبح سه‌شنبه نیز حاکی از آن است که آب‌های ناشی از بارندگی‌ها همچنان در خیابان‌ها راکد مانده‌اند و حالا خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از آب‌های راکد مردم را تهدید می‌کند. سید محمد علوی، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری، شامگاه دوشنبه در یک برنامه تلویزیونی به این موضوع اشاره کرد و ضمن هشدار درباره پیامدهای آب‌های راکد گفت که این آب‌ها محلی مناسبی برای تخم‌ریزی پشه‌ها و حشرات ناقل بیماری‌هایی مانند مالاریا، تب استخوان‌شکن و سالک‌اند.  

او در ادامه افزود که به دلیل بالا آمدن فاضلاب و اختلاط آن با محیط زندگی عمومی، خطر ابتلا به بیماری‌های گوارشی نیز اهالی را تهدید می‌کند.