خوزستان در بحران آب‌گرفتگی

ادارات و مدارس ودستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها در ۱۳ شهر خوزستان تعطیل شدند

باردیگر خوزستانی‌ها پس از بارندگی در بیشتر شهرهای این استان شاهد آب‌گرفتگی و سیل در سطح خیابان‌ها و ساختمان‌های شهر بودند.

تصاویری که از این شهر در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود نشان از آن دارد که شدت آب‌گرفتگی معابر شهری و راه‌افتادن سیلاب در برخی ساختمان‌های شهر مثل بیمارستان‌ رازی اهواز جدی و نگران‌کننده است. بر اساس اعلام سازمان هواشناسی استان خوزستان  بارندگی عصر دوشنبه در اهواز بیش از ۶۰ میلیمتر بوده است. 

فرمانداری اهواز با توجه به بارندگی‌های شدید اخیر، آبگرفتگی معابر و جلوگیری از خطرات احتمالی تمامی، اعلام کرد که  سازمانها، بانکها و دستگاههای اجرایی شهرستان اهواز به استثنای مراکز امدادی، اورژانسی و خدماتی در روز سه شنبه تعطیل هستند. 

پیشتر نیز ستاد بحران استانداری خوزستان دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ۱۳ شهرستان خوزستان در روز سه‌شنبه ۲۶ آذر را تعطیل اعلام کرد. 

براساس تصمیم ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران خوزستان مدارس، مراکز آموزشی و دانشگاه‌های شهرستان‌های اهواز، حمیدیه، کارون، باوی، دشت آزادگان، شادگان، آبادان، خرمشهر، رامشیر، رامهرمز، ماهشهر، هندیجان و امیدیه به علت آبگرفتگی معابر و بارش باران تعطیل شد.

 

«معصومه خنفری»، فرماندار شهرستان کارون خوزستان گفته است که «سرریز فاضلاب‌ها به منطقه کوت عبدالله این شهرستان باعث تحت تاثیر قرار گرفتن زندگی ۵۰ هزار نفر شده است». به گفته این مقام مسئول «امکان جابجایی کل جمعیت وجود ندارد و پس از هر بارندگی مشکلات این منطقه تشدید می‌شود». بسیاری از ساکنان این منطقه فقیرنشین خوزستان شیوع بیماری‌های گوناگون از مهم‌ترین نگرانی‌های ساکنان «کوت عبدالله» است. 

مشکلات این منطقه در جلسه روز دوشنبه ۲۵ آذر شورای عالی قضایی هم مطرح شده است. ابراهیم رئيسی، رئيس قوه قضائیه در این جلسه «بر رسیدگی به وضعیت محیط زیستی منطقه کوت عبدالله» تاکید کرده است.

ساکنین اهواز و برخی دیگر از شهرهای استان خوزستان در ابتدای سال ۱۳۹۸ هم شاهد سیل شدید و ویرانگر در شهرها و روستاهای خود بودند. سیلی که در ماه‌های ابتدایی بهار فصلی پر رنج را برای خوزستانی‌ها به بار آورد.

مردمی که در سال‌های اخیر تجربه‌های ناخوشایند بسیاری از بلایای طبیعی دارند؛ از ریزگردهایی که نفس مردم را گرفته بود تا خشک شدن تالاب‌ها و سیل و آب‌گرفتگی و ویرانی. در جریان سیل بهار امسال میزان خسارات وارده بیشتر از هر بخش دیگری خسارات جدی به روستاهای اطراف کارون و محله‌های فقیر نشین اهواز وارد کرد. محله‌هایی که به دلیل کمبود شدید امکانات ابتدایی شهری همواره در معرض بیشترین آسیب‌ها هستند. 

 

به‌نظر می‌رسد این‌بار نیز و با نزدیک شدن به پایان پاییز و شروع زمستان شهروندان شهرهای جنوبی کشور باید منتظر روزهای سختی باشند. شهروندانی که بسیاری از آن‌ها در اعتراضات خونین آبان‌ماه به خیابان‌های شهرهایشان آمدند و آن‌طور که عفوبین‌الملل می‌گوید خوزستان از جمله استان‌هایی بوده که تعداد زیادی از مردم به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شدند. 

کمبود چشمگیر امکانات ابتدایی زندگی و تبعیض بیش‌از حدی که در شهرهای استان خوزستان دیده می‌شود از آن‌جهت بسیار دردآور است که این استان در واقع تامین‌کننده بخش زیادی از هزینه‌های جاری مملکت است و استانی «استراتژیک» برای جمهوری اسلامی که بنا به گزارش‌ها در سال‌های گذشته بیش از پیش مورد بی‌مهری مقامات جمهوری اسلامی واقع شده است. جمعیت بسیار زیادی از ساکنین شهرهای این استان در زمره «حاشیه‌نشین»‌ها شناخته می‌شوند و از ابتدایی‌ترین امکانات محروم. 

از سوی دیگر تداوم و تکرار اتفاقاتی چون سیل و یا آلودگی هوا و ناتوانی حاکمیت در حل این بحران‌ها، باعث شده است که اعتماد عمومی خوزستانی‌ها به حاکمیت کم و کم‌تر شود. مردم سرزمینی که در تاریخی نه‌چندان دور از تمامیت ارضی ایران دفاع کردند و خسارات عمیقی را به جان خریدند و هشت سال جنگیدند حالا هم‌چون شهروندانی درجه دو در سرزمین خود شناخته می‌شوند.

کم نبود تصاویری که نشان می‌داد اهالی خوزستان چگونه در شرایط بسیار سخت و جان‌فرسا با دست خالی برابر سیل ویرانگر ایستادگی می‌کردند تا زندگی‌شان بیش از این به دست «آب» سپرده نشود.

بیشتر از