وزارت خارجه آلمان سخنرانی مقام طالبان در شهر کلن را محکوم کرد

حکومت طالبان در فهرست تحریم کشورهای اروپایی و آمریکایی قرار دارد

سخنرانی عبدالباری عمری، مسئول اداره ملی غذا و دارو طالبان و رهبر این گروه در شهر کلن، برای تبلیغ «امارت اسلامی»، با واکنش وزارت خارجه آلمان مواجه شده است.  

وزارت خارجه آلمان جمعه ۲۶ آبان (۱۷ نوامبر) سفر این مقام طالبان به آن کشور را محکوم کرد.

در بیانیه وزارت خارجه آلمان آمده است: «ما حضور عبدالباری عمری، نماینده طالبان در کلن، را قاطعانه محکوم می‌کنیم. هیچ‌یک از دفترهای ما ویزا صادر نکرده است. ما در حال بررسی اقدام بیشتر در همکاری نزدیک با مقام‌های داخلی و متحدان هستیم.» 

در این بیانیه ذکر شده است که سفر این مقام طالبان به وزارت خارجه آلمان اعلام نشده بود و این کشور طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد.

در بیانیه آمده است: «تا زمانی که طالبان در افغانستان حقوق‌ بشر و به‌ویژه حقوق زنان و دختران را آشکارا زیر پا می‌گذارند، هیچ عادی‌سازی با رژیم طالبان وجود نخواهد داشت.»

پیش از این، سخنگویان وزارت خارجه و کشور آلمان در پیوند با سخنرانی مقام طالبان در کلن گفته بودند که از این موضوع تازه اطلاع یافته‌اند.

کریستیان واگنر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان، در کنفرانسی خبری گفت که آن کشور هیچ همکاری رسمی با طالبان ندارند: «می‌دانید که موضع ما در برابر رژیم طالبان چیست. اکنون نمی‌توانم در این مورد اظهارنظر کنم و در حال روشن کردن قضیه‌ام.» 

او گفت که سخنرانی مقام طالبان در کلن را بررسی می‌کنند و جزئیات آن را بعدا به اشتراک می‌گذارند.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت: «اگر واقعا چنین سفری صورت گرفته است، قضیه را باید از وزارت کشور پرسید.»

هم‌زمان، نهادی به نام DITIB Bundesverband، که میزبان سخنرانی مقام طالبان در کلن بوده است، در بیانیه‌ای گفته است که سالن آن‌ها برای برگزاری یک برنامه دینی اجاره شده بود، اما از آن سوءاستفاده شده است. این نهاد ادعا کرده است که سخنرانی مقام طالبان در سالن آن‌ها برخلاف قرارداد اجاره صورت گرفته است. 

به‌تازگی، عبدالباری عمری، مسئول اداره ملی غذا و دارو طالبان، به آلمان سفر کرده و در همایش شهروندان افغان مقیم شهر کلن سخنرانی کرده است.  

در این همایش، پرچم سه رنگ افغانستان دیده می‌شود، اما این مقام طالبان برای «امارت اسلامی» و همچنین رهبر این گروه تبلیغ می‌کند.

ویدئویی از این همایش نیز منتشر شده است که در آن عبدالباری عمری به زبان پشتو از عملکرد نظام جمهوری و هزینه کردن میلیاردها دلار انتقاد می‌کند.

مسئول اداره ملی غذا و دارو طالبان گفت: «در این نظام رهبر به وزیر می‌گوید که تو منفک [برکنار] هستی، وزیر به خانه‌اش می‌رود و خوشحال هم است و به ولسوال [فرماندار شهرستان] می‌گوید که تو وزیر هستی. همگی [از فرمان رهبر طالبان] اطاعت می‌کنند.»  

هواداران طالبان با پخش ویدئوی سخنرانی این مقام طالبان در شبکه ایکس مدعی شدند که شرکت‌کنندگان در همایش با شعارهای «الله اکبر» حمایتشان را از نظام طالبان اعلام کرده‌اند.   

عبدالباری عمری پیش از سفر به آلمان مدعی شرکت در یک نشست بین‌المللی در هلند شده بود. این خبر را رسانه‌های وابسته به طالبان نیز منتشر کرده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حکومت طالبان به انحصار گسترده قدرت متهم است و شخص ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، که هیچ عکس و ویدئویی از او منتشر نمی‌شود، با فرمان‌های شفاهی دستور عزل و نصب فرماندهان این گروه را صادر می‌کند.   

رهبر طالبان تمام مسندهای غیرنظامی و نظامی را بین فرماندهان و نیروها و هواداران این گروه تقسیم کرده است. افرادی که عضو طالبان نباشند در سمت‌های مهم گمارده نمی‌شوند.

حکومت طالبان در فهرست تحریم کشورهای اروپایی و آمریکایی قرار دارد. برخی از مقام‌ها و فرماندهان نظامی این گروه نیز در فهرست تحریم اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد قرار دارند و امکان سفر به خارج از افغانستان ندارند. اما اخیرا، شماری از مقام‌های ارشد این گروه، ازجمله ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر طالبان، به کشورهای خارجی سفر کرده‌اند.

بیش از دو سال از عمر حکومت دوباره طالبان در افغانستان می‌گذرد. در این مدت، هیچ کشوری رژیم این گروه را به رسمیت نشناخته است، زیرا طالبان حکومت فراگیر با حضور همه اقوام تشکیل نداده و حقوق زنان را نقض کرده است. با وجود این، طالبان در این مدت تلاش کرده‌اند تعامل خود را با جهان گسترش دهند.

بیشتر از جهان