انتقاد شدید جمهوری‌خواهان از آزادسازی دوباره منابع ایران در عراق

جمهوری‌خواهان معتقدند جمهوری اسلامی این ۱۰ میلیارد دلار را هم برای حمله به نیروهای آمریکایی و اسرائیلی خرج می‌کند

نیکی هیلی و ران دسنتیس، سناتورهای مخالف دولت بایدن و نامزدهای‌های ریاست‌جمهوری‌ــ AFP

شماری از کارشناسان سیاست خارجی و اعضای حزب جمهوری‌خواه ایالات متحده، از تمدید معافیت‌های تحریمی ایران در عراق که آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار دیگر از منابع جمهوری اسلامی را در پی خواهد داشت، به‌شدت انتقاد کردند و ضمن «بی‌ملاحظه و خطرناک» خواندن این اقدام به دولت بایدن هشدار دادند که با تداوم این سیاست‌های منفعلانه در مقابل جمهوری اسلامی، باعث می‌شوند که آمریکا در دنیا یک «احمق» به نظر می‌رسد.

معافیت ۱۲۰ روزه جدیدی که به‌‌تازگی با فرمان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، برای لغو تحریم‌های مالی جمهوری اسلامی در عراق صادر شد، به رژیم ایران اجازه می‌دهد بدهی‌های قبلی‌ از همسایه‌اش بابت فروش برق را که مقدار آن حدود ۱۰ میلیارد دلار ارزیابی شده است، دریافت کند.

به گزارش نیویورک‌پست، این تمدید معافیت‌ها آن‌ هم در بحبوحه افزایش حملات گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی به نیروها و مواضع ایالات متحده و همچنین اندکی پس از قتل‌عام ۱۲۰۰ نفر در خاک اسرائیل به دست نیروهای حماس که تحت حمایت ایران‌اند، در ایالات متحده موجی از انتقاد‌ها را علیه دولت بایدن به راه انداخته است.

نیکی هیلی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ و سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل، معافیت‌های تحریمی جدید برای ایران را به‌شدت محکوم کرد و گفت که این معافیت‌ها «آمریکا را احمق به نظر می‌رساند». او گفت: «نیروهای نیابتی ایران نیروهای آمریکایی را در خارج از کشور هدف قرار می‌دهند و ده‌ها شهروند ما را در اسرائیل کشته‌اند. جو بایدن باید بیدار شود، چون ما اکنون مانند احمق‌هایی به نظر می‌رسیم که به تروریست‌ها پول می‌دهیم تا به ما حمله کنند و هم‌زمان هم شعار مرگ بر آمریکا سر دهند.»

ران دسنتیس، فرماندار ایالت فلوریدا و دیگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ از حزب جمهوری‌خواه، نیز در شبکه اجتماعی اکس (توییتر سابق) نوشت: «این اتفاق را به باج قبلی شش میلیارد دلاری دولت بایدن که در تاریخ ۱۱ سپتامبر به ایران هدیه داد و همچنین تضعیف تحریم‌های نفتی که موجب شد پول چینی‌ها به جیب ملاها سرازیر شود، اضافه کنید. در تمام این مدت، ایران همچنان پناهگاهی امن برای رهبر القاعده بوده است، نیروهای نیابتی آن به سربازان آمریکایی حمله می‌کنند و برای ربودن یا ترور مقام‌های فعلی و سابق آمریکا هم قاتلانی را استخدام می‌کند. واژه‌های بی‌پروا و خطرناک حتی گوشه‌ای از خرابه‌هایی را که بایدن به‌جا می‌گذارد، توصیف نمی‌کند.»

در همین حال، سناتور تاد یانگ، نماینده ایالت ایندیانا در مجلس نمایندگان آمریکا، هم این اقدام دولت بایدن را «بی‌وجدانی» خواند و سناتور بیل هگرتی، نماینده ایالت تنسی، نیز آزادسازی دوباره منابع مالی جمهوری اسلامی را «دیوانگی» توصیف کرد.

سناتور مارشا بلک‌برن، دیگر نماینده ایالت تنسی در مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: «وقتی ایران از تروریسم حماس حمایت مالی می‌کند، چرا بایدن می‌خواهد ۱۰ میلیارد دلار دیگر به تهران بفرستد؟»

سناتور تام کاتن از ایالت آرکانزاس هم که سابقه خدمت برای ارتش آمریکا در عراق و افغانستان را دارد، تمدید معافیت‌های ایران را «مماشات» خواند و آن را محکوم کرد. او در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «پس از خودداری از انسداد دائمی مطالبات شش میلیارد دلاری جمهوری اسلامی، دولت بایدن اکنون ۱۰ میلیارد دلار دیگر را نیز آزاد کرد. این مماشات تنها به رژیم ایران و نیروهای نیابتی‌اش برای ادامه حملاتشان علیه نیروهای آمریکایی و متحدانش جرات می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های دولت دموکرات ایالات متحده استدلال می‌کنند که تمدید معافیت‌های تحریمی ایران در این مورد برای جلوگیری از قطع صادرات یک منبع انرژی حیاتی به عراق بوده است. وزارت خارجه آمریکا همچنین مدعی است که تحت شرایط معافیت، ایران تنها می‌تواند از این مبالغ آزادشده برای خرید محصولات غیرتحریمی مانند کالاهای بشردوستانه و غذا و دارو استفاده کند، اما کارشناسان سیاست خارجی و امنیت ملی در آمریکا درباره اینکه جمهوری اسلامی بلد است چگونه از این درآمدهای بادآورده برای ادامه مبارزات خشونت‌آمیز علیه آمریکا و اسرائیل استفاده کند، هشدار می‌دهند.

مارک دوبوویتز، مدیرعامل اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، می‌گوید: «رئیس‌جمهوری بایدن به‌ دلیل حمایتش از اسرائیل سزاوار تمجید بزرگی است، اما به دلیل نشان دادن چراغ سبز به ایران برای معافیت‌های جدید از تحریم‌ها به‌شدت مستحق انتقاد است.» او تاکید کرد که رژیم ایران تامین‌کننده مالی و تسلیحاتی اصلی حماس در حملات روز هفتم اکتبر به اسرائیل بوده است.

دوبوویتز در تحلیلی درباره این معافیت گفت: «باورکردنی نیست که بایدن ۱۰ میلیارد دلار را برای رژیمی در دسترس قرار دهد که قرار است از این پول برای جنگ علیه آمریکا و اسرائیل استفاده کند.»

در ادامه، سناتور استیو داینز از مونتانا نیز به فاکس‌نیوز گفت: «این اقدام دولت نفرت‌انگیز و مذموم است. هر پولی قابل جابه‌جایی برای مصارف مختلف است و دولت باید این را بهتر بداند. ما نباید ایران را بدعادت کنیم که همیشه برای تامین مالی حماس، حزب‌الله، حوثی‌ها و همه دشمنان اسرائیل و ایالات متحده به پول‌های کلان دسترسی خواهد داشت.»

پنتاگون روز سه‌شنبه اعلام کرد که از ۷ اکتبر تاکنون، ۵۶ حمله نظامی به نیروهای نظامی ایالات متحده در عراق و سوریه انجام شده است که بر اثر آن‌ها، ۵۹ نیروی آمریکایی مجروح شده‌ و ۲۷ نفر نیز در این حملات آسیب مغزی دیده‌اند.

حوثی‌های تحت حمایت ایران در یمن هم هفته گذشته یک پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکا را در نزدیکی ساحل یمن سرنگون کردند.

محمد السودانی، نخست‌وزیر عراق، روز چهارشنبه گفت که بغداد از طریق تماس با آمریکا به دنبال راه‌حلی برای پرداخت ۱۰ میلیارد دلار بدهی گازی‌اش به جمهوری اسلامی ایران است. عراق برای تولید برق به واردات گاز از ایران وابسته است. هرچند دولت آمریکا در این زمینه همواره معافیت از تحریم‌های ایران را برای عراق تمدید کرده، پرداخت پول انرژی وارداتی با توجه به تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، با موانعی مواجه است.