دولت بایدن با تمدید نوع جدید معافیت از تحریم‌ها برای عراق، منابع مالی تازه‌ای را در عمان در اختیار تهران می‌گذارد

به گزارش فری‌بیکن، وزارت خارجه آمریکا مانند ماه ژوییه امکان انتقال بدهی گازی عراق به ایران به حساب‌هایی در عمان و برخی کشورهای اروپایی را تایید کرده است

اسوشیتدپرس می‌گوید در ۱۲۰ روز گذشته هم بخشی از پول از عراق به عمان منتقل شده بود-AFP

دولت بایدن روز سه‌شنبه نوع جدیدی از معافیت عراق از تحریم‌های ایران را به مدت چهار ماه دیگر تمدید کرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که این چارچوب که منتقدان آن را تسهیل دسترسی جمهوری اسلامی به ۱۰ میلیارد دلار بدهی گازی عراق می‌دانند، مانند روندی است که درباره آزادسازی شش میلیارد دلار پول ایران در کره جنوبی و انتقال آن به حساب بانکی در قطر انجام شد. به گزارش فری‌بیکن، وزارت خارجه آمریکا تایید کرده است که عراق اکنون می‌تواند پول را به کشور سوم شامل عمان و کشورهای اروپایی منتقل کند، در حالی که در جریان تمدید معافیت‌ها در دولت ترامپ، پول گاز ایران فقط در حساب‌های محدود شده در عراق قابل دسترسی بود.

به گزارش رویترز مقامات آمریکایی می‌گویند این معافیت مشابه معافیتی است که در ماه ژوییه ارایه شد و برای نخستین بار به عراق اجازه داد برای پرداخت پول انرژی وارداتی از ایران، نه تنها به حساب‌های محدود شده در عراق بلکه به حساب‌های محدود شده مشابه در کشور سوم پرداخت داشته باشد. پیش‌تر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود که ۱۰ میلیارد دلار بدهی گازی عراق به ایران در دسترس قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسوشیتدپرس کشور سوم را عمان اعلام کرده است و می‌گوید بخشی از پول می‌تواند به عمان منتقل شود و برای اینکه «ایران کالاهای تحریم نشده خریداری کند» به یورو یا دیگر ارزهای رایج در ایران تبدیل شود.

به گفته اسوشیتدپرس به نقل از مقامات آمریکایی، در ۱۲۰ روز گذشته که برای نخسین بار این نوع از معافیت از تحریم‌ها اعمال شد، بخش اندکی از پول از عراق به عمان منتقل شد و هنوز جمهوری اسلامی ایران از آن برداشت نکرده است.

پیش‌تر مقامات عراق اعلام کرده بودند که برای پرداخت بدهی گازی ۱۰ میلیارد دلاری به ایران از طریق کشور سوم با آمریکا در حال رایزنی‌اند.

دولت بایدن در تابستان آزادسازی دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار پول مسدود شده ایران در عراق را تایید کرده بود.

یک مقام آمریکایی به اسوشیتدپرس گفت : «این اقدام به عراق اجازه می‌دهد از منابع مالی خود برای پرداخت هزینه برق وارداتی از ایران در حساب بانکی محدود شده استفاده کند.»

به گفته او، جمهوری اسلامی «فقط می‌تواند برای نیازهای بشردوستانه» از این پول استفاده کند. اما منتقدان می‌گویند که تضمینی برای استفاده بشردوستانه جمهوری اسلامی از این منابع مالی وجود ندارد و تهران می‌تواند از این منابع مالی برای تقویت گروه‌های نیابتی‌ یا برنامه‌های هسته‌ای‌اش استفاده کند. در یک ماه اخیر دهه‌ها حمله علیه نیروهای آمریکایی در عراق انجام شده است که به گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران نسبت داده می‌شود.

به گزارش رویترز، مقامات آمریکایی می‌گویند که هدف از این اقدام کاهش اهرم فشار جمهوری اسلامی روی عراق و جلوگیری از قطع برق در این کشور  بوده است. تهران در مواردی برای تحت فشار قرار دادن آمریکا به منظور آزادسازی پول‌ها، صادرات گاز به عراق را متوقف کرده است. عراق برای تولید برق به واردات گاز از ایران وابسته است.

این درحالی است که اقدام دولت بایدن در آزادسازی شش میلیارد دلار پول مسدود شده ایران در کره جنوبی با توجه به حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل و حمایت جمهوری اسلامی از این گروه شبه‌نظامی با انتقاد شماری از جمهوری‌خواهان مواجه شده است. منتقدان می‌گویند اکنون زمینه دسترسی جمهوری اسلامی به ۱۰ میلیارد دلار دیگر هموارتر می‌شود.

بیشتر از اقتصاد