سی‌ان‌ان: دیپلمات‌های آمریکایی درمورد خشم فزاینده دنیای عرب علیه ایالات متحده هشدار می‌دهند

دیپلمات‌های آمریکایی مستقر در کشورهای عربی خاورمیانه طی نامه‌ای به بایدن در مورد حمایت قاطعانه دولت او از اسرائیل در حمله به غزه به‌طور خصوصی هشدار دادند

تظاهرات مسلمانان در آمریکا علیه اسرائیل و دولت بایدن- AFP

خبرگزاری سی‌ان‌ان گزارش داده است که دیپلمات‌های آمریکایی به‌طور محرمانه به دولت بایدن درباره خشم فزاینده جهان عرب علیه ایالات متحده هشدار داده‌اند.

بر اساس یک تلگراف دیپلماتیک که به دست سی‌ان‌ان رسیده است، دولت بایدن هشدارهایی جدی از دیپلمات‌های آمریکایی در کشورهای عربی دریافت کرده است که نشان می‌دهند «حمایت قوی آمریکا از کارزار نظامی مرگبار اسرائیل علیه غزه»، به «از دست رفتن محبوبیت آمریکا نزد مردم عرب در نسل‌های بعدی» منجر خواهد شد.

این تلگراف بر نگرانی عمیق مقام‌های دیپلماتیک  آمریکایی در مورد خشم فزاینده اعراب علیه ایالات متحده تاکید می‌کند و می‌گوید بلافاصله پس از آغاز عملیات نظامی اسرائیل در پاسخ به حمله ۷ اکتبر حماس که به کشته‌شدن ۱۴۰۰ اسرائیلی منجر شد، این خشم در جهان عرب علیه آمریکا فوران کرده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، سفارت ایالات متحده در عمان با استناد به مکالماتی که با طیف وسیعی از مخاطبان قابل‌اعتماد و هوشیار خود در این کشور داشته است، می‌گوید: «ما به شدت در فضای جنگ خبری و اطلاع‌رسانی شکست خواهیم خورد.»

در این نامه که دومین مقام عالی‌رتبه سفارت آمریکا در مسقط، پایتخت عمان، نوشته است و برای اصلی‌ترین نهادهای امنیتی و ملی آمریکا، ازجمله شورای امنیت ملی کاخ سفید، سازمان سیا و اف‌‌بی‌آی ارسال شده است، تاکید شده که جوانان عرب حمایت همه‌جانبه ایالات متحده از اقدامات اسرائیل را به‌عنوان «جنایتی جنگی» تفسیر کرده‌اند.

در تصویر دیگری از این سری هشدارهای دیپلماتیک که از سفارت آمریکا در قاهره برای سی‌ان‌ان ارسال شده است نیز تحلیل یک روزنامه دولتی مصری را برای واشینگتن بازخوانی می‌کند که در آن آمده، «رفتار ظالمانه و بی‌اعتنایی بایدن به فلسطینی‌ها، از همه رئیس‌جمهوری‌های قبلی ایالات متحده فراتر رفته است».

سی‌ان‌ان همچنین در گزارش خود نوشته است که رئیس‌جمهوری ایالات متحده در داخل و خارج از کشور به‌دلیل حمایت از اسرائیل در بحبوحه جنگ و ویرانی غزه و بحران انسانی وخیم در منطقه، تحت فشارهای فزاینده‌ای قرار دارد و در حالی که دولت آمریکا در برابر درخواست‌ها برای آتش‌بس مقاومت می‌کند، مقامات کشورهای دیگر برای افزایش کمک‌های ارسالی به غزه و به‌وجود آمدن امکان فرار غیرنظامیان از درگیری‌ها تلاش می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طی روزهای اخیر، متحدان آمریکا در جهان عرب، خشم عمیق خود را از بحران انسانی غزه آشکار کرده‌اند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، انتهای هفته گذشته در نشستی که با حضور وزیر خارجه اردن و با حضور دیپلمات‌های ارشد مصر، قطر، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و همچنین دبیرکل سازمان آزادیبخش فلسطین برگزار شد، شرکت کرد که در این اجلاس، رهبران عرب خواستار آتش‌بس فوری در غزه شدند، درحالی‌که بلینکن مخالفت ایالات متحده (با این تصمیم) را تکرار کرد و گفت این اتفاق به حماس فرصت می‌دهد تا دوباره سازماندهی کند و حمله دیگری را به سمت اسرائیل انجام دهد.

این درحالی است که کاخ سفید روز پنجشنبه اعلام کرد که اسرائیل با توقف روزانه چهار ساعته عملیات نظامی در مناطق شمالی غزه موافقت کرده است.

مقامات آمریکایی به سی‌ان‌ان گفته‌اند که بلینکن پس از دیدارهای هفته گذشته خود در اسرائیل، ایده‌ای اصولی برای توقف‌های موقت در حملات نظامی داشت، اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز جمعه ۱۰ نوامبر، با ایده توقف‌های بشردوستانه مخالفت کرده است. سی‌ان‌ان می‌گوید ظاهرا نخست‌وزیر اسرائیل در حال بازی با کشورهای هم‌پیمان خود است و این تصمیم مشابه زمانی است که دولت اسرائیل قبل از باز کردن مسیرها و در ابتدای جنگ، با ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه مخالفت می‌کرد.

اسرائیل پیش از این نیز مکث‌ها و توقف‌هایی را در حملات نظامی موشکی و زمینی خود به وجود آورده بود، در نتیجه مقامات آمریکایی این نشانه‌ها را پیشرفتی در مذاکرات خود تفسیر می‌کنند و معتقدند که این می‌تواند سنگ بنای توافقات گسترده‌تر برای پایان جنگ باشد.

با این حال، در داخل دولت بایدن نیز نگرانی‌ها در مورد حمایت ایالات متحده از اسرائیل در این جنگ افزایش یافته است. سی‌ان‌ان قبلا گزارش داده بود که برخی از مقامات ارشد دولت ایالات متحده در جلسات خصوصی می‌گویند موارد و جنبه‌هایی در عملیات نظامی اسرائیل وجود دارد که به‌سادگی نمی‌توانند از آن‌ها دفاع کنند و اکنون درخواست‌ها برای رسیدن آتش‌بس میان کارمندان دولت بایدن درحال افزایش است، زیرا از تماشای تصاویر بی‌وقفه‌ای که از کشتار غیرنظامیان فلسطینی با حملات هوایی اسرائیل منتشر می‌شود، ناراحت‌اند.

در بخش دیگری از گزارش سی‌ان‌ان آمده است که بایدن همچنین با ناامیدی روبه‌رشدی میان شهروندان و برخی سیاستمداران در داخل خاک آمریکا درباره عملکردش در سیاست خارجی‌ مواجه شده است و تظاهرات حامیان فلسطین در نزدیکی محوطه کاخ سفید نیز حالا دیگر یک اتفاق روزمره است. در هفته اخیر یکی از ورودی‌های کاخ سفید در سمت درهای غربی محوطه این ساختمان، با علامت‌های دست‌هایی به رنگ خون و کلماتی مانند «جوی نسل‌کش» پوشانده شد.

بیشتر از جهان