جنگ غزه؛ اسرائیل شمار رسمی کشته‌شدگان در حمله هفتم اکتبر حماس را ۱۲۰۰ نفر اعلام کرد

برنامه توسعه سازمان ملل هشدار داد که جنگ اسرائیل و حماس می‌تواند اقتصاد غزه و کرانه باختری را برای دهه‌ها به عقب براند

همزمان با تداوم حملات نیروهای اسرائیل علیه مواضع حماس در نوار غزه، هزاران فلسطینی از شمال غزه به سمت جنوب حرکت کردند. مقام‌های منطقه محاصره شده در غزه که تحت کنترل گروه شبه‌نظامی حماس اداره می‌شود گفتند که شمار کشته‌شدگان فلسطینی در جنگ از ۱۱ هزار نفر فراتر رفته است. 

ساکنانی که به جنوب گریختند و مقامات بخش بهداشت و درمان نوار غزه گفتند که حملات شبانه به بیمارستان اصلی شهر غزه و اطراف آن ادامه یافت. همزمان اسرائیل گفته است که دست‌کم یکی از موشک‌هایی که به بیمارستان الشفا برخورد کرد، پرتاب ناموفق موشکی بود که از سوی گروه‌های فلسطینی در نوار غزه به سمت اسرائیل شلیک شده بود و به بیمارستان برخورد کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز بار دیگر حماس را به استفاده از مردم غیرنظامی به عنوان سپر انسانی متهم کرد و در جواب به رییس‌جمهور فرانسه که خواسته بود حملات اسرائیل علیه غیرنظامیان متوقف شود، گفت این حماس است که باید محکوم شود نه اسرائیل.

سازمان بهداشت جهانی روز جمعه اعلام کرد که ۲۰ بیمارستان از ۳۶ بیمارستان موجود در نوار غزه دیگر فعال نیستند. 

 نتانیاهو ضمن تایید «وقفه‌های موقت» چهار ساعته که به‌طور روزانه در بخش‌های ویژه‌ای از شمال غزه برای خروج غیرنظامیان به سمت جنوب برقرار می‌شود، گفته است که «تا گروگان‌ها آزاد نشوند، آتش‌بس در کار نخواهد بود». وزیر دفاع اسرائیل هم تاکید کرده است که این وقفه‌ها بر جنگ اثر نمی‌گذارد. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا توافق با اسرائیل بر سر آنچه که «وقفه‌های بشردوستانه» می‌خواند را «گامی در جهت درست» توصیف کرده است.

هم‌زمان روند خروج غیرنظامیان از شمال غزه شتاب بیشتری گرفته است و مقامات اسرائیل می‌گویند در روز پنجشنبه ۸۰ هزار نفر از طریق «کریدورهای خروج» به جنوب غزه فرار کرده‌اند.

روز جمعه، نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد برای چندمین بار مدعی شد که تهران در حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل نقش مستقیم نداشته است. ایروانی در گفت‌و‌گو با سی‌ان‌ان ادعا کرد که تهران در حمله‌ها به نیروهای آمریکایی نیز «نقش ندارد و دیگران با تصمیم و دستور خود این حمله‌ها را انجام می‌دهند».

برخی گزارش‌ها حاکی از رایزنی‌های موساد و سیا در قطر برای آزادی گروگان‌هایی است که حماس در حمله هفتم اکتبر به اسرائیل گروگان گرفت و به غزه منتقل کرد. ارتش اسرائیل تعداد آن‌ها را ۲۴۰ نفر برآورد می‌کند.

بیشتر از جهان