مشاور اوباما: بایدن از رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ کناره‌گیری کند

اکثر دموکرات‌ها و تقریبا سه‌چهارم رای‌دهندگان نگران‌اند که رئیس‌جمهوری فعلی هوشیاری و آمادگی ذهنی لازم برای این شغل را نداشته باشد

بایدن باید تصمیم بگیرد که کناره‌گیری از کارزار انتخاباتی سال ۲۰۲۴ به نفع او است یا به نفع آمریکا‌-AFP / JIM WATSON

در پی نظرسنجی‌هایی که نشان می‌دهند جو بایدن در پنج ایالت کلیدی از دونالد ترامپ شکست خواهد خورد، یکی از مشاوران سابق باراک اوباما گفت که جو بایدن باید از رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ کناره‌گیری کند.

نظرسنجی جدید نیویورک تایمز و کالج سینا نشان داد که رئیس‌جمهوری فعلی در نوادا، جورجیا، آریزونا، پنسیلوانیا و میشیگان از رقیب سال ۲۰۲۰ خود عقب افتاده است.

دیوید اکسلرود، مشاور ارشد اوباما، رئیس‌جمهوری [سابق آمریکا] گفت این نظرسنجی نشانه‌ای از «نگرانی موجه» است و «لرزه‌های تردید»‌ را به جان دموکرات‌ها می‌اندازد.

او در توییتر/اکس نوشت: «برای تغییر تصمیم خیلی دیر است.»‌ اما ادامه داد: «ترامپ یک عوام‌فریب خطرناک و نامتعادل است که بی‌حرمتی آشکارش به قوانین، هنجارها، حقوق و نهادها یا دموکراسی باید به رد صلاحیت او منجر شود. اما خطرات اشتباه محاسباتی در اینجا آنقدر زیاد است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.»

«این تصمیم با جو بایدن است. چنانچه به حضورش ادامه دهد، نامزد حزب دموکرات خواهد بود. تصمیمی که باید بگیرد، این است که آیا این کار عقلانی است یا خیر؛ آیا این کار به نفع او است، یا به نفع کشور؟»

این نظرسنجی جز علامت هشدار بسیار جدی برای مبارزات انتخاب مجدد بایدن پیام دیگری ندارد. بایدن تقریبا در هر آماری، از جمله جوانان آمریکایی، زنان، اسپانیایی‌‌زبان‌ها و رای‌دهندگان سیاه‌پوست باعث ریزش شدید رای‌دهندگان می‌شود. خلاصه آنکه به نظر می‌رسد کل ائتلاف ۲۰۲۰ او رو به فروپاشی است و این ناشی از نگرانی در مورد سن او و نحوه رسیدگی به مشکلات آمریکا و جهان است.

مهم‌ترین مسئله سن بایدن است؛ حتی زمانی که برخی رای‌دهندگان در نظرسنجی‌ها تایید کردند که او در مقایسه با رقیب احتمالی‌اش فرد محترمی است. اکثر دموکرات‌ها و تقریبا سه‌چهارم رای‌دهندگان گفتند از این نگران‌اند که رئیس‌جمهوری فعلی هوشیاری و آمادگی ذهنی برای این شغل را نداشته باشد؛ نگرانی‌هایی که صادقانه بگویم به هیچ‌وجه با ترامپ که تنها چند سال از او جوان‌تر است، یکی نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترامپ در موضوع اقتصاد نیز با اختلاف رای چشمگیری از بایدن پیش افتاد و تقریبا شش نفر از هر ۱۰ رای‌دهنده گفتند که در این موضوع به رئیس‌جمهوری جمهوری‌خواه قبلی بیشتر اعتماد دارند. در مورد این موضوع نیز مشکلات بایدن نشانگر فروپاشی ائتلاف ۲۰۲ او است: رای‌دهندگان جوان‌تر یکی از بالاترین امتیازهای ترامپ نسبت به رئیس‌جمهوری را [در این موضوع] به او دادند. کمتر از یک درصد از رای‌دهندگان زیر ۳۰ سال اقتصاد دولت جو بایدن را‌ــ که از زمان روی کار آمدن با تورم فزاینده مبارزه کرده‌ است‌ـ‌ـ «عالی»‌ ارزیابی کردند.

یکی از جالب‌ترین نتایج این نظرسنجی موضوع سقط جنین بود؛ جایی که بایدن پیشتازی موضوع‌محورش نسبت به ترامپ را با اقتدار حفظ کرد. این نظرسنجی در اساس، نظریه‌های بسیاری از روشنفکران درباره انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ را تایید کرد: اینکه با وجود اصرار جمهوری‌خواهان درباره وجود تقاضا برای محدودیت‌های ملی در این عمل، موضع حزب دموکرات در مورد حق سقط جنین با نظر اکثر آمریکایی‌ها سازگار است.

اما برای اینکه بایدن در سال ۲۰۲۴ پیش‌تر از ترامپ قرار بگیرد، حق سقط جنین کافی نیست؛ به‌ویژه با توجه به امتناع آشکار رئیس‌جمهوری سابق از فعالیت تبلیغاتی کردن در حمایت از تصویب محدودیت‌های ملی. و در سایر موضوع‌هایی که رئیس‌جمهوری فعلی امیدوار بود امتیازهای آشکاری به دست بیاورد (مانند اخلاق و رسیدگی به امور خارجه) نیز عقب مانده است.

و تمامی این نتایج زمانی اعلام می‌شوند که نظریه‌پردازان همچنان آشکارا از برخی اعضای دولت می‌پرسند آیا بایدن دوباره برای انتخابات نامزد می‌شود یا حتی باید این کار را بکند یا خیر. معاون رئیس‌جمهوری هفته گذشته در گفت‌وگو با ۶۰ دقیقه به اجبار و به شکل عجیبی گفت که رئیس‌جمهوری «بسیار پرانرژی است و برای انتخاب مجدد سال آینده نامزد می‌شود».

نظرسنجی تایمز تنها نشانه نگران‌کننده این آخرهفته برای بایدن نبود. نظرسنجی ای‌بی‌سی نیوز نیز به شیوه‌ای مشابه نشان داد که در هر دسته‌بندی سیاسی‌ــ دموکرات‌ها، مستقل‌ها و جمهوری‌خواهان‌ــ اکثریت معتقدند ایالات متحده آمریکا در مسیری اشتباه قرار دارد. بر اساس این نظرسنجی، چنانچه بایدن یا ترامپ هرکدام یا هر دو از این رقابت خارج شوند، تعداد زیادی از آمریکایی‌ها بیشتر مایل‌اند به نامزدهای دیگر آن حزب رای بدهند.

معلوم نیست بایدن برای خروج از این رکود چه کاری می‌تواند انجام دهد، اگر بتواند کاری کند. او خسته از مشکلات پی در پی، وارد ماه نوامبر می‌شود. در حالی‌ که توجه بیشتر مردم بر درگیری اسرائیل و غزه متمرکز است؛ موضوعی دیگر که آمریکایی‌ها در مورد آن به او نمره پایینی دادند. وضعیت ترامپ هم چندان بهتر از او نیست که دلیلش واضح است: او همچنان منتظر نتایج آتی دادگاه تخلف مدنی‌اش در نیویورک است و با بیش از ۹۰ اتهام جنایی که به نامش ثبت شده، پرونده اتهام‌های کیفری‌اش هنوز باز است.

نظرسنجی تایمز از ۲۲ اکتبر تا ۳ نوامبر برگزار شد و تعداد نمونه سه هزار و ۶۶۲ رای‌دهنده ثبت‌شده بود. حاشیه خطا برای نمونه ملی ۱.۸ درصد و برای هر ایالت بر اساس جمعیت آن بین ۴.۴ تا ۴.۸ درصد متغیر بود.

© The Independent

بیشتر از جهان