نظرسنجی جدید سی‌ان‌ان: محاکمه ترامپ به احتمال پیروزی او در انتخابات ۲۰۲۴ آسیب نمی‌زند

ترامپ جایگاه تزلزل‌ناپذیرش را در میان نامزدهای جمهوری‌خواه برای رقابت انتخاباتی ریاست‌جمهوری سال آینده حفظ کرده است

نظرسنجی‌ جدید سی‌ان‌ان حاکی از آن است که با وجود پرونده‌های قضایی تشکیل‌شده علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده، او همچنان از حمایت گسترده رای‌دهندگان جمهوری‌خواه برخوردار است.

بر اساس این نظرسنجی که با همکاری موسسه اس‌اس‌آر‌اس انجام گرفت و نتایج آن پنجم سپتامبر (۱۴ شهریور) منتشر شد، دونالد ترامپ بهترین گزینه برای نامزدی حزبش در رقابت با جو بایدن، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا، شناخته می‌شود.

آمارهای جدید حاکی از آن است که ترامپ از نزدیک‌ترین رقیبش در حزب جمهوری‌خواه یعنی ران دسنتیس، فرماندار فلوریدا، بیش از ۳۰ درصد جلو است؛ به طوری که بیش از ۵۲ درصد از جمهوری‌خواهان و رای‌دهندگان مستقل جمهوری‌خواه گفته‌اند از ترامپ حمایت می‌کنند و تنها  ۱۸ درصد از فرماندار فلوریدا حمایت کرده‌اند.

در این نظرسنجی، بیش از چهار نفر از هر ۱۰ نفر رای‌دهنده اولیه جمهوری‌خواه اعلام کردند که قطعا تصمیم گرفته‌اند برای نامزدی در انتخابات پیش رو از ترامپ حمایت کنند؛ در واقع آمارها بیانگر آن است که ۴۳ درصد رای‌دهندگان جمهوری‌خواه حامیان قطعی ترامپ‌اند و فقط ۲۰ درصد گفته‌اند قاطعانه پشت سر نامزد دیگری می‌ایستند. ۳۷ درصد هم اعلام کرده‌اند هنوز هیچ انتخاب اولی ندارند یا نظرشان ممکن است تغییر کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود حواشی پیش‌آمده برای رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده، نزدیک به دوسوم رای‌دهندگان بالقوه جمهوری‌خواه گفته‌اند که دونالد ترامپ را یکی از دو گزینه اصلی برای انتخابات آتی ایالات متحده می‌دانند و ۶۱ درصد گفته‌اند که احتمال می‌دهند او نامزد حزب شود؛ این در حالی است که این رقم در ابتدای تابستان، ۵۲ درصد بود.

 بیشتر شرکت‌کنندگان در نظرسنجی سی‌ان‌ان و موسسه اس‌اس‌آر‌اس گفته‌اند احساس می‌کنند اتهام‌های جنایی ترامپ به توانایی او برای خدمت به عنوان رئیس‌جمهوری مرتبط نیست و بیشتر رای‌دهندگان همسو با حزب جمهوری‌خواه از تاثیر این اتهام‌ها بر قدرت انتخاب مجدد رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده نگرانی جدی ندارند.

با وجود این ارقام، نظرسنجی نشان می‌دهد که جذابیت ترامپ برای دست‌کم بخشی از طرفداران حزب کمرنگ شده است. از هر پنج رای‌دهنده جمهوری‌خواه، حدود یک نفر می‌گویند که تحت هیچ شرایطی از ترامپ در انتخابات مقدماتی حمایت نمی‌کنند و ۱۶ درصد نیز می‌گویند اتهام‌هایی که او در رابطه با نقشش در حمله به ساختمان کنگره آمریکا با آن روبرو است، در صورت ثابت شدن، نشان‌دهنده رد صلاحیت او است. این تعداد از شرکت‌کنندگان در اقلیت‌ قرار دارند و هیچ رقیبی را برای ترامپ انتخاب نکرده‌اند.

این نظرسنجی که پس از اولین مناظره حزب جمهوری‌خواه در ماه اوت انجام شد، نشان می‌دهد دسنتیس تنها رقیب دیگری است که در برخورداری از حمایت رای‌دهندگان جمهوری‌خواه به عددی دورقمی رسیده است؛ با این حال حمایت از او نسبت به ماه ژوئن هشت امتیاز کاهش یافته است. پس از او، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری سابق و نیکی هیلی، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد، هرکدام هفت درصد حمایت دارند و راماسوامی تنها شش درصد، تیم اسکات، سناتور کارولینای جنوبی سه درصد و کریس کریستی، فرماندار سابق نیوجرسی، دو درصد رای آورده‌اند.

بر اساس آمار منتشرشده از نظرسنجی جدید سی‌ان‌ان، جایگاه ترامپ نسبت به نظرسنجی ماه ژوئن بهبود یافته است و اکنون ۹۴ درصد حامیان ترامپ به او نظر مثبت دارند.

هنگامی که از رای‌دهندگان همسو با جمهوری‌خواهان خواسته شد بزرگ‌ترین نگرانی‌شان در مورد ترامپ را به عنوان یک نامزد نام ببرند، اغلب آن‌ها به مشکلات قانونی او اشاره نکردند و تنها شش درصد کیفرخواست‌هایی که ترامپ با آن‌ها روبرو است یا وضعیت حقوقی‌ او را خاطرنشان کردند. سه درصد هم به نگرانی از محکومیت یا زندانی شدن او اشاره کردند. به طور کلی، ۱۸ درصد می‌گویند در مورد ترامپ به عنوان یک نامزد هیچ نگرانی ندارند یا در مورد او نظر مثبتی ارائه می‌دهند. پس از آن، هشت درصد می‌گویند بزرگ‌ترین نگرانی آن‌ها این است که مخالفان ترامپ به او حمله کنند یا با او همکاری لازم را نداشته باشند.

رای‌دهندگان همسو با جمهوری‌خواهان که یک نامزد انتخاب اول را در ذهنشان مشخص کرده‌اند، در این نظرسنجی می‌گویند که مواضع سیاسی نامزدها بیش از شخصیت و ویژگی‌های شخصی آن‌ها برایشان اهمیت دارد. در حالی که ۷۷ درصد احساس می‌کنند مواضع نامزدشان در مورد موضوع‌ها دلیل اصلی حمایت آن‌ها است، فقط ۱۴ درصد می‌گویند که به دلیل شخصیت و ویژگی‌های شخصی یک نامزد درباره او تصمیم می‌گیرند و هشت درصد نیز به موارد دیگر اشاره کرده‌اند.

در بخش دیگر این نظرسنجی، مشخص شد که ترامپ به طور گسترد‌ه‌ای به عنوان بهترین شخص برای رسیدگی به هشت موضوع مورد سوال از رای‌دهندگان بالقوه شناخته می‌شود.

بیشتر شرکت‌کنندگان در نظرسنجی جدید سی‌ان‌ان، ترامپ را بهترین شخص برای مدیریت اقتصاد (۶۹ درصد)، مهاجرت (۶۵ درصد)، وضعیت اوکراین (۶۳ درصد)، محدود کردن بیش از حد دولت (۵۹ درصد) و جرم و جنایت و امنیت (۵۴ درصد) می‌دانند. حدود نیمی از آن‌ها ترامپ را در زمینه سیاست‌های آب‌وهوا و انرژی (۴۹ درصد) بهترین گزینه می‌دانند. در همین حال کمتر کسی از او در مورد سقط جنین (۴۴ درصد) و سیاست‌های آموزشی و مدرسه (۴۲ درصد) نام برده است. دسنتیس تقریبا در همه این موضوع‌ها پس از ترامپ قرار گرفته است و به عنوان گزینه دوم شناخته می‌شود.

بیشتر از جهان