بایدن «درخواست وقفه سه‌روز در جنگ» از نتانیاهو را تایید کرد

به گزارش اکسیوس بایدن به نتانیاهو گفت که توقف سه روزه درگیری می‌تواند به آزادی برخی گروگان‌ها کمک کند

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه گزارش‌های مربوط به درخواست از نخست‌وزیر اسرائیل برای «وقفه سه روزه در جنگ» را تایید کرد.

خبرنگاران از او پرسیدند آیا شما از بی‌بی (بنیامین نتانیاهو) درخواست وقفه سه روز در جنگ کرده‌اید؟ و بایدن پاسخ داد: «امروز (سه‌شنبه) با نتانیاهو صحبت نکردم اما قبلا (دوشنبه) از او خواسته‌ام و هنوز منتظرم.» بایدن در این پاسخ به سه روز وقفه در جنگ اشاره نکرده اما خبرنگار در پرسش خود به‌طور شفاف به وقفه سه روزه در جنگ اشاره کرده است.

نتانیاهو روز دوشنبه به ای‌بی‌سی گفته بود که آتش‌بس کلی را رد می‌کند اما موضوع «وقفه‌های بشردوستانه تاکتیکی» را بررسی می‌کند.

دو مقام آمریکایی و اسرائیلی پیش‌تر به اکسیوس گفته بودند که بایدن در تماس تلفنی روز دوشنبه با نتانیاهو، از نخست‌وزیر اسرائیل خواست با توقف سه روزه درگیری موافقت کند تا «امکان پیشرفت برای آزادی برخی از گروگان‌های در اختیار حماس در غزه فراهم شود».

به گزارش آکسیوس، بر اساس پیشنهادی که بین ایالات متحده، اسرائیل و قطر در حال بررسی است، حماس ۱۰ تا ۱۵ گروگان را آزاد خواهد کرد و از توقف سه روزه برای آنچه که «تایید هویت گروگان‌ها و ارائه فهرستی از اسامی گروگان‌ها» عنوان شده است استفاده می‌کند.

به گفته مقامات اسرائیلی، در جریان حمله تروریستی هفتم اکتبر حماس به اسرائیل، حداقل ۲۴۰ نفر ربوده شدند. حماس تا کنون دو زن مسن اسرائیلی و دو آمریکایی را آزاد کرده است. دو مقام اسرائیلی اعلام کردند که بر اساس ارزیابی اسرائیل، حماس حدود ۱۸۰ گروگان، جهاد اسلامی فلسطین ۴۰ گروگان و افراد وابسته به جناح‌های شبه نظامی حدود ۲۰ گروگان را در اختیار دارند. همچنین حماس روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای مدعی شد که «آماده است ۱۲ تبعه خارجی را که به گروگان گرفته است آزاد کند، اما به دلیل حملات هوایی و عملیات زمینی اسرائیل این امر امکان‌پذیر نیست». ادعایی که برخی ناظران آن را تلاش برای خریدن زمان و تجدید قوا عنوان کرده‌اند.

بر اساس گزارش اکسیوس، دو مقام آمریکایی و اسرائیلی گفتند که نتانیاهو به بایدن گفته است که به حسن نیت حماس اعتماد ندارد و باور ندارد که آنها آماده توافق درباره گروگان‌ها باشند. 

آکسیوس به نقل از این مقام اسرائیلی نوشت که بخشی از اصرار نتانیاهو در مخالفت با آتش‌بس به این دلیل است که حماس در طول جنگ سال ۲۰۱۴ در طی یک آتش بس بشردوستانه، به گروهی از سربازان اسرائیلی حمله کرد، یکی از آنها را ربود و چندین نفر دیگر را کشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دفتر نخست وزیر اسرائیل از اظهار نظر در این‌باره خودداری کرده است، اما کاخ سفید آکسیوس را به بازخوانی تماس روز دوشنبه بین بایدن و نتانیاهو ارجاع داد که در آن گفته شد رهبران دو کشور «درباره تلاش‌های جاری برای آزادی گروگان‌های حماس گفت‌وگو کردند». کاخ سفید افزود که در مورد گفتگوهای خصوصی بایدن اظهار نظری نمی‌کند.

یک مقام ارشد آمریکایی روز جمعه به خبرنگاران گفت که ماهیت غیرمستقیم و پیچیده مذاکرات گروگانگیری، پیشرفت در مذاکرات را دشوار کرده است. دولت بایدن عمدتا از طریق دولت قطر که برخی رهبران حماس در آنجا مستقرند، روی این موضوع کار کرده است. بیل برنز، رئیس سی‌آی‌ای، این هفته در خاورمیانه است و بخشی از تمرکز او بر آزادی گروگان‌ها است. او مذاکراتی در اسرائیل داشت و در اواخر این هفته با مقامات قطری دیدار خواهد کرد.

نتانیاهو نیز پس از دیدار روز جمعه با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در تل‌آویو، درخواست آتش بس را رد کرد و گفت که اسرائیل تنها در صورت آزادی گروگان‌ها با آتش‌بس موقت موافقت خواهد کرد. یک مقام اسرائیلی هم گفت که نتانیاهو توقف سه روزه در نبرد را آتش‌بس کلی می‌داند و معتقد نیست که برای آزادی تعداد کمی از گروگان‌ها به یک بازه زمانی طولانی نیاز باشد.

بیشتر از جهان