نتانیاهو: اسرائیل پس از جنگ تا مدتی نامحدود اداره امنیتی غزه را در اختیار خواهد داشت

نتانیاهو می‌گوید جمهوری اسلامی و حزب‌الله درک کرده‌اند که در صورت ورود به جنگ، پاسخ بسیار شدیدی دریافت خواهند کرد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در کنفرانسی در پایگاه نظامی کریا در تل‌آویو‌ــ Abir SULTAN / POOL / AFP

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، شامگاه دوشنبه ۶ نوامبر (۱۵ آبان)، در مصاحبه با شبکه ای‌بی‌سی نیوز آمریکا گفت اسرائیل پس از جنگ تا مدتی نامحدود، مسئولیت امنیت غزه را در اختیار خواهد داشت.

او در پاسخ به پرسشی درباره اینکه پس از جنگ چه کسی بر غزه حکومت می‌کند، گفت: «کسانی که نخواهند راه حماس را ادامه دهند. فکر می‌کنم اسرائیل تا مدت نامحدودی مسئولیت کلی امنیت را بر عهده داشته باشد؛ چرا که دیدیم زمانی که اسرائیل امنیت را بر عهده ندارد، چه می‌شود.»

اشاره او به حمله غافلگیرانه حماس در اکتبر ۲۰۲۳ به اسرائیل است که نزدیک به یک هزار و ۴۰۰ کشته به جا گذاشت. حماس در این حمله بیش از ۲۳۰ نفر را هم گروگان گرفت.

نتانیاهو در این مصاحبه مخالفت صریحش با آتش‌بس در غزه را اعلام کرد و گفت: «آتش‌بس تلاش‌ها را برای خارج کردن گروگان‌ها را مختل می‌کند.»

نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید به «وقفه بشردوستانه تاکتیکی» در جنگ در غزه فکر می‌کند. امکانی که به گفته او، ورود کمک‌ها به نوار غزه و خروج گروگان‌ها را تسهیل می‌کند. او وقفه بشردوستانه تاکتیکی را چنین توضیح داد: «مانند روشی است که در گذشته انجام شد؛ ساعتی در یک منطقه و ساعت دیگری در منطقه دیگری وقفه بشردوستانه اجرا خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساعاتی پیش از این مصاحبه، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، با نتانیاهو تلفنی درباره «وقفه‌های بشردوستانه و گروگان‌های در دست حماس» گفت‌وگو کردند.

نتانیاهو که فشار نظامی را تنها گزینه «موثر» برای مقابله با حماس می‌داند، درباره محل نگهداری گروگان‌ها گفت که از محل نگهداری گروگان‌ها اطلاعاتی دارد اما عاقلانه نیست که آن‌ها را اینجا با حماس به اشتراک بگذارد.

نخست‌وزیر اسرائيل در پاسخ به مجری ای‌بی‌سی درباره تعداد ۱۰ هزار غیرنظامی که به گفته وزارت بهداشت فلسطین در حملات اسرائيل کشته شدند، گفت: «مطمئنا من آن ارقام را که ارزش اسمی دارند، در نظر نمی‌گیرم. فکر می‌کنم باید آن‌ها را بررسی کنیم. در این ارقام چند هزار مبارز فلسطینی و تروریست‌های حماس نیز گنجانده شده‌اند.»

او بار دیگر حماس را به استفاده از غیرنظامیان به‌عنوان «سپر انسانی» متهم کرد و گفت: «ما از غیرنظامیان فلسطین خواستیم منطقه جنگی را ترک کنند. آن‌ها‌ [حماس] جلویشان را گرفتند و از آنان به‌عنوان سپر انسانی استفاده کردند.»

نتانیاهو درباره افزایش نگرانی خانواده‌ گروگان‌ها، با توجه به تعداد بالای تلفات غیرنظامیان در غزه، گفت:‌ «درک این نکته مهم است که برای شکست دادن تروریست‌هایی که خود را بین غیرنظامیان جا داده‌اند، هیچ راهی جز این وجود ندارد.»

نخست‌وزیر اسرائیل در این مصاحبه تاکید کرد: «به سهم خود هر کاری انجام خواهیم داد تا تلفات غیرنظامیان را کاهش دهیم. اما در صورت ادامه این وضع، تلفات غیرنظامی هم خواهیم داشت.»

نتانیاهو در پاسخ به اینکه آیا برای جمهوری اسلامی و حزب‌الله پیامی دارد، گفت: «آن‌ها درک کرده‌اند که در صورت ورود به جنگ، پاسخ بسیار شدیدی دریافت خواهند کرد.»

بیشتر از جهان