تاثیر برفاب‌‌ها بر سرعت آب شدن یخچال‌های جنوبگان بیش از تصور قبلی است

دانشمندان در حال برنامه‌ریزی برای بررسی یخچال‌های جنوبگان‌اند - Canva

یک مطالعه جدید دریافت آب جاری‌شده از زیر یخچال‌های سرزمین جنوبگان ممکن است با سرعتی بیش‌تر از براوردهای پیشین موجب از بین رفتن یخ آن‌ها شود.

تاثیر به اصطلاح «برفاب» بر سرعت آب شدن یخچال‌های جنوبگان تاکنون در نظر گرفته نشده بود.

این بررسی که موسسه اقیانوس‌شناسی اسکریپس آن را انجام داد، نشان می‌دهد که آب شدن یخچال‌ها ممکن است تا سال ۲۳۰۰ بالا آمدن سطح آب دریا‌ها را تا ۱۵ درصد افزایش دهد.

تایلر پل، نویسنده اصلی این مقاله و پژوهشگر پسادکترا در اسکریپس، گفت: «دانستن زمان و میزان افزایش سطح آب دریاها برای امنیت جانی و آسایش جوامع ساکن سواحل بسیار مهم است.»

«میلیون‌ها نفر در مناطق ساحلی کم‌ارتفاع زندگی می‌کنند و ما نمی‌توانیم بدون پیش‌بینی دقیق افزایش سطح دریا، جوامع ساکن آنجا را به قدر کافی [برای مقابله با آن] آماده کنیم.»

این مقاله که در مجله ساینس ادونسز منتشر شد، روی دو یخچال طبیعی در شرق جنوبگان به نام‌های دنمن و اسکات متمرکز بود. این یخچال‌ها به همراه هم به‌قدری یخ دارند که سبب افزایش پنج فوتی (۱.۵ متری) سطح دریا می‌شوند.

محققان با افزودن اثر «تخلیه زیر یخ‌رودی»‌ــ جریان برفاب از زیر یخچال‌ها به دریاــ دریافتند که سطح دریا به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است.

محققان دریافتند تخلیه زیر یخ‌رودی سبب جهش ۱۵.۷ درصدی در میزان افزایش سطح دریا از ۰.۷۴ اینچ (۱۹ میلی‌متر) به ۰.۸۶ اینچ (۲۲ میلی متر) تا سال ۲۳۰۰ شد.

دانشمندان در حال برنامه‌ریزی برای بررسی سایر یخچال‌های جنوبگان از جمله یخچال‌های مشهور مانند یخچال طبیعی توویتس در غرب جنوبگان‌اند.

جیمین گرینبام، یکی از نویسندگان این مقاله و پژوهشگر در موسسه فیزیک سیاره‌ای و ژئوفیزیک اسکریپس، گفت: «من فکر می‌کنم این مقاله زنگ خطری برای جامعه [علمی] مدلسازی است. این نشان می‌دهد که شما نمی‌توانید این سیستم‌ها را بدون در نظر گرفتن این فرایند به‌طور دقیق مدلسازی کنید.»

گرینبام گفت که نکته کلیدی کاری است که بشر طی دهه‌های آینده برای مهار انتشار گازهای گلخانه‌ای انجام می‌دهد.

او می‌افزاید: «اگر در این خصوص [سناریو] آخرالزمانی در کار باشد، [ناشی از] تخلیه زیر یخ‌رودی نیست. ماجرای آخرالزمان واقعی همچنان همان انتشار گازهای گلخانه‌ای است و بشر هنوز همان عاملی است که مسئولیت انتخاب بر عهده او است.»